De ultieme gids voor je optimale LinkedIn profiel
12 april, 2024
Je LinkedIn profiel is je persoonlijke website. Zorg dus dat je (eerste) indruk professioneel is en stel je profiel compleet en klantgericht op. Verbeter je LinkedIn-profiel, het kan het verschil betekenen tussen wel of geen klanten aantrekken. In dit artikel deel ik, lekker kort en krachtig, praktische tips om je LinkedIn-profiel blijvend te verbeteren.
Lachen op je profielfoto
Je weet wat ze zeggen: je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Online is dat niet anders. Daarom geef ik tijdens LinkedIn trainingen altijd aan dat deelnemers het beste voor een profielfoto kunnen kiezen waarop zij sympathiek en toegankelijk overkomen.
Plaats alleen je gezicht in de foto. Een foto van veraf is leuk voor de vakantiefoto’s op Facebook, op LinkedIn is dit niet nodig. Je kan met een premium smartphone een prima foto maken. Wil je het echt goed wilt doen, ga dan langs de betere (profiel)fotograaf.
Tip: gebruik je profielfoto niet alleen voor LinkedIn. Gebruik hem ook op je website of e-mailhandtekening. Dit zorgt voor herkenning en wekt vertrouwen.
Maak je kopregel concreet en compleet
De kopregel verdient bij het verbeteren van je LinkedIn profiel speciale aandacht. Je vertelt je LinkedIn netwerk niet alleen wat je doet, de korte zin heeft ook een bepalende factor in de zoekresultaten. Wanneer jij ‘copywriter’ in je kopregel hebt staan, kom je omhoog wanneer potentiële klanten naar een copywriter zoeken. Goede keywords dragen vergroten dus je vindbaarheid in LinkedIn, je headline is hier belangrijk voor.
Bekijk ook na of je functie andere benamingen heeft die gebruikt worden en verwerk deze in je kopregel, denk aan ’tekstschrijver’.
Je kunt ook vermelden aangeven als je een afgebakende doelgroep hebt. Dat vergroot de kans op een match. ‘Copywriter voor de civiele techniek’ is specifieker en levert interessante resultanten op voor beslissers in de civiele techniek die op zoek zijn naar een copywriter. En dat zijn precies die mensen door wie je gevonden wilt worden.
Sowieso is het aan te raden als ondernemer om je te specialiseren in wat je doet of op wie je je richt. Mij heeft de keuze voor LinkedIn als specialisme enorm geholpen! Ik krijg dan ook nooit aanvragen of ik iemand kan helpen met Facebook of Insta. LinkedIn only.
Doe inspiratie op in mijn blogartikel: Zo schrijf je een ijzersterke kopregel voor je LinkedIn profiel.
Het Info-stuk of samenvatting
Hebben bezoekers een beter beeld van jou door je profielfoto en kopregel? Dan gaan ze door naar Info, ook wel samenvatting genoemd. Ze willen meer van je weten.
Geef daar een onvergetelijke indruk met:
- wat je doet
- met wie je graag samenwerkt
- wat je anders ziet/doet dan vakgenoten
- som je diensten op
- en eindig met een call to action en je contactgegevens
Een personal touch kan soms helpen, pas had ik in gesprek met een klant over mijn favoriete sport spinning♂️
Maak je ideale lezer nieuwsgierig en stimuleer contact. Make it about them!
Wat vind je van de Info-tekst op mijn profiel?
Werk je Ervaring bij
Door een up-to-date overzicht van je werkervaring, ziet je netwerk in één oogopslag of je over passende ervaring beschikt.
Ook hier geldt: maak niet alleen je werkervaring aan, maak hem ook compleet. Voeg dus relevante tekst toe. Zo word je beter gevonden door het benoemen van je taken, je acties en vooral je resultaten. Nog beter: geef een beknopt voorbeeld van een project, beschrijf je rol hier en reflecteer hierop.
Dit draagt allemaal bij aan je autoriteit, leiderschap en expertstatus.
