5 LinkedIn experts aan het woord: hun ervaringen en strategieën onthuld

18 januari, 2024

Benieuwd naar de ervaringen en strategieën van LinkedIn experts? Ik ben met 5 specialisten in gesprek gegaan en deel met plezier in dit artikel 5 waardevolle inzichten en de nieuwste ontwikkelingen. Een uniek inkijkje in hun ervaringen en succesvolle routines. En je ontdekt hun verwachtingen voor 2024 mét een aantal verrassingen. Laat je inspireren!

Even voorstellen:

Mieke Langenhuizen

Mieke Langenhuizen
LinkedIn top voice, trainer en expert
Website & LinkedIn profiel

Mic Adam

Mic Adam
LinkedIn trainer, ambassadeur, coach
Website & LinkedIn profiel

Erendiz Ates

Erendiz Ates
LinkedIn trainer I Social Selling Consultant I Keynote speaker
Website & LinkedIn profiel

Trudy Pannekeet

Trudy Pannekeet
LinkedIn trainer & marketing coach en ambassadeur. Auteur van het boek ‘Spring eruit met LinkedIn’
Website & LinkedIn profiel

Barbara Langendoen

Barbara Langendoen
LinkedIn expert voor zzp’ers en bedrijven. trainer en spreker
Website & LinkedIn profiel

Hoe gebruik je LinkedIn? Heb je favoriete functies?

Mieke: ‘Ik gebruik het om zelf veel te leren en bij te blijven in de nieuwste ontwikkelingen. Maar bovenal voor het actief netwerken en in contact komen met mijn doelgroep’. In mijn geval zijn dat sales teams en eigenaren van MKB (technische) familiebedrijven en de maakindustrie, vaak gevestigd in een straal van 50 km rondom mijn woonplaats. Daar zet ik de locatiefilters voor in, dit werkt prima in de gratis LinkedIn versie. Voordeel hiervan is wanneer je heel gericht connect, dat je content niet alleen beter aansluit op je doelgroep, maar ook terecht komt bij je doelgroep. Dat wekt vertrouwen bij je doelgroep zorgt sneller voor interesse. ‘

Mic: ‘Ik ben een contentcreator en ik post reeds verschillende jaren elke dag. Dit draag bij aan thoughtleadership. Elke dag content delen geeft mij energie.  Leads zoeken via LinkedIn is ook een fantastische functie. Ik ben een grote fan van de gratis zoekfunctie. Dit is voor mij een sales en marketingtool voor leads. Tot slot zijn experimenteren en uitzoeken hoort bij het thoughtleadership, superinteressant!’

Erendiz: ‘Naast spontane activiteiten heb ik mijn eigen LinkedIn routine opgebouwd, o.a. werken met Sales Navigatorlijsten werkt voor mij super gefocused. Slimmer actief zijn op LinkedIn, in plaats van meer. Dus ik bezoek profielen, laat gericht comments achter, (her)start de conversatie en zorg voor consistentie met mijn posts. Want netwerken en top of mind zijn, is ook zelf aandacht geven, oftewel ‘liefde geven.’ De wet van wederkerigheid werkt op LinkedIn.’

Trudy:  ‘Ik ben elke dag kort of langer op LinkedIn. Een LinkedIn routine zorgt ervoor dat je regelmatig in beeld komt en in gesprek komt met je klant. Het hoeft niet heel lang te duren. LinkedIn in 5 minuten per dag is al een goede start. Het gaat om continu in beeld zijn. En daar hoef je niet elke keer eigen bijdragen voor te schrijven. Met een reactie (comment) kan je ook jezelf als vakmens laten zien. Mooiste is als ik mensen zie groeien. Eerst durven ze niets te plaatsen en ineens komt het los en zie je ze groeien op LinkedIn.’

Barbara: ‘Waar ik blij van word is searchen en lijsten maken met mensen en bedrijven zodat je alleen hun content ziet. Dit is voor velen onbekend en kan met een gratis LinkedIn account. Dus prospects, klanten en collega’s. Dit werkt voor mij handiger dan het betaalde Sales Navigator. Deze search sla ik op als bookmark. Lijsten van personen (en rollen) maak ik weer wel in Sales Navigator.’

”Netwerken en top of mind zijn, is ook zelf aandacht geven, oftewel ‘liefde geven.’ – Erendiz

Wat verwacht je van LinkedIn in 2024?

Mieke: ‘Alles over ai, daar verwacht ik nog veel van. Je kan in ChatGPT ook je eigen GPT maken, ik verwacht dat LinkedIn meer en meer inzet op eigen ai tools. Externe engagement automation tools (die niet zijn toegestaan volgens de voorwaarden van LinkedIn), zullen ze waarschijnlijk (helaas) niet aanpakken. Daarnaast verwacht ik dat LinkedIn een samenwerking aangaat om nog verder te groeien (met wie weet ik niet) en Premium wordt uitgebouwd in extra functionaliteit. Verder hoop ik dat LinkedIn een stevige concurrent krijgt.’

Mic: ‘ LinkedIn mag de functionaliteit sneller uitrollen, dat hoop ik vooral. Ik hoop dat de vele aankondigingen zoals ai based tools, zoals schrijven van post, beelden aanmaken, etc.. er eindelijk zijn voor iedereen op dit platform. Ik verwacht toch ergens dat ze een duidelijker roadmap gaat aanbieden in 2024. Anderzijds hoop ik dat LinkedIn beter gaat communiceren naar de leden. Ik hoop dat ze korter op de bal gaan spelen.’

Erendiz: ‘Meer native video hoop ik. Kort en snackable. Video is authentiek en persoonlijk, dit versterkt je personal brand. Ook straks de onderscheidende factor t.o.v. al de ai content. Brand ambassadorship gaat nog belangrijker worden in 2024. Je collega’s intrinsiek meekrijgen om de boodschap te verspreiden. Zij zijn de sleutel om van aandacht naar vertrouwen te gaan en een sterkere acquisitie.’

Trudy:  ‘Ai ontwikkelingen, helaas voor nu voor Premium only. Key blijft je eigen, persoonlijke draai eraan te geven. Kunstmatige intelligentie is inspiratie, dus copy & paste het niet. Premium only functies zoals de extra profielknop voegt zeker wat toe. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor ‘Afspraak boeken’ of direct een knop naar je website, je winkel, je blog of je portfolio. Die CTA is ook zichtbaar onder je naam en kopregel, dus gewoon op de tijdlijn van mensen. Dat valt op.’

Barbara: ‘Pagina’s krijgen het moeilijker, er is meer pro activiteit van pagina admins nodig voor organische interactie. En thought leadership. Minder viral posts, dus kennis delen en zorgen voor waarde. En hopelijk wordt automation eens goed aangepakt. Ai tools gaan ook als een trein, hopelijk geldt dit ook voor de gratis LinkedIn accounts. Tof: pagina hebben nu ook een Uitgelicht-sectie.’

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==

Heb je wel eens iets bijzonders meegemaakt via LinkedIn?

Mieke:Ik was eens op een bbq en kwam een dame op mij af (die mij wel kende, ik haar niet) en direct aangaf met mij te willen te samenwerken. En ik ben in maart 2023 bij Social Media Marketing World in de VS geweest. Ik heb er LinkedIn Table Talks gegeven en waardevolle contacten en relaties opgedaan. Daarna naar New York, collega LinkedIn trainer Beth Granger ontmoet en inside information gekregen. Echt fantastisch!’

Mic: ‘Netwerken doe ik via LinkedIn over de hele wereld en ik probeer ze ook allemaal te ontmoeten. Ik was in mei’ 23 Seattle/VS en heb daar een aantal connecties voor het eerst in het echt ontmoet. Echt leuk om een echte persoon te zien die achter een profiel zit.  De wereld is een dorp geworden en je kan iedereen ontmoeten. LinkedIn vriendschappen vertalen zich vaak in ontmoetingen in de echte (offline) wereld. Daar krijg je energie van. Dat is ook waar voor mij de magie van LinkedIn zit.’

Erendiz: ‘In 2011 werd ik op jonge leeftijd, naast mijn job in sales, social mediadocent in avondschool en heb ik reeds een cursus gemaakt. Wat in die tijd voor iemand van mijn leeftijd zeker vernieuwend was. Mijn leeftijdsgenoten vonden LinkedIn maar niks, terwijl ik altijd al wist hoe belangrijk het ging zijn voor o.a. je persoonlijke groei.’

Trudy:  ‘Elke dag maak je mooie, kleine dingen mee. Superleuk als je ziet dat mensen de tips die je deelt, ziet toepassen. En het zorgt voor leuke ontmoetingen. Ik gaf onlangs voor Frankwatching een LinkedIn training bij Zorg van de Zaak. In de voorbereiding keek ik ook bij de CEO Bas Tomassen en gaf ik hem een LinkedIn tip. Hij belde direct als reactie daarop en we hebben toen een heel interessant gesprek gehad over een van hun organisatievraagstukken. Voor de training, waar hij niet bij zou zijn, heb ik hem offline ontmoet en hem mijn boek Spring eruit met LinkedIn gebracht. Bleek hij ook nog eens jarig te zijn op die dag.’Blogfoto Bas en Trudy

Barbara: ‘Ik was pas bij een concert en kreeg naderhand een appje van een andere concertbezoeker, dit bleek een accountmanager die hulp nodig heeft. Hij had mij gegoogled en afspraak staat!’

Wil je top of mind zijn met LinkedIn?

LinkedIn Profiel Checklist

Wil je zichtbaarder zijn? En via LinkedIn de beste versie van jezelf laten zien?
Start dan met de LinkedIn Profiel Checklist.

Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk en maak je het verschil.

Download gratis LinkedIn Profiel Checklist

Waar ben je enthousiast over? En heb je nog tips voor andere gebruikers?

Mieke: ‘LinkedIn wordt echt gezien als een zakelijk platform, er is een zakelijke mindset. Dit is op socials zoals FB/Insta anders, dit wordt veelal ook voor privé en hobby’s gebruikt. Dus gebruik LinkedIn professioneel met een zakelijk tintje. Niet doen: sales pitchen. Wel connecten, verbinden oftewel know, like, trust. Dus doelgericht voor het beste resultaat.’

Mic: Weet wat je LinkedIn doelstellingen zijn, want dat maakt het gebruik zinvol. Je hebt steeds dat doel voor ogen. Als je geen doel hebt blijf je aanmodderen. Doelen kunnen éénvoudig zijn: hoeveel afspraken per maand/week wil ik via LinkedIn? of ik wil de ‘time to hire’ halveren met LinkedIn (bijv. van 6 maanden naar 3 maanden). Maak dit concreet en meetbaar en kies een goede strategie. Blijf systematisch werken aan je strategie en je zult er geraken. Weet echter dat LinkedIn maar een stukje van de puzzel is, en dus niet alleen zaligmakend is. Als voorbeeld kan ik stellen dat als je een salesrol hebt, dan wordt er van jou verwacht dat je je quota en marge haalt. Kijk hoe LinkedIn past in je job en kan bijdragen aan deze doelstellingen. Wees waar de klant is en ga het gesprek aan.’

Erendiz: ‘Maak keuzes in je activiteiten op social media dus ook LinkedIn. Ga op zoek naar een strategie dat duurzaam werkt voor jou en have fun while doing it. We zijn allemaal mensen. Niet overdenken, soms gewoon posten. Consistentie boven de perfecte post. Vergelijk je niet met anderen. Zorg voor goede mix tussen routine en spontaan actief zijn en neem nu en dan bewust afstand. Boog moet niet altijd gespannen zijn.’

Trudy:  ‘Ik ben enthousiast over echte kennisdelers. Goede relevante informatie waar je als lezer iets aan hebt. Zonder trucjes om het algoritme te kraken. Voorbeelden: Rutger Steenbergen over SEO, AI, Google etc., Bart Heeling over speciaal onderwijs. Mijn tip is dan ook: bedenk tegen wie je het hebt en deel daar je kennis voor. Wat heeft die ander eraan? Er zijn genoeg ‘lege berichten’ over hoe goed iemand is. Blijf daar lekker van weg.’

Barbara: ‘Interactie aangaan en netwerken. Ik deel graag tips, bv profiel of over advertising. Investeer tijd in LinkedIn en doe dit dagelijks 10 à 15 min. En heb geduld: eerst zaaien en dan oogsten. Gewoon doen, het hoeft niet altijd perfect. Zie het als onderdeel van je werk, het komt er dus niet extra bij. Zeker als bijvoorbeeld als je sales of accountmanager bent, zorg dat sowieso je profiel tiptop is. Zorg voor een supergoede eerste indruk.’

Mijn succes is de som van de routine die ik doe – Mic

Victor Huiting, LinkedIn specialist

Heb je nog een leuk feitje of weetje over jezelf wat niet op je LinkedIn profiel staat?

Mieke: ‘Een CEO met in zijn profielfoto een paard keek op mijn profiel, dat viel mij op. Dat triggerde mij en ik stuurde hem een bericht. Wat bleek, zijn dochter rijdt op hoog niveau. Zelf rijd ik vanaf jongs af aan paard, dus we hadden gelijk een klik. Dit heeft geleid tot een hele mooie samenwerking, heel verrassend.’

Mic: ‘Ik loop elke dag 13.000 stappen, met dank aan mijn 2 harige viervoeters, 2 Golden Retrievers. Meestal einde van de dag, even uitschakelen en reflecteren. Die wandelingen leveren nogal wat ideeën op en die dicteer ik op mijn smartphone om ze later uit te werken. Samenvattend: mijn succes is de som van alle routines die ik doe. Het is een systeem dat werkt voor mij en hopelijk kan dit anderen ook inspireren.’

Erendiz: ‘‘In 2017 ben ik bij LinkedIn in Californië, VS op hun kantoor op bezoek gegaan en op een echte LinkedIn-fiets een rondje gefietst.’

Erendiz op de fiets

Trudy:  ‘Ik ben marketingmanager geweest voor Barbie (Mattel) in Noord-Europa. Echt weer genoten om de marketingstrategie achter de Barbie film te zien deze zomer. Ben er met mijn 3 zoons (!) geweest: trip down memory lane. Ik heb destijds de eerste animated Barbiefilms gelanceerd als marketeer. Daarnaast leg ik voor mezelf af en toe de lat hoog: Fietselfstedentocht bijvoorbeeld. Genieten van de trainingen richting die 235 km.’

Barbara: ‘Ben na een week gaan samenwonen op m’n 18e….en ben nu bijna 30 jaar samen. Nieuwe dingen leren vind ik leuk, bijvoorbeeld een cursus volgen over gezonde voeding. En websites maken en concerten bezoeken. Ik bijt mijzelf graag ergens in vast.’

LinkedIn inzetten voor optimale groei?

Benieuwd hoe je LinkedIn voor jou laat werken? Boek direct je LinkedIn Groeigesprek (30 min. video call, max. 2 per maand beschikbaar) en ontdek wat LinkedIn jou concreet oplevert. Kosteloos t/m 31 jan.’24. vol = vol

Boek direct een LinkedIn Groeigesprek

Conclusie

Deze supertips van ervaren LinkedIn specialisten verrijken je kennis en het plezier bij toepassen ervan. Heb jij ook een mooie ervaring opgedaan via LinkedIn? Of heb je een verhaald wat je graag wilt delen? Deel het. Contact mij en wie weet zet ik je bij een blogpost in de spotlights.

Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten via LinkedIn. Victor is de eigenaar van Rivercloud sinds 2007, is als 100% LinkedIn specialist een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium en business tool. Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80454 en victor@rivercloud.nl 

5 LinkedIn experts aan het woord: hun ervaringen en strategieën onthuld

18 januari, 2024

Benieuwd naar de ervaringen en strategieën van LinkedIn experts? Ik ben met 5 specialisten in gesprek gegaan en deel met plezier in dit artikel 5 waardevolle inzichten en de nieuwste ontwikkelingen. Een uniek inkijkje in hun ervaringen en succesvolle routines. En je ontdekt hun verwachtingen voor 2024 mét een aantal verrassingen. Laat je inspireren!

Even voorstellen:

Mieke Langenhuizen

Mieke Langenhuizen
LinkedIn top voice, trainer en expert
Website & LinkedIn profiel

Mic Adam

Mic Adam
LinkedIn trainer, ambassadeur, coach
Website & LinkedIn profiel

Erendiz Ates

Erendiz Ates
LinkedIn trainer I Social Selling Consultant I Keynote speaker
Website & LinkedIn profiel

Trudy Pannekeet

Trudy Pannekeet
LinkedIn trainer & marketing coach en ambassadeur. Auteur van het boek ‘Spring eruit met LinkedIn’
Website & LinkedIn profiel

Barbara Langendoen

Barbara Langendoen
LinkedIn expert voor zzp’ers en bedrijven. trainer en spreker
Website & LinkedIn profiel

Hoe gebruik je LinkedIn? Heb je favoriete functies?

Mieke: ‘Ik gebruik het om zelf veel te leren en bij te blijven in de nieuwste ontwikkelingen. Maar bovenal voor het actief netwerken en in contact komen met mijn doelgroep’. In mijn geval zijn dat sales teams en eigenaren van MKB (technische) familiebedrijven en de maakindustrie, vaak gevestigd in een straal van 50 km rondom mijn woonplaats. Daar zet ik de locatiefilters voor in, dit werkt prima in de gratis LinkedIn versie. Voordeel hiervan is wanneer je heel gericht connect, dat je content niet alleen beter aansluit op je doelgroep, maar ook terecht komt bij je doelgroep. Dat wekt vertrouwen bij je doelgroep zorgt sneller voor interesse. ‘

Mic: ‘Ik ben een contentcreator en ik post reeds verschillende jaren elke dag. Dit draag bij aan thoughtleadership. Elke dag content delen geeft mij energie.  Leads zoeken via LinkedIn is ook een fantastische functie. Ik ben een grote fan van de gratis zoekfunctie. Dit is voor mij een sales en marketingtool voor leads. Tot slot zijn experimenteren en uitzoeken hoort bij het thoughtleadership, superinteressant!’

Erendiz: ‘Naast spontane activiteiten heb ik mijn eigen LinkedIn routine opgebouwd, o.a. werken met Sales Navigatorlijsten werkt voor mij super gefocused. Slimmer actief zijn op LinkedIn, in plaats van meer. Dus ik bezoek profielen, laat gericht comments achter, (her)start de conversatie en zorg voor consistentie met mijn posts. Want netwerken en top of mind zijn, is ook zelf aandacht geven, oftewel ‘liefde geven.’ De wet van wederkerigheid werkt op LinkedIn.’

Trudy:  ‘Ik ben elke dag kort of langer op LinkedIn. Een LinkedIn routine zorgt ervoor dat je regelmatig in beeld komt en in gesprek komt met je klant. Het hoeft niet heel lang te duren. LinkedIn in 5 minuten per dag is al een goede start. Het gaat om continu in beeld zijn. En daar hoef je niet elke keer eigen bijdragen voor te schrijven. Met een reactie (comment) kan je ook jezelf als vakmens laten zien. Mooiste is als ik mensen zie groeien. Eerst durven ze niets te plaatsen en ineens komt het los en zie je ze groeien op LinkedIn.’

Barbara: ‘Waar ik blij van word is searchen en lijsten maken met mensen en bedrijven zodat je alleen hun content ziet. Dit is voor velen onbekend en kan met een gratis LinkedIn account. Dus prospects, klanten en collega’s. Dit werkt voor mij handiger dan het betaalde Sales Navigator. Deze search sla ik op als bookmark. Lijsten van personen (en rollen) maak ik weer wel in Sales Navigator.’

”Netwerken en top of mind zijn, is ook zelf aandacht geven, oftewel ‘liefde geven.’ – Erendiz

Wat verwacht je van LinkedIn in 2024?

Mieke: ‘Alles over ai, daar verwacht ik nog veel van. Je kan in ChatGPT ook je eigen GPT maken, ik verwacht dat LinkedIn meer en meer inzet op eigen ai tools. Externe engagement automation tools (die niet zijn toegestaan volgens de voorwaarden van LinkedIn), zullen ze waarschijnlijk (helaas) niet aanpakken. Daarnaast verwacht ik dat LinkedIn een samenwerking aangaat om nog verder te groeien (met wie weet ik niet) en Premium wordt uitgebouwd in extra functionaliteit. Verder hoop ik dat LinkedIn een stevige concurrent krijgt.’

Mic: ‘ LinkedIn mag de functionaliteit sneller uitrollen, dat hoop ik vooral. Ik hoop dat de vele aankondigingen zoals ai based tools, zoals schrijven van post, beelden aanmaken, etc.. er eindelijk zijn voor iedereen op dit platform. Ik verwacht toch ergens dat ze een duidelijker roadmap gaat aanbieden in 2024. Anderzijds hoop ik dat LinkedIn beter gaat communiceren naar de leden. Ik hoop dat ze korter op de bal gaan spelen.’

Erendiz: ‘Meer native video hoop ik. Kort en snackable. Video is authentiek en persoonlijk, dit versterkt je personal brand. Ook straks de onderscheidende factor t.o.v. al de ai content. Brand ambassadorship gaat nog belangrijker worden in 2024. Je collega’s intrinsiek meekrijgen om de boodschap te verspreiden. Zij zijn de sleutel om van aandacht naar vertrouwen te gaan en een sterkere acquisitie.’

Trudy:  ‘Ai ontwikkelingen, helaas voor nu voor Premium only. Key blijft je eigen, persoonlijke draai eraan te geven. Kunstmatige intelligentie is inspiratie, dus copy & paste het niet. Premium only functies zoals de extra profielknop voegt zeker wat toe. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor ‘Afspraak boeken’ of direct een knop naar je website, je winkel, je blog of je portfolio. Die CTA is ook zichtbaar onder je naam en kopregel, dus gewoon op de tijdlijn van mensen. Dat valt op.’

Barbara: ‘Pagina’s krijgen het moeilijker, er is meer pro activiteit van pagina admins nodig voor organische interactie. En thought leadership. Minder viral posts, dus kennis delen en zorgen voor waarde. En hopelijk wordt automation eens goed aangepakt. Ai tools gaan ook als een trein, hopelijk geldt dit ook voor de gratis LinkedIn accounts. Tof: pagina hebben nu ook een Uitgelicht-sectie.’

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==

Heb je wel eens iets bijzonders meegemaakt via LinkedIn?

Mieke:Ik was eens op een bbq en kwam een dame op mij af (die mij wel kende, ik haar niet) en direct aangaf met mij te willen te samenwerken. En ik ben in maart 2023 bij Social Media Marketing World in de VS geweest. Ik heb er LinkedIn Table Talks gegeven en waardevolle contacten en relaties opgedaan. Daarna naar New York, collega LinkedIn trainer Beth Granger ontmoet en inside information gekregen. Echt fantastisch!’

Mic: ‘Netwerken doe ik via LinkedIn over de hele wereld en ik probeer ze ook allemaal te ontmoeten. Ik was in mei’ 23 Seattle/VS en heb daar een aantal connecties voor het eerst in het echt ontmoet. Echt leuk om een echte persoon te zien die achter een profiel zit.  De wereld is een dorp geworden en je kan iedereen ontmoeten. LinkedIn vriendschappen vertalen zich vaak in ontmoetingen in de echte (offline) wereld. Daar krijg je energie van. Dat is ook waar voor mij de magie van LinkedIn zit.’

Erendiz: ‘In 2011 werd ik op jonge leeftijd, naast mijn job in sales, social mediadocent in avondschool en heb ik reeds een cursus gemaakt. Wat in die tijd voor iemand van mijn leeftijd zeker vernieuwend was. Mijn leeftijdsgenoten vonden LinkedIn maar niks, terwijl ik altijd al wist hoe belangrijk het ging zijn voor o.a. je persoonlijke groei.’

Trudy:  ‘Elke dag maak je mooie, kleine dingen mee. Superleuk als je ziet dat mensen de tips die je deelt, ziet toepassen. En het zorgt voor leuke ontmoetingen. Ik gaf onlangs voor Frankwatching een LinkedIn training bij Zorg van de Zaak. In de voorbereiding keek ik ook bij de CEO Bas Tomassen en gaf ik hem een LinkedIn tip. Hij belde direct als reactie daarop en we hebben toen een heel interessant gesprek gehad over een van hun organisatievraagstukken. Voor de training, waar hij niet bij zou zijn, heb ik hem offline ontmoet en hem mijn boek Spring eruit met LinkedIn gebracht. Bleek hij ook nog eens jarig te zijn op die dag.’Blogfoto Bas en Trudy

Barbara: ‘Ik was pas bij een concert en kreeg naderhand een appje van een andere concertbezoeker, dit bleek een accountmanager die hulp nodig heeft. Hij had mij gegoogled en afspraak staat!’

Wil je top of mind zijn met LinkedIn?

LinkedIn Profiel Checklist

Wil je zichtbaarder zijn? En via LinkedIn de beste versie van jezelf laten zien?
Start dan met de LinkedIn Profiel Checklist.

Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk en maak je het verschil.

Download gratis LinkedIn Profiel Checklist

Waar ben je enthousiast over? En heb je nog tips voor andere gebruikers?

Mieke: ‘LinkedIn wordt echt gezien als een zakelijk platform, er is een zakelijke mindset. Dit is op socials zoals FB/Insta anders, dit wordt veelal ook voor privé en hobby’s gebruikt. Dus gebruik LinkedIn professioneel met een zakelijk tintje. Niet doen: sales pitchen. Wel connecten, verbinden oftewel know, like, trust. Dus doelgericht voor het beste resultaat.’

Mic: Weet wat je LinkedIn doelstellingen zijn, want dat maakt het gebruik zinvol. Je hebt steeds dat doel voor ogen. Als je geen doel hebt blijf je aanmodderen. Doelen kunnen éénvoudig zijn: hoeveel afspraken per maand/week wil ik via LinkedIn? of ik wil de ‘time to hire’ halveren met LinkedIn (bijv. van 6 maanden naar 3 maanden). Maak dit concreet en meetbaar en kies een goede strategie. Blijf systematisch werken aan je strategie en je zult er geraken. Weet echter dat LinkedIn maar een stukje van de puzzel is, en dus niet alleen zaligmakend is. Als voorbeeld kan ik stellen dat als je een salesrol hebt, dan wordt er van jou verwacht dat je je quota en marge haalt. Kijk hoe LinkedIn past in je job en kan bijdragen aan deze doelstellingen. Wees waar de klant is en ga het gesprek aan.’

Erendiz: ‘Maak keuzes in je activiteiten op social media dus ook LinkedIn. Ga op zoek naar een strategie dat duurzaam werkt voor jou en have fun while doing it. We zijn allemaal mensen. Niet overdenken, soms gewoon posten. Consistentie boven de perfecte post. Vergelijk je niet met anderen. Zorg voor goede mix tussen routine en spontaan actief zijn en neem nu en dan bewust afstand. Boog moet niet altijd gespannen zijn.’

Trudy:  ‘Ik ben enthousiast over echte kennisdelers. Goede relevante informatie waar je als lezer iets aan hebt. Zonder trucjes om het algoritme te kraken. Voorbeelden: Rutger Steenbergen over SEO, AI, Google etc., Bart Heeling over speciaal onderwijs. Mijn tip is dan ook: bedenk tegen wie je het hebt en deel daar je kennis voor. Wat heeft die ander eraan? Er zijn genoeg ‘lege berichten’ over hoe goed iemand is. Blijf daar lekker van weg.’

Barbara: ‘Interactie aangaan en netwerken. Ik deel graag tips, bv profiel of over advertising. Investeer tijd in LinkedIn en doe dit dagelijks 10 à 15 min. En heb geduld: eerst zaaien en dan oogsten. Gewoon doen, het hoeft niet altijd perfect. Zie het als onderdeel van je werk, het komt er dus niet extra bij. Zeker als bijvoorbeeld als je sales of accountmanager bent, zorg dat sowieso je profiel tiptop is. Zorg voor een supergoede eerste indruk.’

Mijn succes is de som van de routine die ik doe – Mic

Victor Huiting, LinkedIn specialist

Heb je nog een leuk feitje of weetje over jezelf wat niet op je LinkedIn profiel staat?

Mieke: ‘Een CEO met in zijn profielfoto een paard keek op mijn profiel, dat viel mij op. Dat triggerde mij en ik stuurde hem een bericht. Wat bleek, zijn dochter rijdt op hoog niveau. Zelf rijd ik vanaf jongs af aan paard, dus we hadden gelijk een klik. Dit heeft geleid tot een hele mooie samenwerking, heel verrassend.’

Mic: ‘Ik loop elke dag 13.000 stappen, met dank aan mijn 2 harige viervoeters, 2 Golden Retrievers. Meestal einde van de dag, even uitschakelen en reflecteren. Die wandelingen leveren nogal wat ideeën op en die dicteer ik op mijn smartphone om ze later uit te werken. Samenvattend: mijn succes is de som van alle routines die ik doe. Het is een systeem dat werkt voor mij en hopelijk kan dit anderen ook inspireren.’

Erendiz: ‘‘In 2017 ben ik bij LinkedIn in Californië, VS op hun kantoor op bezoek gegaan en op een echte LinkedIn-fiets een rondje gefietst.’

Erendiz op de fiets

Trudy:  ‘Ik ben marketingmanager geweest voor Barbie (Mattel) in Noord-Europa. Echt weer genoten om de marketingstrategie achter de Barbie film te zien deze zomer. Ben er met mijn 3 zoons (!) geweest: trip down memory lane. Ik heb destijds de eerste animated Barbiefilms gelanceerd als marketeer. Daarnaast leg ik voor mezelf af en toe de lat hoog: Fietselfstedentocht bijvoorbeeld. Genieten van de trainingen richting die 235 km.’

Barbara: ‘Ben na een week gaan samenwonen op m’n 18e….en ben nu bijna 30 jaar samen. Nieuwe dingen leren vind ik leuk, bijvoorbeeld een cursus volgen over gezonde voeding. En websites maken en concerten bezoeken. Ik bijt mijzelf graag ergens in vast.’

LinkedIn inzetten voor optimale groei?

Benieuwd hoe je LinkedIn voor jou laat werken? Boek direct je LinkedIn Groeigesprek (30 min. video call, max. 2 per maand beschikbaar) en ontdek wat LinkedIn jou concreet oplevert. Kosteloos t/m 31 jan.’24. vol = vol

Boek direct een LinkedIn Groeigesprek

Conclusie

Deze supertips van ervaren LinkedIn specialisten verrijken je kennis en het plezier bij toepassen ervan. Heb jij ook een mooie ervaring opgedaan via LinkedIn? Of heb je een verhaald wat je graag wilt delen? Deel het. Contact mij en wie weet zet ik je bij een blogpost in de spotlights.

Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten via LinkedIn. Victor is de eigenaar van Rivercloud sinds 2007, is als 100% LinkedIn specialist een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium en business tool. Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80454 en victor@rivercloud.nl 

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl