5 ondernemerslessen die ik leerde in 5 jaar Rivercloud
17 mei, 2024
Mijn 5 geleerde ondernemerslessen van de laatste 5 jaar Linkleads deel ik graag met jou. Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had mij dat zeker behoed voor misstappen. Maar aan de andere kant had ik dan minder geleerd en zou ik deze blog nu niet schrijven :-). Doe er dus jouw voordeel mee. Komt ie:
De start van Rivercloud
In het voorjaar van 2014 begon het te kriebelen … ik wilde ‘iets anders’. Ik had het prima bij mijn laatste werkgever. Leuke klanten, goede arbeidsvoorwaarden, mooie leasebak. Maar ik wilde meer autonomie en ruimte om initiatieven tot bloei te brengen. Na drie sessies ‘op de sofa’ bij een Utrechtse (business)coach stond ik op het punt te kiezen voor een andere job, een studie of als zelfstandige aan de slag gaan. Zelf had ik het niet in de gaten, maar bij die laatste optie zag zij een twinkeling in mijn ogen. Vlak erna maakten mijn vrouw en ik een mooie reis door de VS, en midden in een Nationaal Park wist ik het: ik word zelfstandige!
Diezelfde avond nog maakte ik online een afspraak bij de Kamer van Koophandel. De eerste mogelijkheid was twee weken later, op mijn verjaardag. Mezelf een bedrijf cadeau geven leek me wel origineel. Nu zie ik 19 mei als een dubbel cadeau: ik vier mijn verjaardag én mijn ondernemerschap.
Inmiddels nu al ruim vijf jaar. Bij terugkomst zegde ik mijn baan op, wat sommigen de wenkbrauwen deed fronsen. Vooral bij mensen die zweren bij de zekerheid van een vaste baan. Ik niet. Ik hou van avontuur en nieuwe ervaringen. En die vaste baan is schijnzekerheid, zeker ruim vijf jaar geleden, toen het economisch helemaal niet zo goed ging als nu. In het Chinees betekent ‘crisis’ ook ‘kans’ en zo zie ik het. En kansen zijn er om te pakken.
1. Eén van de belangrijkste ondernemerslessen: focus
Niet mijn sterkste kant. Want ik heb een brede interesse en vind veel dingen leuk. Met mijn sales-achtergrond deed ik new business sales voor opdrachtgevers en leverde ik leads. Tussendoor netwerkte ik veel en leerde ik veel mensen kennen. Al snel ontdekte ik Smie Academy in Utrecht. Voor een habbekrats boden zij ondernemersprogramma’s aan van 15 lesavonden inclusief één-op-één businesscoaching.
In een klasje volgde ik het programma voor beginnende ondernemers en leerde van alles over financiën, het Business Model Canvas, pitchen en meer. Een paar jaar later rondde ik ook het vervolgprogramma met succes af. Als ik mijn gespreksverslagen van toen doorlees, is (het gebrek aan) focus toch wel de rode draad.
Tegen ondernemers die soms ook met focus worstelen, zeg ik nu: ‘Kies en je wordt gekozen’. Via acquisitie en sales trainingen geven, ben ik uitgekomen waar ik écht in floreer: opdrachtgevers helpen groeien met LinkedIn. Wát ik doe is veranderd, maar niet waaróm ik het doe: ondernemers helpen kansen te creëren en te verzilveren met LinkedIn, zodat hun business groeit. Is het toch nog goed nog gekomen met mijn focus
”Ondernemen is geen sprint, wel een marathon.”
2. Netwerken
Bleek ik al snel leuk te vinden en goed in te zijn. Wanneer ben je er goed in? Als je veel meer geeft dan je krijgt, denk ik. Geven kan een luisterend oor zijn, maar ook advies of verbinding met anderen als je het gevoel hebt dat het matcht. Wel heb ik geleerd dat het merendeel van de gesprekspartners een houding heeft van: ‘what’s in it for me’? Ik heb regelmatig mijn neus gestoten omdat ik dat niet, of te laat doorhad.
Of dat er gouden bergen beloofd werden die in de praktijk zelden waargemaakt werden. Naïef? Misschien. Ik denk: win-win. Ik geloof in een sterk en relevant netwerk. Samen verder komen en een ander ook iets gunnen. Offline of online, dat maakt niet uit.
Dagelijks tag ik via LinkedIn wel iemand bij een oproep of verzoek tot hulp. Of vraag ik bij een kennismakingsgesprek: ’Ben je verder nog ergens naar op zoek, kan ik je verbinden met iemand uit mijn netwerk?’ Kleine moeite. Wat je geeft, krijg je terug. Het wordt als attent ervaren, en het is goed voor je imago.
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
3. Nog een ondernemersles: experimenteer
Eén van de leukste aspecten van het ondernemerschap. Doen waar ik lol in heb en er opdrachtgevers een plezier mee doen. Wat helpt is dat ik avontuurlijk ben ingesteld. Al vroeg backpackte ik over de wereld. Elke dag ontmoette ik weer nieuwe mensen en deed ik onvergetelijke ervaringen op. In mijn bedrijf doe ik dat ook.
Nieuwe ideeën noteer ik en af en toe deel ik die met mensen in mijn netwerk. Aan hun feedback scherp ik mijn idee aan of doe ik het soms helemaal niet. Ik weet ook wel dat niet elk hersenspinsel het Ei van Columbus is. Daarom is een waardevol netwerk zo belangrijk: je kunt sparren en ideeën uitwisselen. Ideeën zijn er niet alleen om te bedenken, maar vooral om ze uit te voeren. En het hoeft niet gelijk perfect. De eerste auto was ook geen Tesla.
”Het verschil tussen wie je bent en wie je wilt zijn, is wat je doet.”
Ondernemen draait om actie. Niet alleen denken, maar vooral doen! Begin klein, investeer in het begin niet te veel tijd en/of geld aan je product of dienst. Als het mislukt is het allemaal te overzien. Wees niet bang dat een idee gejat wordt als je het deelt. Ik zie dat juist als een compliment! Ideeën heb ik toch genoeg. De kunst is ze ook succesvol uit te voeren. Succes is voor de doeners.
Zo heb ik pas de LinkedIn Companyscan gelanceerd: een nulmeting van hoe LinkedIn slim voor je organisatie kan werken. Bestond nog niet. Tijdens klantgesprekken merkte ik dat binnen bedrijven niet iedereen altijd op één lijn zit of en hoe LinkedIn slim voor ze kan werken. Logisch, met verschillende meningen en belangen binnen teams.
Klanten raakten enthousiast als ik mijn idee van de LinkedIn Companyscan naar voren bracht. Die is laagdrempelig, betaalbaar en je ontvangt snel een heldere analyse en praktisch advies over hoe je het verschil maakt met LinkedIn. Ik had de Companyscan al meerdere keren verkocht voordat ik het idee had uitgewerkt!
4. Be yourself; everyone else is already taken
Een rake quote van schrijver Oscar Wilde. Ik interpreteer hem zo: vaar vooral je eigen koers, luister naar je intuïtie en wees jezelf. Een cliché maar waar. De eerste jaren zei ik overal vrij snel ‘ja’ op. Iets met focus …
Nu stel ik mezelf bij (samenwerkings)voorstellen de volgende simpele vragen:
- Vind ik het leuk en past het bij me?
- Ben ik er goed in en kan ik de klant een wow-ervaring bieden?
- Verdien ik eraan?
In principe wil ik op alles ‘JA’ kunnen zeggen. Verdienen kan in euro’s zijn, maar ook in een mooie ervaring! Bijvoorbeeld vrijwillig en gratis iets doen. Regelmatig geef ik een gastcollege voor onlinemarketingstudenten van de Avans Hogeschool in Den Bosch.
Ook heb ik voor cursisten van de Ondernemersacademie UOA gratis trainingen geven. Gewoon omdat ik er plezier in heb en het gewaardeerd wordt. En omdat ik graag mijn kennis deel, zeker met talenten die nog aan het begin van hun (ondernemers)carrière staan. De vergoeding is een kop koffie en een gevulde koek. Of soms een fles wijn. Dat drink ik vrijwel niet. Al gelooft niet iedereen dat, die bij mij thuis al die flessen ziet staan…
5. Ondernemen is een vak
Misschien ben jij wel een goede coach, fotograaf of grafisch ontwerper. Maar ben je ook goed in ondernemen? Dat is ook een vak. Als kleine ondernemer krijg je veel op je bord, zoals belasting, social media, marketing en sales. Durf je te laten coachen, een training te volgen of een gedeelte van je taken uit te besteden. Dan heb je meer tijd voor wat je zo leuk vindt en waar je goed in bent: jouw eigen vak.
En misschien heb je daardoor meer declarabele uren. Leuk voor de omzet. En je hoeft niet overal goed in te zijn hè? Ben ik ook niet. Ik ben ook blij met mijn boekhouder. In hoofdlijnen weet ik wat er gebeurt, maar zij is goed in haar vak en het scheelt mij tijd. En die wordt steeds kostbaarder.
Zo werk ik ook met plezier samen met copywriters of fotografen voor een LinkedIn training. En opdrachtgevers die hun LinkedIn-activiteiten uitbesteden aan mij willen ook goede content, zoals een animatie of een blog. Besteed ik met liefde uit. Het past bij m’n business en de klant is altijd supertevreden
Tot slot
Doe je voordeel met mijn geleerde ondernemerslessen en tips. Welke lessen heb jij tot nu toe geleerd? Laat het me weten in de reacties!
Vind je deze blog interessant en wil je met mij connecten? Leuk! Ik zie je persoonlijke uitnodiging graag tegemoet.
5 ondernemerslessen die ik leerde in 5 jaar Rivercloud
17 mei, 2024
Mijn 5 geleerde ondernemerslessen van de laatste 5 jaar Linkleads deel ik graag met jou. Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had mij dat zeker behoed voor misstappen. Maar aan de andere kant had ik dan minder geleerd en zou ik deze blog nu niet schrijven :-). Doe er dus jouw voordeel mee. Komt ie:
De start van Rivercloud
In het voorjaar van 2014 begon het te kriebelen … ik wilde ‘iets anders’. Ik had het prima bij mijn laatste werkgever. Leuke klanten, goede arbeidsvoorwaarden, mooie leasebak. Maar ik wilde meer autonomie en ruimte om initiatieven tot bloei te brengen. Na drie sessies ‘op de sofa’ bij een Utrechtse (business)coach stond ik op het punt te kiezen voor een andere job, een studie of als zelfstandige aan de slag gaan. Zelf had ik het niet in de gaten, maar bij die laatste optie zag zij een twinkeling in mijn ogen. Vlak erna maakten mijn vrouw en ik een mooie reis door de VS, en midden in een Nationaal Park wist ik het: ik word zelfstandige!
Diezelfde avond nog maakte ik online een afspraak bij de Kamer van Koophandel. De eerste mogelijkheid was twee weken later, op mijn verjaardag. Mezelf een bedrijf cadeau geven leek me wel origineel. Nu zie ik 19 mei als een dubbel cadeau: ik vier mijn verjaardag én mijn ondernemerschap.
Inmiddels nu al ruim vijf jaar. Bij terugkomst zegde ik mijn baan op, wat sommigen de wenkbrauwen deed fronsen. Vooral bij mensen die zweren bij de zekerheid van een vaste baan. Ik niet. Ik hou van avontuur en nieuwe ervaringen. En die vaste baan is schijnzekerheid, zeker ruim vijf jaar geleden, toen het economisch helemaal niet zo goed ging als nu. In het Chinees betekent ‘crisis’ ook ‘kans’ en zo zie ik het. En kansen zijn er om te pakken.
1. Eén van de belangrijkste ondernemerslessen: focus
Niet mijn sterkste kant. Want ik heb een brede interesse en vind veel dingen leuk. Met mijn sales-achtergrond deed ik new business sales voor opdrachtgevers en leverde ik leads. Tussendoor netwerkte ik veel en leerde ik veel mensen kennen. Al snel ontdekte ik Smie Academy in Utrecht. Voor een habbekrats boden zij ondernemersprogramma’s aan van 15 lesavonden inclusief één-op-één businesscoaching.
In een klasje volgde ik het programma voor beginnende ondernemers en leerde van alles over financiën, het Business Model Canvas, pitchen en meer. Een paar jaar later rondde ik ook het vervolgprogramma met succes af. Als ik mijn gespreksverslagen van toen doorlees, is (het gebrek aan) focus toch wel de rode draad.
Tegen ondernemers die soms ook met focus worstelen, zeg ik nu: ‘Kies en je wordt gekozen’. Via acquisitie en sales trainingen geven, ben ik uitgekomen waar ik écht in floreer: opdrachtgevers helpen groeien met LinkedIn. Wát ik doe is veranderd, maar niet waaróm ik het doe: ondernemers helpen kansen te creëren en te verzilveren met LinkedIn, zodat hun business groeit. Is het toch nog goed nog gekomen met mijn focus
”Ondernemen is geen sprint, wel een marathon.”
2. Netwerken
Bleek ik al snel leuk te vinden en goed in te zijn. Wanneer ben je er goed in? Als je veel meer geeft dan je krijgt, denk ik. Geven kan een luisterend oor zijn, maar ook advies of verbinding met anderen als je het gevoel hebt dat het matcht. Wel heb ik geleerd dat het merendeel van de gesprekspartners een houding heeft van: ‘what’s in it for me’? Ik heb regelmatig mijn neus gestoten omdat ik dat niet, of te laat doorhad.
Of dat er gouden bergen beloofd werden die in de praktijk zelden waargemaakt werden. Naïef? Misschien. Ik denk: win-win. Ik geloof in een sterk en relevant netwerk. Samen verder komen en een ander ook iets gunnen. Offline of online, dat maakt niet uit.
Dagelijks tag ik via LinkedIn wel iemand bij een oproep of verzoek tot hulp. Of vraag ik bij een kennismakingsgesprek: ’Ben je verder nog ergens naar op zoek, kan ik je verbinden met iemand uit mijn netwerk?’ Kleine moeite. Wat je geeft, krijg je terug. Het wordt als attent ervaren, en het is goed voor je imago.
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
3. Nog een ondernemersles: experimenteer
Eén van de leukste aspecten van het ondernemerschap. Doen waar ik lol in heb en er opdrachtgevers een plezier mee doen. Wat helpt is dat ik avontuurlijk ben ingesteld. Al vroeg backpackte ik over de wereld. Elke dag ontmoette ik weer nieuwe mensen en deed ik onvergetelijke ervaringen op. In mijn bedrijf doe ik dat ook.
Nieuwe ideeën noteer ik en af en toe deel ik die met mensen in mijn netwerk. Aan hun feedback scherp ik mijn idee aan of doe ik het soms helemaal niet. Ik weet ook wel dat niet elk hersenspinsel het Ei van Columbus is. Daarom is een waardevol netwerk zo belangrijk: je kunt sparren en ideeën uitwisselen. Ideeën zijn er niet alleen om te bedenken, maar vooral om ze uit te voeren. En het hoeft niet gelijk perfect. De eerste auto was ook geen Tesla.
”Het verschil tussen wie je bent en wie je wilt zijn, is wat je doet.”
Ondernemen draait om actie. Niet alleen denken, maar vooral doen! Begin klein, investeer in het begin niet te veel tijd en/of geld aan je product of dienst. Als het mislukt is het allemaal te overzien. Wees niet bang dat een idee gejat wordt als je het deelt. Ik zie dat juist als een compliment! Ideeën heb ik toch genoeg. De kunst is ze ook succesvol uit te voeren. Succes is voor de doeners.
Zo heb ik pas de LinkedIn Companyscan gelanceerd: een nulmeting van hoe LinkedIn slim voor je organisatie kan werken. Bestond nog niet. Tijdens klantgesprekken merkte ik dat binnen bedrijven niet iedereen altijd op één lijn zit of en hoe LinkedIn slim voor ze kan werken. Logisch, met verschillende meningen en belangen binnen teams.
Klanten raakten enthousiast als ik mijn idee van de LinkedIn Companyscan naar voren bracht. Die is laagdrempelig, betaalbaar en je ontvangt snel een heldere analyse en praktisch advies over hoe je het verschil maakt met LinkedIn. Ik had de Companyscan al meerdere keren verkocht voordat ik het idee had uitgewerkt!
4. Be yourself; everyone else is already taken
Een rake quote van schrijver Oscar Wilde. Ik interpreteer hem zo: vaar vooral je eigen koers, luister naar je intuïtie en wees jezelf. Een cliché maar waar. De eerste jaren zei ik overal vrij snel ‘ja’ op. Iets met focus …
Nu stel ik mezelf bij (samenwerkings)voorstellen de volgende simpele vragen:
- Vind ik het leuk en past het bij me?
- Ben ik er goed in en kan ik de klant een wow-ervaring bieden?
- Verdien ik eraan?
In principe wil ik op alles ‘JA’ kunnen zeggen. Verdienen kan in euro’s zijn, maar ook in een mooie ervaring! Bijvoorbeeld vrijwillig en gratis iets doen. Regelmatig geef ik een gastcollege voor onlinemarketingstudenten van de Avans Hogeschool in Den Bosch.
Ook heb ik voor cursisten van de Ondernemersacademie UOA gratis trainingen geven. Gewoon omdat ik er plezier in heb en het gewaardeerd wordt. En omdat ik graag mijn kennis deel, zeker met talenten die nog aan het begin van hun (ondernemers)carrière staan. De vergoeding is een kop koffie en een gevulde koek. Of soms een fles wijn. Dat drink ik vrijwel niet. Al gelooft niet iedereen dat, die bij mij thuis al die flessen ziet staan…
5. Ondernemen is een vak
Misschien ben jij wel een goede coach, fotograaf of grafisch ontwerper. Maar ben je ook goed in ondernemen? Dat is ook een vak. Als kleine ondernemer krijg je veel op je bord, zoals belasting, social media, marketing en sales. Durf je te laten coachen, een training te volgen of een gedeelte van je taken uit te besteden. Dan heb je meer tijd voor wat je zo leuk vindt en waar je goed in bent: jouw eigen vak.
En misschien heb je daardoor meer declarabele uren. Leuk voor de omzet. En je hoeft niet overal goed in te zijn hè? Ben ik ook niet. Ik ben ook blij met mijn boekhouder. In hoofdlijnen weet ik wat er gebeurt, maar zij is goed in haar vak en het scheelt mij tijd. En die wordt steeds kostbaarder.
Zo werk ik ook met plezier samen met copywriters of fotografen voor een LinkedIn training. En opdrachtgevers die hun LinkedIn-activiteiten uitbesteden aan mij willen ook goede content, zoals een animatie of een blog. Besteed ik met liefde uit. Het past bij m’n business en de klant is altijd supertevreden
Tot slot
Doe je voordeel met mijn geleerde ondernemerslessen en tips. Welke lessen heb jij tot nu toe geleerd? Laat het me weten in de reacties!
Vind je deze blog interessant en wil je met mij connecten? Leuk! Ik zie je persoonlijke uitnodiging graag tegemoet.
42 Comments
Comments are closed.
Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist
Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.
Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.
Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl
Vooral die laatste ‘ondernemen is een vak’… Hij is denk ik heel erg waar, maar ik worstel ermee. Ik ben fulltime blogger en tegen wil en dank ook ondernemer. Maar aan dat aspect vind ik eigenlijk niets aan.
Ik merkte wel dat toen ik een eigen praktijk had dat het moeilijk was mezelf te blijven onderscheiden. De concurrentie was zeer hoog en pas toen ik verder keek en online er bij betrok ging het steeds beter. Goede tips, vooral het je eigen koers varen, is zo belangrijk.
Zo troostrijk om te horen dat ik niet de enige ben die zijn neus af en toe flink stoot.
Ik moet eerlijk zeggen dat het ondernemen mij goed af gaat. Wel denk ik dat focus bij mij soms nog wel een dingetje is. Het liefst doe ik van alles tegelijk en dat gaat ten koste van de kwaliteit en kwantiteit. Dus prioriteren en focussen, zijn key voor mij.
Herkenbaar:-)
Netwerken is een goede ja, dat zou ik eigenlijk meer moeten doen!
Goede tips! Netwerken vind ik persoonlijk het allerleukste van mijn baan. Ik werk in de media, dus dat is écht essentieel. En experimenteren ook, want zeker in het huidige medialandschap, moet je vernieuwend zijn. Uitdagend, maar ook heel interessant!
Zeer interessant stuk! Heel aandachtig gelezen.
Ondernemen doe ik niet maar ik merk wel dat ik met mijn hobby blog idd ook echt mijn focus moet houden en dat ik netwerken erg leuk vindt om te doen. Dankjewel voor de goede tips
Netwerken zou ik meer moeten doen. Mar vind dat vaak best spannend
Dat kan het in het begin best zijn. Maar naarmate je het vaker doet ga je er denk ik steeds meer plezier in krijgen.
Interessant stuk! Ik zie het ook wel zitten om ooit te gaan ondernemen, maar vind voor nu de stap nog te groot en de ervaring vanuit het bedrijfsleven te weinig. De Ondernemersacademie klinkt daarom wel erg goed, fijn om op deze manier meer kennis op te doen en een extra achtergrond op te bouwen.
Ik ben jaren in loondienst geweest en nu met veel plezier ondernemer. Het is anders, niet beter of slechter. De Ondernemersacademie bestaat sindskort niet meer maar heeft mij in verschillende fases zeker geholpen.
Ondernemen is een vak op zich! Ik merk dat er een hoop tijd in gaat zitten. Raadzaam om een hoop uit te besteden.
Wat een leuke blog om te lezen! Ook leerzaam voor anderen.
Dank je Mandy. Ik deel mijn kennis en lessen graag.
Dank je wel voor het delen van deze lessen. Vijf jaar, de tijd gaat snel he!
Zeg dat. Time flies…
inderdaad als kleine ondernemer komt er veel bij kijken dat een coach soms zou kunnen helpen om wat helderheid te klaren
Zo is het. Je kan niet alles weten, een mentor of coach helpt je daarbij. Een goede (business) coach helpt je zeker verder.
Mooi om te zien dat je letterlijk en figuurlijk een reis hebt afgelegd om te bereiken waar je nu bent!
Reizen is het leukste wat er is:-)
Ondernemen doe ik (nog) niet maar wel heel graag. Leerzaam artikel
mooie blog Victor, herkenbaar ook voor wat betreft focus :)
Gelukkig, ik ben niet de enige:-)
Interessant artikel! Ik onthou vooral ‘Wees jezelf’. Denk dat het belangrijk is om authenticiteit uit te stralen. Dat verhoogt je credibiliteit.
Helemaal waar An.
Zeker allemaal waar. Zelf schort het nogal een beetje aan het netwerken, voornamelijk omdat ik erg beperkt ben in tijd. Terwijl ik eigenlijk weet dat het heel belangrijk is lukt het me toch niet om er voldoende tijd voor vrij te maken. Dat komt dan weer doordat ik best veel werk heb, haha.. dus is het dan erg dat ik minder tijd kan netwerken.. denk ’t niet. :) Op dit moment dan toch.
Ik blog eigenlijk nog hobbymatig, dus ik behandel het niet echt als een onderneming. Daar heb ik dan toch niet de tijd voor. Netwerken zou ik alsnog wel meer kunnen doen.
Hopelijk heb ik je met dit artikel geinspireerd Janet.
Netwerken is inderdaad een hele handige om altijd mee bezig te zijn. Leerzaam artikel!
Leuk om te horen, dank je Lisanne.
Maar ik heb het artikel met veel interesse gelezen!
Bloggen is voor mij grotendeels een hobby, wel eentje waar ik met veel liefde veel tijd in steek, maar een ondernemer ben ik zeker niet. Daar heb ik ook gewoon de tijd niet voor vanwege mijn normale werk.
Dat is natuurlijk helemaal ok, ondernemen is ook zeker geen must (al zou ik niet anders willen)
Ik merk dat netwerken zelf nog een belangrijkste gegeven is! Ik zie dat met mijn blog die ik aan het uitrollen ben, met hoe meer mensen ik in contact kom hoe meer mensen me uitnodigen voor events. Blijkbaar laat je toch ergens een indruk na!
Netwerken is ook leuk en is zeker belangrijk. En van het een komt het ander, lekker bezig Stefaan.
Wat leuk, ik vind heel knap wat je allemaal heb gedaan om zo ver te komen…ga zo door
Dank Custodia. Als je iets doet wat plezier geeft dan vliegt de tijd en wordt je alleen maar enthousiaster over LinkedIn.
Zitten erg goede tips bij. Een aantal puntjes ben ik goed mee bezig, ook door het afgelopen halfjaar in mijn opleiding heb ik veel van deze dingen geleerd. Het allermoeilijkste op dit moment is de technische kant.
Goede lessen, vooral die over het netwerken. En ondernemen is inderdaad een vak, maar wat mij betreft wel het allerleukste vak wat er is!
Eens!