Benut je Uitgelicht-sectie
Ben je bekend met het profielonderdeel Uitgelicht? Dit is plek waarin je diverse content kunt plaatsen. Schrijf je regelmatig artikelen of post je LinkedIn contennt? Of heb je een podcast? Pin het naar wens vast op je profiel. Bied je LinkedIn netwerk de mogelijkheid je nog beter te leren kennen. Het versterkt ook je personal brand.
Mensen weten mij regelmatig te vinden op LinkedIn door content in deze sectie. Op mijn profiel mix ik de content met mijn gewilde e-book (over tijdwinst en meer leads) en ik licht er 2 posts uit.
Voeg naast je homepage van je website bijvoorbeeld een link toe naar je onweerstaanbare weggever. Of bied een kennismakingsgesprek aan, zoals bij mij, het LinkedIn Groeigesprek. (30 min videocall, tijdelijk kosteloos t/m 31 augustus ’23)
Voeg licenties en certificaten toe
Het volgen van trainingen en cursussen is niet iets om te vergeten als je je profiel gaat verbeteren. Door die licenties en certificaten neemt je geloofwaardigheid en expertstatus toe. Je onderstreept dat jij de juiste kennis bezit en straalt vertrouwen uit. Toevoegen dus!
Aanbevelingen zijn goud waard
Maak je LinkedIn profiel social proof. De kans is groot dat jij de recensies bekijkt wanneer je een bestelling plaatst op een webshop. Zo werkt dat ook op LinkedIn. We willen weten of iemand wel in staat is om onze opdracht te voltooien. En daar zijn aanbevelingen voor. Heb je onlangs aan een project gewerkt met iemand en was die persoon positief over je functioneren? Misschien willen zij wel een aanbeveling schrijven op je profiel. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en zal het aantal binnengekomen leads verhogen.
Vraag ze en geef ze. Doe eens een aanbeveling kado. Je bouwt zo nog beter aan relaties en aan vertrouwen. Bovendien straalt het ook positief op jou af. Wie ga jij een LinkedIn aanbeveling geven?
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
Zorg voor een professionele LinkedIn achtergrondfoto
Een professionele achtergrondfoto is cruciaal voor jouw LinkedIn succes. Na je profielfoto en kopregel is dit een van de beste manieren om je LinkedIn profiel te verbeteren. Kies voor een foto die bij jou, je werk of visie past. Je maakt hem snel in een tools zoals Canva.
Enkele tips voor een goede LinkedIn banner:
- Kies een afbeelding die echt bij je past
- Houd er rekening mee dat je achtergrondfoto mobile friendly is ontworpen
- Is personal branding belangrijk voor je? Versterk je persoonlijke merk
- Onderstreep je autoriteit met een logo of keurmerk, gewonnen prijs of relevante quote
- Ben je een mensenmens? Kijk dan eens naar een teamfoto
- Heeft je bedrijf een (duurzame) missie? Sluit hierop aan met een passende foto
p.s. vind je het lastig of heb je weinig inspiratie? Laat een aantal LinkedIn achtergrondfoto’s op maat voor jezelf maken, dit is inclusief als je LinkedIn profiel (en evt. pagina) door Linkleads laat maken.
Zie het blogartikel: Zo maak je een professionele indruk met een LinkedIn achtergrondfoto.
Geef je beschikbaarheid aan
Werk je als freelancer? Of ben je mkb-ondernemer en kun je wel nieuwe talent gebruiken? LinkedIn biedt je de mogelijkheid om je beschikbaarheid aan te geven. Binnen beschikbaarheid kun je voor ‘open-to-work’ of’ ‘hiring’ kiezen als je op zoek bent naar medewerkers. Er vormt een groene of paarse cirkel om je profielfoto die anderen laat zien dat je beschikbaar bent of juist op zoek bent naar nieuwe medewerkers.
Dit springt in het oog en het vergroot je kans op een andere baan/(interim) opdracht of aantrekken van nieuwe medewerkers.
Stel je profiel meertalig op
Een twee (of meer)talig LinkedIn profiel, veel mensen weten niet dat dit mogelijk is. Dit social medium biedt je de mogelijkheid om je profiel beschikbaar te stellen in meerdere talen, welke taal je ook wilt. Zeker voor ondernemers en werknemers die internationaal actief zijn is dit interessant. Connecties en klanten in het buitenland lezen je Engelse (of anderstalige) profiel, dit matcht automatisch. Zo kom je sneller in contact en in gesprek.
Laat projecten zien
Heb je meegewerkt aan coole projecten? Vermeld ze. Wanneer jij hebt bijgedragen aan een prestigieuze projecten, val je meer op. Het wekt vertrouwen en stimuleert je zichtbaarheid. Je kent de ins en outs van zulke projecten, anderen willen daar graag meer over weten. Kortom, wees niet te bescheiden, maak eens een project aan en beschrijf concreet jouw rol en het resultaat.
Voeg je vaardigheden toe én vraag erom
Laten zien welke vaardigheden je bezit, is naar mijn idee een van de mooiste dingen die je kunt doen om je LinkedIn profiel te verbeteren. Het gaat er vooral om wat je goed kan en in mindere mate wat je weet. Het laat zien waar je goed in bent en waarom anderen zaken met je moeten doen. Je vergroot sneller je netwerk met de juiste mensen merk ik in de praktijk.
Een ander voordeel van vaardigheden is dat je beter gevonden wordt. Begin dus NU met het toevoegen van vaardigheden (‘skills’) op je profiel.
Vaardigheden bezitten en invullen op LinkedIn is één, de onderschrijvingen waarmee je aantoont dat je ze bezit zijn nog veel belangrijker. Vraag daarom gericht en actief om onderschrijvingen van vaardigheden. Andere LinkedIn gebruikers kunnen aangeven dat jij bepaalde vaardigheden bezit. Dat vergroot je sociale bewijskracht.
Vul je contactgegevens in
Het wordt nog wel eens over het hoofd gezien: je contactgegevens vermelden. Je LinkedIn profiel verbeteren doe je onder andere door contactgegevens toe te voegen. Je maakt het anderen makkelijk om contact met je op te nemen. Wel zo leuk voor de leads Toevoegen kan op verschillende plaatsen zoals je Info-stuk en bovenaan je profiel bij ‘contactgegevens’.
Good to know:
– Vermeld sowieso je website én specifieke pagina’s zoals bv je blog
– Voeg alleen een adres en postcode toe als je een zakelijk adres hebt. Als je vanuit huis werkt is mijn advies i.v.m. niet je privé adres te vermelden, dit is niet relevant
– Denk aan een zakelijk mailadres (dus geen Gmail of Hotmail) want je bent een professional.
– Eventueel: een telefoonnummer erbij. Dit vaste of mobiele telefoonnummer is alleen voor je connecties zichtbaar, dus niet voor iedereen op LinkedIn. Voordeel is dat andere gebruikers direct vanuit de LinkedIn-app je kunnen bellen
Sluit je aan bij LinkedIn groepen
Toegegeven, op LinkedIn Groepen is zeker wat aan te merken. Dat doe ik dan ook. Groepen worden matig gemodereerd, de zichtbaarheid van je content is laag en zitten ook nog eens een beetje verstopt. Opdrachtgevers die ik bijvoorbeeld help met het verbeteren van hun profiel, stellen soms vragen over Groepen op LinkedIn. Dit omdat ze graag Facebooken en daar is dat prima voor elkaar. Op LinkedIn werkt het net even anders..
En toch kun je ook veel waarde uit die groepen halen, ik ben lid van een aantal Groepen. Vooral over sales, online marketing en LinkedIn. Zo blijf ik als gecertificeerde LinkedIn specialist graag op de hoogte van ontwikkelingen.
De voordelen van LinkedIn groepen?
- Op een profiel kan je zien waar de interesse ligt, dit geeft een betere indruk en kan een startpunt zijn van een nieuw gesprek
- Het helpt in je vindbaarheid, LinkedIn indexeert dit heel goed.
- Je kan iemand een bericht sturen via dezelfde groep. Dit kan niet als je geen connectie bent van elkaar en dus wel als je in dezelfde groep zit
Bonustip: als je gericht en bewust lid wordt van een groep op LinkedIn, pas dan direct de notificaties aan. Het dempen ervan voorkomt dat je van elke post of reactie een mail krijgt. Trommel mij op hoe en waar je dit aanpast, want het zit een beetje verstopt.
BONUSTIP: zorg voor supersterke LinkedIn beveiliging
Zorg voor een ijzersterk wachtwoord
Veel mensen kiezen voor verschillende sites hetzelfde wachtwoord. Het nadeel hiervan is dat makkelijke wachtwoorden gemakkelijker te hacken zijn en dat je bij een hack meteen overal je wachtwoord moet aanpassen. Als je nog kan inloggen… Kies dus, zeker voor belangrijke sites als LinkedIn, voor een ijzersterk wachtwoord. Een sterk LinkedIn wachtwoord bestaat uit minimaal 8 tekens, symbolen en cijfers. Of gebruik een wachtwoord zin. Tip: gebruik een uniek wachtwoord en verander het regelmatig, agendeer dit.
Kijk eens naar een password manager zoals Bitwarden of 1Password om voor elke site een uniek wachtwoord te genereren. Het enige wat je dan hoeft te onthouden is het hoofdwachtwoord. Dit scheelt je elke keer een wachtwoord invoeren (of opnieuw opvragen). Zelf gebruik ik de gratis versie (Chrome-plugin) van Bitwarden en dit bevalt heel goed.
Activeer dubbele verificatie
Anno nu geen pré meer maar een must: dubbele verificatie. Je zet je dure e-bike toch ook niet met 1 slot vast in het centrum van Utrecht? Juist. Tweefactorauthenticatie (of kortweg: 2FA) houdt in dat je naast een wachtwoord een extra code nodig hebt om in te loggen. Deze (gratis) code krijg je via sms of bijvoorbeeld de Google Authenticator-app. Zeker in combinatie met de vorige tip, maak je het kwaadwillenden dankzij deze extra beveiligingslaag flink lastiger om in te breken in je account. Hier kun je het instellen voor je eigen LinkedIn account, dit zou ik direct doen en is eenmalig.
Laat een professioneel LinkedIn profiel maken
Zelf je LinkedIn profiel verbeteren kan met deze tips. Maar ook is er een kans dat je er niet helemaal uitkomt. Of het je teveel tijd kost. Voorkom dat en laat een professioneel LinkedIn profiel maken. Echt uniek in Nederland! Wij weten hoe je een verhaal overbrengt en hebben dit inmiddels voor 264 professionals mogen doen. Is in no-time gepiept. Er zijn 3 varianten, er zit er altijd een voor je bij.
Met een compleet en klantgericht profiel zorg je snel voor:
- Meer profielbezoekers
- Een groeiend en relevante netwerk
- Betere zichtbaarheid en vindbaarheid
- Onderstrepen van je leiderschap en autoriteit
- Meer leads en business
Om het ook voor jou laagdrempelig te houden, werken we met gratis en vrijblijvende kennismakingsgesprekken. In dat gesprek vertel ik je graag over de mogelijkheden van LinkedIn en wat een geoptimaliseerd profiel voor jou kan betekenen. Alle info over deze unieke dienst (inclusief tarief) staat hier.
Voorbeeld: voor en na de LinkedIn profielverbetering van Benedict en Marc
Tot slot
Zo! Je hebt de moeite genomen deze flinke blog tot het einde door te lezen Doe je voordeel met alle up-to-date LinkedIn tips, contact mij gerust bij vragen. Reageer via de pop-up op de site en bel, mail of app (geen chatbot), ik reageer altijd snel. Succes met toepassen en prettige dag!
De ultieme gids voor je optimale LinkedIn profiel
12 april, 2024
Je LinkedIn profiel is je persoonlijke website. Zorg dus dat je (eerste) indruk professioneel is en stel je profiel compleet en klantgericht op. Verbeter je LinkedIn-profiel, het kan het verschil betekenen tussen wel of geen klanten aantrekken. In dit artikel deel ik, lekker kort en krachtig, praktische tips om je LinkedIn-profiel blijvend te verbeteren.
Lachen op je profielfoto
Je weet wat ze zeggen: je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Online is dat niet anders. Daarom geef ik tijdens LinkedIn trainingen altijd aan dat deelnemers het beste voor een profielfoto kunnen kiezen waarop zij sympathiek en toegankelijk overkomen.
Plaats alleen je gezicht in de foto. Een foto van veraf is leuk voor de vakantiefoto’s op Facebook, op LinkedIn is dit niet nodig. Je kan met een premium smartphone een prima foto maken. Wil je het echt goed wilt doen, ga dan langs de betere (profiel)fotograaf.
Tip: gebruik je profielfoto niet alleen voor LinkedIn. Gebruik hem ook op je website of e-mailhandtekening. Dit zorgt voor herkenning en wekt vertrouwen.
Maak je kopregel concreet en compleet
De kopregel verdient bij het verbeteren van je LinkedIn profiel speciale aandacht. Je vertelt je LinkedIn netwerk niet alleen wat je doet, de korte zin heeft ook een bepalende factor in de zoekresultaten. Wanneer jij ‘copywriter’ in je kopregel hebt staan, kom je omhoog wanneer potentiële klanten naar een copywriter zoeken. Goede keywords dragen vergroten dus je vindbaarheid in LinkedIn, je headline is hier belangrijk voor.
Bekijk ook na of je functie andere benamingen heeft die gebruikt worden en verwerk deze in je kopregel, denk aan ’tekstschrijver’.
Je kunt ook vermelden aangeven als je een afgebakende doelgroep hebt. Dat vergroot de kans op een match. ‘Copywriter voor de civiele techniek’ is specifieker en levert interessante resultanten op voor beslissers in de civiele techniek die op zoek zijn naar een copywriter. En dat zijn precies die mensen door wie je gevonden wilt worden.
Sowieso is het aan te raden als ondernemer om je te specialiseren in wat je doet of op wie je je richt. Mij heeft de keuze voor LinkedIn als specialisme enorm geholpen! Ik krijg dan ook nooit aanvragen of ik iemand kan helpen met Facebook of Insta. LinkedIn only.
Doe inspiratie op in mijn blogartikel: Zo schrijf je een ijzersterke kopregel voor je LinkedIn profiel.
Het Info-stuk of samenvatting
Hebben bezoekers een beter beeld van jou door je profielfoto en kopregel? Dan gaan ze door naar Info, ook wel samenvatting genoemd. Ze willen meer van je weten.
Geef daar een onvergetelijke indruk met:
- wat je doet
- met wie je graag samenwerkt
- wat je anders ziet/doet dan vakgenoten
- som je diensten op
- en eindig met een call to action en je contactgegevens
Een personal touch kan soms helpen, pas had ik in gesprek met een klant over mijn favoriete sport spinning♂️
Maak je ideale lezer nieuwsgierig en stimuleer contact. Make it about them!
Wat vind je van de Info-tekst op mijn profiel?
Werk je Ervaring bij
Door een up-to-date overzicht van je werkervaring, ziet je netwerk in één oogopslag of je over passende ervaring beschikt.
Ook hier geldt: maak niet alleen je werkervaring aan, maak hem ook compleet. Voeg dus relevante tekst toe. Zo word je beter gevonden door het benoemen van je taken, je acties en vooral je resultaten. Nog beter: geef een beknopt voorbeeld van een project, beschrijf je rol hier en reflecteer hierop.
Dit draagt allemaal bij aan je autoriteit, leiderschap en expertstatus.
Benut je Uitgelicht-sectie
Ben je bekend met het profielonderdeel Uitgelicht? Dit is plek waarin je diverse content kunt plaatsen. Schrijf je regelmatig artikelen of post je LinkedIn contennt? Of heb je een podcast? Pin het naar wens vast op je profiel. Bied je LinkedIn netwerk de mogelijkheid je nog beter te leren kennen. Het versterkt ook je personal brand.
Mensen weten mij regelmatig te vinden op LinkedIn door content in deze sectie. Op mijn profiel mix ik de content met mijn gewilde e-book (over tijdwinst en meer leads) en ik licht er 2 posts uit.
Voeg naast je homepage van je website bijvoorbeeld een link toe naar je onweerstaanbare weggever. Of bied een kennismakingsgesprek aan, zoals bij mij, het LinkedIn Groeigesprek. (30 min videocall, tijdelijk kosteloos t/m 31 augustus ’23)
Voeg licenties en certificaten toe
Het volgen van trainingen en cursussen is niet iets om te vergeten als je je profiel gaat verbeteren. Door die licenties en certificaten neemt je geloofwaardigheid en expertstatus toe. Je onderstreept dat jij de juiste kennis bezit en straalt vertrouwen uit. Toevoegen dus!
Aanbevelingen zijn goud waard
Maak je LinkedIn profiel social proof. De kans is groot dat jij de recensies bekijkt wanneer je een bestelling plaatst op een webshop. Zo werkt dat ook op LinkedIn. We willen weten of iemand wel in staat is om onze opdracht te voltooien. En daar zijn aanbevelingen voor. Heb je onlangs aan een project gewerkt met iemand en was die persoon positief over je functioneren? Misschien willen zij wel een aanbeveling schrijven op je profiel. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en zal het aantal binnengekomen leads verhogen.
Vraag ze en geef ze. Doe eens een aanbeveling kado. Je bouwt zo nog beter aan relaties en aan vertrouwen. Bovendien straalt het ook positief op jou af. Wie ga jij een LinkedIn aanbeveling geven?
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
Zorg voor een professionele LinkedIn achtergrondfoto
Een professionele achtergrondfoto is cruciaal voor jouw LinkedIn succes. Na je profielfoto en kopregel is dit een van de beste manieren om je LinkedIn profiel te verbeteren. Kies voor een foto die bij jou, je werk of visie past. Je maakt hem snel in een tools zoals Canva.
Enkele tips voor een goede LinkedIn banner:
- Kies een afbeelding die echt bij je past
- Houd er rekening mee dat je achtergrondfoto mobile friendly is ontworpen
- Is personal branding belangrijk voor je? Versterk je persoonlijke merk
- Onderstreep je autoriteit met een logo of keurmerk, gewonnen prijs of relevante quote
- Ben je een mensenmens? Kijk dan eens naar een teamfoto
- Heeft je bedrijf een (duurzame) missie? Sluit hierop aan met een passende foto
p.s. vind je het lastig of heb je weinig inspiratie? Laat een aantal LinkedIn achtergrondfoto’s op maat voor jezelf maken, dit is inclusief als je LinkedIn profiel (en evt. pagina) door Linkleads laat maken.
Zie het blogartikel: Zo maak je een professionele indruk met een LinkedIn achtergrondfoto.
Geef je beschikbaarheid aan
Werk je als freelancer? Of ben je mkb-ondernemer en kun je wel nieuwe talent gebruiken? LinkedIn biedt je de mogelijkheid om je beschikbaarheid aan te geven. Binnen beschikbaarheid kun je voor ‘open-to-work’ of’ ‘hiring’ kiezen als je op zoek bent naar medewerkers. Er vormt een groene of paarse cirkel om je profielfoto die anderen laat zien dat je beschikbaar bent of juist op zoek bent naar nieuwe medewerkers.
Dit springt in het oog en het vergroot je kans op een andere baan/(interim) opdracht of aantrekken van nieuwe medewerkers.
Stel je profiel meertalig op
Een twee (of meer)talig LinkedIn profiel, veel mensen weten niet dat dit mogelijk is. Dit social medium biedt je de mogelijkheid om je profiel beschikbaar te stellen in meerdere talen, welke taal je ook wilt. Zeker voor ondernemers en werknemers die internationaal actief zijn is dit interessant. Connecties en klanten in het buitenland lezen je Engelse (of anderstalige) profiel, dit matcht automatisch. Zo kom je sneller in contact en in gesprek.
Laat projecten zien
Heb je meegewerkt aan coole projecten? Vermeld ze. Wanneer jij hebt bijgedragen aan een prestigieuze projecten, val je meer op. Het wekt vertrouwen en stimuleert je zichtbaarheid. Je kent de ins en outs van zulke projecten, anderen willen daar graag meer over weten. Kortom, wees niet te bescheiden, maak eens een project aan en beschrijf concreet jouw rol en het resultaat.
Voeg je vaardigheden toe én vraag erom
Laten zien welke vaardigheden je bezit, is naar mijn idee een van de mooiste dingen die je kunt doen om je LinkedIn profiel te verbeteren. Het gaat er vooral om wat je goed kan en in mindere mate wat je weet. Het laat zien waar je goed in bent en waarom anderen zaken met je moeten doen. Je vergroot sneller je netwerk met de juiste mensen merk ik in de praktijk.
Een ander voordeel van vaardigheden is dat je beter gevonden wordt. Begin dus NU met het toevoegen van vaardigheden (‘skills’) op je profiel.
Vaardigheden bezitten en invullen op LinkedIn is één, de onderschrijvingen waarmee je aantoont dat je ze bezit zijn nog veel belangrijker. Vraag daarom gericht en actief om onderschrijvingen van vaardigheden. Andere LinkedIn gebruikers kunnen aangeven dat jij bepaalde vaardigheden bezit. Dat vergroot je sociale bewijskracht.
Vul je contactgegevens in
Het wordt nog wel eens over het hoofd gezien: je contactgegevens vermelden. Je LinkedIn profiel verbeteren doe je onder andere door contactgegevens toe te voegen. Je maakt het anderen makkelijk om contact met je op te nemen. Wel zo leuk voor de leads Toevoegen kan op verschillende plaatsen zoals je Info-stuk en bovenaan je profiel bij ‘contactgegevens’.
Good to know:
– Vermeld sowieso je website én specifieke pagina’s zoals bv je blog
– Voeg alleen een adres en postcode toe als je een zakelijk adres hebt. Als je vanuit huis werkt is mijn advies i.v.m. niet je privé adres te vermelden, dit is niet relevant
– Denk aan een zakelijk mailadres (dus geen Gmail of Hotmail) want je bent een professional.
– Eventueel: een telefoonnummer erbij. Dit vaste of mobiele telefoonnummer is alleen voor je connecties zichtbaar, dus niet voor iedereen op LinkedIn. Voordeel is dat andere gebruikers direct vanuit de LinkedIn-app je kunnen bellen
Sluit je aan bij LinkedIn groepen
Toegegeven, op LinkedIn Groepen is zeker wat aan te merken. Dat doe ik dan ook. Groepen worden matig gemodereerd, de zichtbaarheid van je content is laag en zitten ook nog eens een beetje verstopt. Opdrachtgevers die ik bijvoorbeeld help met het verbeteren van hun profiel, stellen soms vragen over Groepen op LinkedIn. Dit omdat ze graag Facebooken en daar is dat prima voor elkaar. Op LinkedIn werkt het net even anders..
En toch kun je ook veel waarde uit die groepen halen, ik ben lid van een aantal Groepen. Vooral over sales, online marketing en LinkedIn. Zo blijf ik als gecertificeerde LinkedIn specialist graag op de hoogte van ontwikkelingen.
De voordelen van LinkedIn groepen?
- Op een profiel kan je zien waar de interesse ligt, dit geeft een betere indruk en kan een startpunt zijn van een nieuw gesprek
- Het helpt in je vindbaarheid, LinkedIn indexeert dit heel goed.
- Je kan iemand een bericht sturen via dezelfde groep. Dit kan niet als je geen connectie bent van elkaar en dus wel als je in dezelfde groep zit
Bonustip: als je gericht en bewust lid wordt van een groep op LinkedIn, pas dan direct de notificaties aan. Het dempen ervan voorkomt dat je van elke post of reactie een mail krijgt. Trommel mij op hoe en waar je dit aanpast, want het zit een beetje verstopt.
BONUSTIP: zorg voor supersterke LinkedIn beveiliging
Zorg voor een ijzersterk wachtwoord
Veel mensen kiezen voor verschillende sites hetzelfde wachtwoord. Het nadeel hiervan is dat makkelijke wachtwoorden gemakkelijker te hacken zijn en dat je bij een hack meteen overal je wachtwoord moet aanpassen. Als je nog kan inloggen… Kies dus, zeker voor belangrijke sites als LinkedIn, voor een ijzersterk wachtwoord. Een sterk LinkedIn wachtwoord bestaat uit minimaal 8 tekens, symbolen en cijfers. Of gebruik een wachtwoord zin. Tip: gebruik een uniek wachtwoord en verander het regelmatig, agendeer dit.
Kijk eens naar een password manager zoals Bitwarden of 1Password om voor elke site een uniek wachtwoord te genereren. Het enige wat je dan hoeft te onthouden is het hoofdwachtwoord. Dit scheelt je elke keer een wachtwoord invoeren (of opnieuw opvragen). Zelf gebruik ik de gratis versie (Chrome-plugin) van Bitwarden en dit bevalt heel goed.
Activeer dubbele verificatie
Anno nu geen pré meer maar een must: dubbele verificatie. Je zet je dure e-bike toch ook niet met 1 slot vast in het centrum van Utrecht? Juist. Tweefactorauthenticatie (of kortweg: 2FA) houdt in dat je naast een wachtwoord een extra code nodig hebt om in te loggen. Deze (gratis) code krijg je via sms of bijvoorbeeld de Google Authenticator-app. Zeker in combinatie met de vorige tip, maak je het kwaadwillenden dankzij deze extra beveiligingslaag flink lastiger om in te breken in je account. Hier kun je het instellen voor je eigen LinkedIn account, dit zou ik direct doen en is eenmalig.
Laat een professioneel LinkedIn profiel maken
Zelf je LinkedIn profiel verbeteren kan met deze tips. Maar ook is er een kans dat je er niet helemaal uitkomt. Of het je teveel tijd kost. Voorkom dat en laat een professioneel LinkedIn profiel maken. Echt uniek in Nederland! Wij weten hoe je een verhaal overbrengt en hebben dit inmiddels voor 264 professionals mogen doen. Is in no-time gepiept. Er zijn 3 varianten, er zit er altijd een voor je bij.
Met een compleet en klantgericht profiel zorg je snel voor:
- Meer profielbezoekers
- Een groeiend en relevante netwerk
- Betere zichtbaarheid en vindbaarheid
- Onderstrepen van je leiderschap en autoriteit
- Meer leads en business
Om het ook voor jou laagdrempelig te houden, werken we met gratis en vrijblijvende kennismakingsgesprekken. In dat gesprek vertel ik je graag over de mogelijkheden van LinkedIn en wat een geoptimaliseerd profiel voor jou kan betekenen. Alle info over deze unieke dienst (inclusief tarief) staat hier.
Voorbeeld: voor en na de LinkedIn profielverbetering van Benedict en Marc
Tot slot
Zo! Je hebt de moeite genomen deze flinke blog tot het einde door te lezen Doe je voordeel met alle up-to-date LinkedIn tips, contact mij gerust bij vragen. Reageer via de pop-up op de site en bel, mail of app (geen chatbot), ik reageer altijd snel. Succes met toepassen en prettige dag!
Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist
Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.
Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.
Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl