LinkedIn bedrijfspagina beheren

19 maart, 2024

In dit artikel lees je alles wat je moet weten over die bedrijfspagina’s. Hoe je ze beheert, hoe je ritmes implementeert waardoor de pagina altijd up-to-date is en hoe je interessante content produceert. Kleine tip van de sluier: de samenwerking met collega’s is goud waard.

Ben jij aangewezen om de LinkedIn bedrijfspagina te beheren van je werkgever? Of heb je een eigen bedrijf en houd je de regie graag in eigen handen? Daar komen aardig wat werkzaamheden bij kijken. Als 100% LinkedIn specialist begrijp ik als geen ander tegen welke uitdagingen jij aan loopt en dat het beheren van een LinkedIn bedrijfspagina soms wat moeite kost.

Het inrichten en beheren van je LinkedIn bedrijfspagina

De kans is aanwezig dat je al een persoonlijk profiel hebt op LinkedIn, bijna iedere professional is daar namelijk op te vinden. De kracht van bedrijfspagina’s wordt echter nog regelmatig onderschat. Juist met zo’n pagina kun je een merk opbouwen en ben je niet meer afhankelijk van individuele werknemers. Een werknemer met een groot bereik op LinkedIn is leuk, maar dat bereik neemt diegene ook mee als hij of zij bij de organisatie vertrekt. Volgers op je bedrijfspagina blijven.

Plan van aanpak maken

Het start allemaal met een plan van aanpak. Een document waarin alles samenkomt en waar werknemers soms even naar kijken als ze zich afvragen wat ze kunnen doen.

Kleine leestip: ik schreef een uitgebreid artikel over het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina. Op deze pagina deel ik informatie over het beheren van je bedrijfspagina, ik ga er dus vanuit dat je die al hebt en dat deze geoptimaliseerd is. Een bedrijfspagina beheren die niet ‘af’ is, is zonde van je tijd. Neem dat artikel eventueel door en kom daarna terug op deze pagina.
Tijd om over te gaan op je plan van aanpak. Die is erg belangrijk voor zakelijk succes op het platform. Zomaar wat doen, daar heeft niemand wat aan. Neem een uurtje om een gedegen plan uit te schrijven voor het beheren van je bedrijfspagina. Wie is er verantwoordelijk voor het beheren van de pagina? Wie publiceert content? Wie produceert content? En hoe vaak willen jullie posten? Allemaal vragen waar je antwoord op geeft in je plan van aanpak.

Maak een duidelijk plan dat voor iedere betrokkene begrijpelijk is. Leg het ook voor en vraag collega’s of zij nog wat missen. Dit is overigens ook een ideaal document om te delen met freelancers, mocht je daarmee werken. Vergeet de merkidentiteit niet toe te voegen.

Content creëren

Zonder content, geen volgers. Het is belangrijk dat je als bedrijf interessante content deelt waar je publiek op zit te wachten. Veel bedrijven posten twee tot vier keer per jaar een update: bij uitbreiding van het team, voor kerst, na nieuwjaar en wanneer de gehele bups op vakantie gaat. Dat is prettig om te weten voor volgers, maar niet héél interessant.

Bedrijven die kennis delen en waardevol zijn voor hun doelgroep, kunnen rekenen op likes en reacties. De naamsbekendheid wordt daardoor als een olievlek verspreid. Het uitlichten van actualiteiten binnen het bedrijf is zeker een slimme keuze, maar vul dit aan met leuke (bedrijfs)video’s, kennisblogs en tips.
Vraag bijvoorbeeld of je een klant mag interviewen, dat doet de geloofwaardigheid goed. Het creëren van content staat of valt met een duidelijke planning en het aanwijzen van verantwoordelijken. Heb je een marketeer in je team of iemand die daar geïnteresseerd in is? Betrek deze in je plannen om de bedrijfspagina te beheren. Zo niet, kun je altijd nog met freelancers of een marketingbureau werken.

Tijdens mijn LinkedIn trainingen geef ik bedrijven altijd het advies om minimaal eens per week te posten, dat zijn er dus vier per maand. De kracht zit ‘m daarna in de structuur van je aanpak. Ad hoc bijdrages plaatsen en snel snel wat aanpassingen maken, gaat ‘m niet worden. Het is tijd voor een heuse contentplanning.

Schiet niet in de stress vanwege de dure tools: je kunt daar gewoon je Gmail kalender voor gebruiken. Breng regelmatig in kaart welke belangrijke dagen er op de planning staan en of er actuele zaken zijn die interessant zijn voor je bedrijf en haar volgers. Daar wil je natuurlijk op inhaken.

Ritmes implementeren

Ritmes zijn voor iedereen prettig binnen bedrijven en eenvoudig door te voeren. Zeker voor het beheren van je LinkedIn bedrijfspagina een aanrader. Ritmes zijn momenten die structureel terugkomen in je planning waardoor ze voor duidelijkheid zorgen. Hier een mooi voorbeeld van een aantal ritmes:

  • 1
    Tweewekelijkse meeting op maandagochtend om de resultaten van de bedrijfspagina te analyseren
  • 2
    Maandelijkse meeting om uit te zoomen en te checken of we nog ‘on track’ zijn voor het beoogde doel
  • 3
    Iedere twee maanden een meeting voor het opstellen van de contentkalender

Door dit soort ritmes weet iedere betrokkene wat ervan hem of haar verwacht wordt en creëer je rust. Door overzichtelijkheid presteren werknemers weer beter en dat doet de resultaten van je bedrijfspagina weer goed. Plan die momenten aan het begin van het jaar in en nodig de mensen direct uit, dan staat het ook in hun agenda’s.

KPI’s en doelstellingen bepalen

Wat zijn voor jullie de belangrijkste KPI’s op LinkedIn? Is dat het aantal volgers? Of juist het aantal leads of nieuwe klanten die kei harde omzet opleveren? Ieder bedrijf heeft andere KPI’s voor social media en dit kan jaar na jaar verschillen. Misschien beginnen jullie juist net met het beheren van de LinkedIn bedrijfspagina en leg je het eerste jaar de focus op het vergroten van je publiek (aantal volgers). Dat er nog niet veel omzet uitrolt, dat is niet belangrijk. Het jaar daarop verschuift de focus en zijn jullie ‘volwassener’ in je LinkedIn gebruik. Dan kan de focus juist liggen op het converteren van die volgers.

Het is verstandig een meeting in te plannen met leidinggevenden om de KPI’s te bepalen. Zij moeten uiteindelijk tevreden zijn met de gang van zaken en bepalen of er het jaar erop tijd en budget vrijgemaakt wordt.

Advertenties

Wil je het beheren van je LinkedIn bedrijfspagina direct goed aanpakken en cijfers kunnen overleggen? Ga dan vooral aan de slag met LinkedIn advertenties. Dit is dé manier om het bedrijfsnetwerk sneller te laten groeien. Dat maakt de impact van je content ook weer groter. Wie investeert in LinkedIn en een duidelijke planning heeft voor het beheren van de LinkedIn bedrijfspagina, die wint het van de concurrent.

Aan de slag gaan

Ga eerst maar eens aan de slag met je plan van aanpak, het opstellen van een contentkalender en inplannen van een gesprek met je leidinggevenden. Om het nog eens samen te vatten, een compleet plan bevat:

  • Een plan van aanpak (wie is waar verantwoordelijk voor)
  • Een contentkalender
  • Ritmes
  • KPI’s en doelstellingen

Last but not least: probeer verschillende afdelingen van het bedrijf te betrekken in je contentkalender. Mensen vinden het geweldig om op die manier je bedrijf te leren kennen.

Kun je na het lezen van deze blog wel wat extra hulp gebruiken? Ik geef LinkedIn trainingen voor bedrijven. Daarin neem ik medewerkers mee in de kracht van LinkedIn, help ik jullie op weg en zetten we samen een compleet plan op om het maximale uit dit geweldige platform te halen.

LinkedIn bedrijfspagina beheren

19 maart, 2024

In dit artikel lees je alles wat je moet weten over die bedrijfspagina’s. Hoe je ze beheert, hoe je ritmes implementeert waardoor de pagina altijd up-to-date is en hoe je interessante content produceert. Kleine tip van de sluier: de samenwerking met collega’s is goud waard.

Ben jij aangewezen om de LinkedIn bedrijfspagina te beheren van je werkgever? Of heb je een eigen bedrijf en houd je de regie graag in eigen handen? Daar komen aardig wat werkzaamheden bij kijken. Als 100% LinkedIn specialist begrijp ik als geen ander tegen welke uitdagingen jij aan loopt en dat het beheren van een LinkedIn bedrijfspagina soms wat moeite kost.

Het inrichten en beheren van je LinkedIn bedrijfspagina

De kans is aanwezig dat je al een persoonlijk profiel hebt op LinkedIn, bijna iedere professional is daar namelijk op te vinden. De kracht van bedrijfspagina’s wordt echter nog regelmatig onderschat. Juist met zo’n pagina kun je een merk opbouwen en ben je niet meer afhankelijk van individuele werknemers. Een werknemer met een groot bereik op LinkedIn is leuk, maar dat bereik neemt diegene ook mee als hij of zij bij de organisatie vertrekt. Volgers op je bedrijfspagina blijven.

Plan van aanpak maken

Het start allemaal met een plan van aanpak. Een document waarin alles samenkomt en waar werknemers soms even naar kijken als ze zich afvragen wat ze kunnen doen.

Kleine leestip: ik schreef een uitgebreid artikel over het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina. Op deze pagina deel ik informatie over het beheren van je bedrijfspagina, ik ga er dus vanuit dat je die al hebt en dat deze geoptimaliseerd is. Een bedrijfspagina beheren die niet ‘af’ is, is zonde van je tijd. Neem dat artikel eventueel door en kom daarna terug op deze pagina.
Tijd om over te gaan op je plan van aanpak. Die is erg belangrijk voor zakelijk succes op het platform. Zomaar wat doen, daar heeft niemand wat aan. Neem een uurtje om een gedegen plan uit te schrijven voor het beheren van je bedrijfspagina. Wie is er verantwoordelijk voor het beheren van de pagina? Wie publiceert content? Wie produceert content? En hoe vaak willen jullie posten? Allemaal vragen waar je antwoord op geeft in je plan van aanpak.

Maak een duidelijk plan dat voor iedere betrokkene begrijpelijk is. Leg het ook voor en vraag collega’s of zij nog wat missen. Dit is overigens ook een ideaal document om te delen met freelancers, mocht je daarmee werken. Vergeet de merkidentiteit niet toe te voegen.

Content creëren

Zonder content, geen volgers. Het is belangrijk dat je als bedrijf interessante content deelt waar je publiek op zit te wachten. Veel bedrijven posten twee tot vier keer per jaar een update: bij uitbreiding van het team, voor kerst, na nieuwjaar en wanneer de gehele bups op vakantie gaat. Dat is prettig om te weten voor volgers, maar niet héél interessant.

Bedrijven die kennis delen en waardevol zijn voor hun doelgroep, kunnen rekenen op likes en reacties. De naamsbekendheid wordt daardoor als een olievlek verspreid. Het uitlichten van actualiteiten binnen het bedrijf is zeker een slimme keuze, maar vul dit aan met leuke (bedrijfs)video’s, kennisblogs en tips.
Vraag bijvoorbeeld of je een klant mag interviewen, dat doet de geloofwaardigheid goed. Het creëren van content staat of valt met een duidelijke planning en het aanwijzen van verantwoordelijken. Heb je een marketeer in je team of iemand die daar geïnteresseerd in is? Betrek deze in je plannen om de bedrijfspagina te beheren. Zo niet, kun je altijd nog met freelancers of een marketingbureau werken.

Tijdens mijn LinkedIn trainingen geef ik bedrijven altijd het advies om minimaal eens per week te posten, dat zijn er dus vier per maand. De kracht zit ‘m daarna in de structuur van je aanpak. Ad hoc bijdrages plaatsen en snel snel wat aanpassingen maken, gaat ‘m niet worden. Het is tijd voor een heuse contentplanning.

Schiet niet in de stress vanwege de dure tools: je kunt daar gewoon je Gmail kalender voor gebruiken. Breng regelmatig in kaart welke belangrijke dagen er op de planning staan en of er actuele zaken zijn die interessant zijn voor je bedrijf en haar volgers. Daar wil je natuurlijk op inhaken.

Ritmes implementeren

Ritmes zijn voor iedereen prettig binnen bedrijven en eenvoudig door te voeren. Zeker voor het beheren van je LinkedIn bedrijfspagina een aanrader. Ritmes zijn momenten die structureel terugkomen in je planning waardoor ze voor duidelijkheid zorgen. Hier een mooi voorbeeld van een aantal ritmes:

  • 1
    Tweewekelijkse meeting op maandagochtend om de resultaten van de bedrijfspagina te analyseren
  • 2
    Maandelijkse meeting om uit te zoomen en te checken of we nog ‘on track’ zijn voor het beoogde doel
  • 3
    Iedere twee maanden een meeting voor het opstellen van de contentkalender

Door dit soort ritmes weet iedere betrokkene wat ervan hem of haar verwacht wordt en creëer je rust. Door overzichtelijkheid presteren werknemers weer beter en dat doet de resultaten van je bedrijfspagina weer goed. Plan die momenten aan het begin van het jaar in en nodig de mensen direct uit, dan staat het ook in hun agenda’s.

KPI’s en doelstellingen bepalen

Wat zijn voor jullie de belangrijkste KPI’s op LinkedIn? Is dat het aantal volgers? Of juist het aantal leads of nieuwe klanten die kei harde omzet opleveren? Ieder bedrijf heeft andere KPI’s voor social media en dit kan jaar na jaar verschillen. Misschien beginnen jullie juist net met het beheren van de LinkedIn bedrijfspagina en leg je het eerste jaar de focus op het vergroten van je publiek (aantal volgers). Dat er nog niet veel omzet uitrolt, dat is niet belangrijk. Het jaar daarop verschuift de focus en zijn jullie ‘volwassener’ in je LinkedIn gebruik. Dan kan de focus juist liggen op het converteren van die volgers.

Het is verstandig een meeting in te plannen met leidinggevenden om de KPI’s te bepalen. Zij moeten uiteindelijk tevreden zijn met de gang van zaken en bepalen of er het jaar erop tijd en budget vrijgemaakt wordt.

Advertenties

Wil je het beheren van je LinkedIn bedrijfspagina direct goed aanpakken en cijfers kunnen overleggen? Ga dan vooral aan de slag met LinkedIn advertenties. Dit is dé manier om het bedrijfsnetwerk sneller te laten groeien. Dat maakt de impact van je content ook weer groter. Wie investeert in LinkedIn en een duidelijke planning heeft voor het beheren van de LinkedIn bedrijfspagina, die wint het van de concurrent.

Aan de slag gaan

Ga eerst maar eens aan de slag met je plan van aanpak, het opstellen van een contentkalender en inplannen van een gesprek met je leidinggevenden. Om het nog eens samen te vatten, een compleet plan bevat:

  • Een plan van aanpak (wie is waar verantwoordelijk voor)
  • Een contentkalender
  • Ritmes
  • KPI’s en doelstellingen

Last but not least: probeer verschillende afdelingen van het bedrijf te betrekken in je contentkalender. Mensen vinden het geweldig om op die manier je bedrijf te leren kennen.

Kun je na het lezen van deze blog wel wat extra hulp gebruiken? Ik geef LinkedIn trainingen voor bedrijven. Daarin neem ik medewerkers mee in de kracht van LinkedIn, help ik jullie op weg en zetten we samen een compleet plan op om het maximale uit dit geweldige platform te halen.

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Victor Huiting, LinkedIn specialist

Over Linkleads®: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl