LinkedIn bedrijfspagina maken: De complete gids
7 maart, 2024
Laat je als bedrijf zien en durf op te vallen tussen al die andere organisaties. Werk aan een sterke company brand voor interactie en aantrekken van talent en opdrachtgevers. Ontdek in dit artikel waarom je een LinkedIn bedrijfspagina zou moeten maken, hoe je dat precies doet én in de praktijk slim onderhoudt.
Een pagina aanmaken: dit heb je nodig
Voor je een kast van de IKEA in elkaar zet, lees je de handleiding toch? We gaan nu aan je LinkedIn bedrijfspagina klussen, dus daar horen wat benodigdheden bij.
Allereerst heb je een LinkedIn profiel nodig om een bedrijfspagina te maken. Daarnaast is het belangrijk dat je over een goed en duidelijk logo en achtergrondfoto beschikt. Over die achtergrondfoto hoef je je geen zorgen te maken, daar heb ik wat tips voor verderop in dit artikel.
Dit heb je in het kort nodig, dus houdt het bij de hand:
- Persoonlijk profiel
- Duidelijk logo (300 x 300 pixels)
- Pakkende achtergrondfoto (1128 x 191 pixels in .png/.jpg) Tip: gebruik Canva, dan is het zo gefixt.
Wil je eerst aan de slag met je profiel? Je ontdekt het in mijn profielblog, bomvol praktische tips. En stel je profiel concreet, compleet en klantgericht op. Of laat mij je helpen.
Je LinkedIn pagina is de plek voor brand awareness
LinkedIn bedrijfspagina’s maken het mogelijk voor gebruikers om informatie te vinden van bedrijven zoals de missie, medewerkers en mogelijke vacatures. Ook is je bedrijfspagina de plek waarop je relevante content deelt. Zeker voor grotere bedrijven is dit interessant; als meerdere medewerkers regelmatig een bericht publiceren, heb je veel relevante content. Maak van je eigen mensen online ambassadeurs!
Tip: heb je medewerkers die content delen op LinkedIn? Laat ze dit ook op je pagina doen. Je maakt je bedrijf zo persoonlijker, vergroot je zichtbaarheid en groeit sneller in volgers.
Er gebeurt veel op LinkedIn. Er zijn 930 miljoen gebruikers en 60 miljoen pagina’s. Met meer dan 1,1 miljoen dagelijkse (B2B) gebruikers is dit hét platform om te groeien op zakelijk gebied. Met een LinkedIn pagina heb je een unieke kans om op te vallen tussen alle content in je tijdlijn. Doorloop de onderstaande stappen en jij wordt de volgende koploper op het gebied van zichtbaarheid in je branche.
Hoe maak je een LinkedIn bedrijfspagina?
De bedrijfspagina’s op LinkedIn zijn ooit ontwikkeld om je bedrijf een online ‘thuisbasis’ te geven in een groot sociaal netwerk. Dat geeft ook direct de verwachting aan: hier post je dingen die ‘thuis’, dus in je bedrijf gebeuren.
Het maken van een LinkedIn bedrijfspagina is zo gepiept door het volgen onderstaande stappen:
Stap 1: Ga naar de homepagina van LinkedIn
Log (automatisch) in op je persoonlijke LinkedIn account of maak hem eerst aan. Naast je profielfoto in de menubalk rechtsbovenin staat een ‘Voor Bedrijven’-knop. Die met die negen vierkantjes. Onderin staat vervolgens ‘Bedrijfspagina maken’. Klik daarop.
Tip: zorg ervoor dat je de bedrijfspagina aanmaakt met een account waarmee je het wil beheren.Maak je per ongeluk met het verkeerde account een bedrijfspagina aan? Geen zorgen, je kunt later altijd nog accounts toevoegen als beheerder.
Stap 2: Kies je soort ‘bedrijf’
Je komt nu op een pagina terecht waarop LinkedIn je vraagt of je een pagina voor een bedrijf, showcase of onderwijsinstelling wilt maken. Deze mogelijkheden heb je:
- Bedrijf: de juiste keuze voor kleine, middelgrote en grote bedrijven, evenals corporates en andere niet-educatieve bedrijven.
- Showcasepagina: dit is een subpagina die gekoppeld wordt aan een bestaande pagina. Dit raad ik daarom af wanneer jij voor het eerst een LinkedIn bedrijfspagina maakt voor je bedrijf. Dit is wél interessant voor verschillende afdelingen binnen grote (mkb/corporate) bedrijven.
- Onderwijsinstelling: voor scholen en onderwijsinstellingen.
Stap 3: Invullen van je gegevens
Je bent lekker bezig, nu kan je je gegevens invullen.
- Naam: vul hier de naam van je bedrijf of organisatie in.
- LinkedIn adres: LinkedIn zal op basis van je bedrijfsnaam automatisch een URL aanmaken. Idealiter is die URL hetzelfde als je bedrijfsnaam, zoals https://www.linkedin.com/company/linkleadslinkedinspecialist/ (tip: volg de pagina voor relevante LinkedIn updates). Is je bedrijfsnaam niet meer beschikbaar? Kies dan voor iets anders unieks of voeg bijvoorbeeld een koppelteken toe.
- Website: voer de website van je bedrijf in, goed voor de kliks en conversie. Of als je geen website hebt, kan je de link naar je persoonlijke profiel invullen.
- Branche: nadat je een aantal letters hebt ingevoerd, komen er verschillende opties in het dropdown menu te staan. Kies de meest relevante.
- Grootte van organisatie: selecteer hoeveel mensen er binnen je bedrijf werken. Update dit indien relevant.
- Type organisatie: klik op het pijltje en kies het meest relevante type.
Stap 4: Foto en slagzin
Je identiteit is belangrijk op LinkedIn. Bij je logo is het belangrijk dat je een scherpe foto gebruikt. Je slagzin is het digitale visitekaartje, daarin heb je in principe twee opties:
Normale slagzin
Heeft je bedrijf een slagzin? Dan kun je deze gebruiken. Zoals ‘Just do it’ van Nike. Of van mij: ‘100% LinkedIn specialist!‘
Uitleg geven
Mijn voorkeur gaat uit naar een slagzin waarin je uitleg geeft. De slagzin is het eerste wat bezoekers lezen op je LinkedIn bedrijfspagina. Zo heb ik voor de volgende slagzin gekozen: ‘Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads, klanten en vrijheid via LinkedIn’.
Daardoor is het direct duidelijk wat ik doe, wie mijn ideale klant is en welk resultaat ik lever. Herkenning is hier het toverwoord.
Stap 5: Resterende gegevens invullen
Nadat je de slagzin hebt ingegeven, druk je op ‘pagina maken’ en je hebt je bedrijfspagina gelanceerd. Goed gedaan Je eerste stap richting nieuwe leads en klanten is gezet. Nu is het tijd om de rest van de gegevens in te vullen, wij willen namelijk een complete LinkedIn bedrijfspagina maken.
LinkedIn voorziet je van een handig stappenplan waarmee jij je bedrijfspagina stap voor stap vult. Geen zorgen, ook daarvoor geef ik je wat tips:
- Beschrijving: voeg hier een stuk tekst toe dat je bedrijf beschrijft. Tip: verwerk hier relevante zoekwoorden in. Het algoritme kijkt naar de beschrijvingen van bedrijven om een goede match te vinden met de zoekopdracht. Ook word je LinkedIn-pagina in Google vindbaar, een geweldige kans voor extra webtraffic en het bouwen aan relaties. In deze sectie plaats je maximaal 2.000 woorden.
- Locatie: nog zo’n belangrijke, waar zit je? Mensen kopen van mensen en vinden een lokale touch prettig. Door je locatie in te geven, kunnen sommige consumenten of B2B-klanten je makkelijker vinden. Dit draagt ook bij aan je betrouwbaarheid.
P.s. ik zou geen privé adres invullen, mocht je als zzp’er vanuit huis werken. In dat geval zou ik het weglaten, het invulveld is optioneel. - Achtergrondfoto: evenals de slagzin een belangrijk onderdeel van je LinkedIn bedrijfspagina. Dit valt op. Dit is waar mensen naar kijken. Zorg ervoor dat de kijkrichting van personen de goede kant op staat en jij haalt alles uit je omslagfoto. Geef hier in maximaal 10 woorden aan wat je doet en welk voordeel dat heeft. Let erop dat ie 1186×191 pixels is.
- Hashtags: sommige mensen volgen bepaalde hashtags en zien bedrijven die die hashtags gebruiken vaker voorbijkomen op de homepagina (in hun feed). Kies daarom jouw relevante hashtags uit en voeg ze toe. Dit helpt je beter gevonden te worden en aan meer zichtbaarheid.
En je kunt een telefoonnummer toevoegen aan je bedrijfspagina. Aanrader: het wekt vertrouwen en maakt contact makkelijker.
Hoppa! Het maken van je LinkedIn bedrijfspagina zit erop. Je hebt de basis op orde, klasse!. Je bent er alleen nog niet, het gaat om het delen van relevante berichten voor je doelgroep. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
Hier kan je over posten op je LinkedIn pagina
Deel ontwikkelingen binnen je bedrijf
Als er iets interessant is op een bedrijfspagina, is het wel het delen van ontwikkelingen binnen je bedrijf. Heb je een business unit toegevoegd? Je eerste buitenlandse klant binnengehaald? Een nieuwe werknemer aangenomen? Wat de ontwikkeling ook is, het is het delen waard. Mensen vinden het te gek om te zien dat hoe het goed gaat met je bedrijf én het geeft ze een reden om vaker terug te komen.
Tip: mocht je op zoek zijn naar werknemers, heeft LinkedIn daar speciale carrièrepagina’s voor!
Deel ook de tegenslagen
Dat klinkt misschien gek, want een pagina is er toch om je diensten en missie naar voren te brengen? Ook. Maar marketing is wat mij betreft eerlijk en open. En daar horen de hobbels en tegenslagen ook bij. Die maak je als ondernemer of bedrijf mee. Dat bijvoorbeeld je gave idee niet aanslaat in de markt. Dit vraagt moed en om eerlijkheid. Het voordeel is dat je netwerk ziet je zo sneller als authentiek en geloofwaardig. Bij geen enkele onderneming is het alleen maar rozengeur en maneschijn. Juist de organisaties die tegenslagen durven delen, kunnen op support vanuit de doelgroep rekenen. Wil je meer weten over hoe je alle vragen eerlijk beantwoord? Lees dan het boek: ‘They Ask, You Answer’ van Marcus Sheridan en pas zijn tips toe. Het vraagt enige gewenning, maar je valt op en wekt meer vertrouwen. Zo blijf je dichter bij jezelf en trek je vaker mensen aan die bij je passen.
Maak persoonlijke verhalen zichtbaar
Mensen doen zaken met mensen. Die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Door het publiceren van verhalen met een personal touch maak je je merk menselijker. In de praktijk ervaar ik dat veel bedrijven de neiging hebben om zoveel mogelijk over hun producten en diensten te praten. Maar dat werkt gewoon niet meer, je concurrent doet namelijk hetzelfde en de boodschap is vaak niet vernieuwend of opvallend. Professioneel én persoonlijk werkt vaak beter maar geen kattenvideo
Conceptideeën:
– Heb je als bedrijf een teamuitje?
– Nieuwe medewerker aangenomen?
– Zet je je belangeloos in voor het goede doel?
Schroom niet en laat het zien!
Waardevolle content (tips) delen
We blijven Nederlanders, dus wat gratis is vinden we nooit verkeerd. Deel nuttige tips waarmee je een ander inspireert. Zo zijn er Google Analytics experts die door het delen van tips flink wat klanten kunnen verwelkomen. Hiermee speel je in op een van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini: wederkerigheid. Daarom deel ik veel free content: van een bomvol artikel over je profiel, Sales Navigatortips en interview ik opdrachtgevers over hoe ze LinkedIn gebruiken.
Mening over maatschappelijke kwestie
Speelt er iets in Nederland? Dan kan je soms best een standpunt innemen en dat delen op je LinkedIn bedrijfspagina. Zeker als dat past bij je missie en kernwaarden. Zo gingen de medewerkers van Dille & Kamille op Black Friday in november ’22 een actie voor het goede doel doen en deden de winkels een dag dicht. Een statement voor consuminderen dat op veel sympathie kon rekenen. Toegegeven, dergelijke acties vragen om lef en een bepaalde eigenzinnigheid, dus dat moet in je (bedrijfs)dna zitten. Maar je valt wel op, krijgt als je geluk hebt media-aandacht en je creëert fans.
Zo houd je je LinkedIn bedrijfspagina up-to-date
Een LinkedIn bedrijfspagina maken en het daarbij laten is een no-go. Het makkelijkste gedeelte zit erop. Het echte werk begint nu pas. Als eerste wil je een (of meerdere) paginabeheerder aanwijzen binnen je bedrijf. Bij grotere bedrijven is het verstandig om iemand van marketing / communicatie of de socialmediamanager in te schakelen. Het is te adviseren om LinkedIn content te batchen en vooruit te (in te) plannen.
Kan je hulp gebruiken met je LinkedIn content voor je pagina? Dan heb je mij nodig. Bekijk mijn LinkedIn paginateamtraining eens voor alle ins & outs, voor de onderwerpen, aanpak en ook het tarief.
Brainstormsessie
Het is belangrijk dat je minimaal één keer in de week relevante content deelt. Het liefst twee tot drie keer om echt zichtbaar te blijven in je netwerk. Vaker mag natuurlijk!. Met een regelmatige brainstormsessie komt dat helemaal goed.
Hoe lekker is het om even alle gedachten te laten vloeien? Juist, dat voelt goed. In een sessie waar geen idee te gek is, komen het mooiste naar boven. Organiseer met je team een brainstormsessie om het over content te hebben. Of schakel mij in, laten we de koppen bij elkaar steken voor de beste contentideen of een scherpere LinkedIn koers.
Check je foto’s en gegevens ieder half jaar
Er is niets zo saai als een LinkedIn bedrijfspagina die nooit verandert. Er is een hoop gaande in je bedrijf, dus je bedrijfspagina mag je regelmatig van een update voorzien. Pas bijvoorbeeld de achtergrondfoto aan als je een event organiseert of op een beurs staat.
Heb je een nieuwe medewerker? Zorg dat hij/zijn direct het profiel update en aan je pagina koppelt. Zo kom je sterker voor de dag. En vergeet bij uitdiensttreding niet te vragen het profiel aan te passen.
Wijs rollen toe aan personeelsleden
Als beheerder kun je professionals binnen je organisatie (of van een extern marketingbureau) toegang geven tot je bedrijfspagina. Aangezien het up-to-date houden van je pagina tijd en aandacht vraagt, kan dit verstandig zijn. Er zijn verschillende rollen, iedere rol heeft andere bevoegdheden:
- Hogere beheerder: deze persoon heeft toegang tot elke beschikbare machtiging en kan elk type beheerder toevoegen of verwijderen op de pagina. Let dus goed op wie je deze rol toewijst. Kleinere bedrijven hebben doorgaans 1 hogere beheerder, grotere mkb/corporate meerdere, marketing/communicatie-medewerkers.
- Contentbeheerder: deze beheerder heeft toestemming om paginacontent te maken en beheren. Dit is inclusief het plaatsen van evenementen, vacatures en advertenties. Voor groter en meetbaar bereik met een laser focus van je doelgroep kan een LinkedIn advertentie van toegevoegde waarde zijn. Dit kan complex en intensief zijn om zelf te doen, ik zou eens kijken naar uitbesteden van je gesponserde LinkedIn berichten.
- Curator: deze persoon heeft toestemming om contentsuggesties te bekijken en aanbevolen content te maken, een pagina-analyse te bekijken en exporteren.
- Analist: deze persoon heeft toestemming om de prestaties van de bedrijfspagina in te zien en te exporteren.
Betrek je medewerkers in het proces
Dat niet iedereen een content creator is, hoeft geen excuus te zijn. Bij het maken van je LinkedIn bedrijfspagina moet één ding duidelijk zijn: dit is voor het bedrijf, dus personeelsleden moeten zichtbaar zijn. De mensen achter het bedrijf maken het bedrijf menselijk en interessant.
Probeer daarom zo veel mogelijk collega’s te betrekken in je berichten. Zoals:
– neem interviews op en deel ze
– gebruik leuke foto’s van personeel
– biedt een kijkje achter de schermen zoals ‘een dag in het leven van..’, een webinar/beursevent of charity-actie.
– en laat ze zelf bijdrages schrijven voor wie dat leuk vindt.
Zo creëer je dynamiek in je bedrijfspagina. Niemand vindt het leuk om alleen maar over promoties of het marketingteam te lezen, juist de productie, het magazijn of HR vinden we soms interessant. Afwisseling is het toverwoord, passend bij je thema’s en doelen.
Aantal volgers LinkedIn bedrijfspagina verhogen
Het succes van je bedrijfspagina valt of staat met het aantal volgers dat je hebt. LinkedIn staat bekend om haar goede organische bereik, berichten zijn soms twee tot drie weken zichtbaar in iemands tijdlijn.
Uitnodigen van connecties voor meer relevante paginavolgers
Er is een nuttige strategie om het aantal volgers na het maken van je LinkedIn bedrijfspagina exponentieel te laten groeien: het uitnodigen van volgers. Heb jij een persoonlijk LinkedIn profiel en een aardig netwerk? Nodig deze mensen met een paar klikken uit om je bedrijfspagina te volgen. Het enige wat jij hoeft te doen, is op je pagina op ‘connecties uitnodigen’ te klikken. Selecteer wie je wilt, voila!
Let op: iedere maand krijgt je als pagina 250 ’tegoedpunten’. Voor iedere uitnodiging die je verstuurt, lever je een tegoedpunt in. Accepteert je connectie de uitnodiging? Dan krijg je een tegoedpunt terug. Je kan alleen je connecties uitnodigen en hierop zoeken en filteren. Desgewenst kan je pagina invites ook intrekken.
Tip: bundel je kracht en ga als team aan de slag voor meer en de juiste volgers. Zo groei je in snel fors in volgers en maak je meer impact.
LinkedIn pagina voorbeelden
Sweco (voorheen Grontmij) het grootste ingenieurs- en architectenburo van Nederland
Podoprinter, ze maken 3d printmachines voor podotherapeuten die biologisch afbreekbare steunzolen op maat kunnen maken
Google, die hebben geen introductie nodig. Fun fact: ze hebben van alle 60 miljoen pagina’s de meeste LinkedIn paginavolgers, bijna 29 miljoen
Veelgestelde vragen over de LinkedIn bedrijfspagina
- ‘Ik ben zzp’er. heb ik dan een pagina nodig of is een profiel voldoende?’
Het is aan te raden om als zelfstandige een pagina aan te maken en aan je profiel te koppelen. Het is zo gepiept en je komt professioneler voor dag. Je vindbaarheid neemt ook toe. Bovendien kan je content opnieuw op je pagina plaatsen voor extra bereik. - ‘Is je pagina ook de plek om leads te genereren?’
Het kan, maar ligt minder voor de hand. Je pagina heeft een marketingcommunicatiedoel en vaak minder een salesdoel. Voordeel is wel dat je content slim kan recyclen en je pagina is echt van het bedrijf. Als je het slim aanpakt kan je vlot groeien in volgers via je eigen medewerkers. En als je eens wilt experimenteren met een gesponsorde LinkedIn campagne heb je sowieso een pagina nodig. - ‘Welke nieuwe functionaliteit is er en hoe doe ik daar mijn voordeel mee?’
Je kan als pagina een evenement aanmaken en een pagina nieuwsbrief starten. Als pagina een andere pagina volgen kan ook! En je kan sinds kort goed aangeven hoe jij als werkgever (hybride) werken faciliteert en laten zien wat je belangrijk vindt om zo talent aan te trekken. - ‘Je pagina biedt ook Statistieken zie ik, wat doe ik daar mee?’
Leuke vraag! Statistieken worden nog wel eens over het hoofd gezien valt mij op. Je vindt in je menu bij statistieken info over je Volgers, Paginabezoekers, Leads, Content en Concurrenten. Waardevol om periodiek eens in te duiken! Of contact mij als je je strategie wilt aanscherpen. - ‘Kan je als bedrijf ook berichten ontvangen en versturen of alleen via je profiel?’
Een bericht als LinkedIn pagina ontvangen kan sinds april 2023 en je kan hier als bedrijf op reageren. Dit kan op desktop en in de LinkedIn-app. De uitrol is nu, dus even geduld als je deze functie nog niet hebt. Zelf als pagina naar een persoon of organisatie een bericht sturen kan (nog) niet.
Maak je LinkedIn bedrijfspagina vandaag nog!
Het maken van je LinkedIn bedrijfspagina is niet moeilijk, het is een kwestie van doen en vooral blijven doen. Je bedrijfspagina is dé plek om zichtbaarheid en vertrouwen te creëren onder je doelgroep. En onmisbaar in je marketing en communicatiestrategie.
Om er zeker van te zijn dat je niets over het hoofd ziet, heb ik een handige paginachecklist voor je gemaakt. Download de (tijdelijk gratis) checklist, ga aan de slag en ik beloof je dat je zichtbaarheid toeneemt, meer website traffic krijgt en interactie met je doelgroep aangaat. Succes!
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
LinkedIn bedrijfspagina maken: De complete gids
7 maart, 2024
Laat je als bedrijf zien en durf op te vallen tussen al die andere organisaties. Werk aan een sterke company brand voor interactie en aantrekken van talent en opdrachtgevers. Ontdek in dit artikel waarom je een LinkedIn bedrijfspagina zou moeten maken, hoe je dat precies doet én in de praktijk slim onderhoudt.
Een pagina aanmaken: dit heb je nodig
Voor je een kast van de IKEA in elkaar zet, lees je de handleiding toch? We gaan nu aan je LinkedIn bedrijfspagina klussen, dus daar horen wat benodigdheden bij.
Allereerst heb je een LinkedIn profiel nodig om een bedrijfspagina te maken. Daarnaast is het belangrijk dat je over een goed en duidelijk logo en achtergrondfoto beschikt. Over die achtergrondfoto hoef je je geen zorgen te maken, daar heb ik wat tips voor verderop in dit artikel.
Dit heb je in het kort nodig, dus houdt het bij de hand:
- Persoonlijk profiel
- Duidelijk logo (300 x 300 pixels)
- Pakkende achtergrondfoto (1128 x 191 pixels in .png/.jpg) Tip: gebruik Canva, dan is het zo gefixt.
Wil je eerst aan de slag met je profiel? Je ontdekt het in mijn profielblog, bomvol praktische tips. En stel je profiel concreet, compleet en klantgericht op. Of laat mij je helpen.
Je LinkedIn pagina is de plek voor brand awareness
LinkedIn bedrijfspagina’s maken het mogelijk voor gebruikers om informatie te vinden van bedrijven zoals de missie, medewerkers en mogelijke vacatures. Ook is je bedrijfspagina de plek waarop je relevante content deelt. Zeker voor grotere bedrijven is dit interessant; als meerdere medewerkers regelmatig een bericht publiceren, heb je veel relevante content. Maak van je eigen mensen online ambassadeurs!
Tip: heb je medewerkers die content delen op LinkedIn? Laat ze dit ook op je pagina doen. Je maakt je bedrijf zo persoonlijker, vergroot je zichtbaarheid en groeit sneller in volgers.
Er gebeurt veel op LinkedIn. Er zijn 930 miljoen gebruikers en 60 miljoen pagina’s. Met meer dan 1,1 miljoen dagelijkse (B2B) gebruikers is dit hét platform om te groeien op zakelijk gebied. Met een LinkedIn pagina heb je een unieke kans om op te vallen tussen alle content in je tijdlijn. Doorloop de onderstaande stappen en jij wordt de volgende koploper op het gebied van zichtbaarheid in je branche.
Hoe maak je een LinkedIn bedrijfspagina?
De bedrijfspagina’s op LinkedIn zijn ooit ontwikkeld om je bedrijf een online ‘thuisbasis’ te geven in een groot sociaal netwerk. Dat geeft ook direct de verwachting aan: hier post je dingen die ‘thuis’, dus in je bedrijf gebeuren.
Het maken van een LinkedIn bedrijfspagina is zo gepiept door het volgen onderstaande stappen:
Stap 1: Ga naar de homepagina van LinkedIn
Log (automatisch) in op je persoonlijke LinkedIn account of maak hem eerst aan. Naast je profielfoto in de menubalk rechtsbovenin staat een ‘Voor Bedrijven’-knop. Die met die negen vierkantjes. Onderin staat vervolgens ‘Bedrijfspagina maken’. Klik daarop.
Tip: zorg ervoor dat je de bedrijfspagina aanmaakt met een account waarmee je het wil beheren.Maak je per ongeluk met het verkeerde account een bedrijfspagina aan? Geen zorgen, je kunt later altijd nog accounts toevoegen als beheerder.
Stap 2: Kies je soort ‘bedrijf’
Je komt nu op een pagina terecht waarop LinkedIn je vraagt of je een pagina voor een bedrijf, showcase of onderwijsinstelling wilt maken. Deze mogelijkheden heb je:
- Bedrijf: de juiste keuze voor kleine, middelgrote en grote bedrijven, evenals corporates en andere niet-educatieve bedrijven.
- Showcasepagina: dit is een subpagina die gekoppeld wordt aan een bestaande pagina. Dit raad ik daarom af wanneer jij voor het eerst een LinkedIn bedrijfspagina maakt voor je bedrijf. Dit is wél interessant voor verschillende afdelingen binnen grote (mkb/corporate) bedrijven.
- Onderwijsinstelling: voor scholen en onderwijsinstellingen.
Stap 3: Invullen van je gegevens
Je bent lekker bezig, nu kan je je gegevens invullen.
- Naam: vul hier de naam van je bedrijf of organisatie in.
- LinkedIn adres: LinkedIn zal op basis van je bedrijfsnaam automatisch een URL aanmaken. Idealiter is die URL hetzelfde als je bedrijfsnaam, zoals https://www.linkedin.com/company/linkleadslinkedinspecialist/ (tip: volg de pagina voor relevante LinkedIn updates). Is je bedrijfsnaam niet meer beschikbaar? Kies dan voor iets anders unieks of voeg bijvoorbeeld een koppelteken toe.
- Website: voer de website van je bedrijf in, goed voor de kliks en conversie. Of als je geen website hebt, kan je de link naar je persoonlijke profiel invullen.
- Branche: nadat je een aantal letters hebt ingevoerd, komen er verschillende opties in het dropdown menu te staan. Kies de meest relevante.
- Grootte van organisatie: selecteer hoeveel mensen er binnen je bedrijf werken. Update dit indien relevant.
- Type organisatie: klik op het pijltje en kies het meest relevante type.
Stap 4: Foto en slagzin
Je identiteit is belangrijk op LinkedIn. Bij je logo is het belangrijk dat je een scherpe foto gebruikt. Je slagzin is het digitale visitekaartje, daarin heb je in principe twee opties:
Normale slagzin
Heeft je bedrijf een slagzin? Dan kun je deze gebruiken. Zoals ‘Just do it’ van Nike. Of van mij: ‘100% LinkedIn specialist!‘
Uitleg geven
Mijn voorkeur gaat uit naar een slagzin waarin je uitleg geeft. De slagzin is het eerste wat bezoekers lezen op je LinkedIn bedrijfspagina. Zo heb ik voor de volgende slagzin gekozen: ‘Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads, klanten en vrijheid via LinkedIn’.
Daardoor is het direct duidelijk wat ik doe, wie mijn ideale klant is en welk resultaat ik lever. Herkenning is hier het toverwoord.
Stap 5: Resterende gegevens invullen
Nadat je de slagzin hebt ingegeven, druk je op ‘pagina maken’ en je hebt je bedrijfspagina gelanceerd. Goed gedaan Je eerste stap richting nieuwe leads en klanten is gezet. Nu is het tijd om de rest van de gegevens in te vullen, wij willen namelijk een complete LinkedIn bedrijfspagina maken.
LinkedIn voorziet je van een handig stappenplan waarmee jij je bedrijfspagina stap voor stap vult. Geen zorgen, ook daarvoor geef ik je wat tips:
- Beschrijving: voeg hier een stuk tekst toe dat je bedrijf beschrijft. Tip: verwerk hier relevante zoekwoorden in. Het algoritme kijkt naar de beschrijvingen van bedrijven om een goede match te vinden met de zoekopdracht. Ook word je LinkedIn-pagina in Google vindbaar, een geweldige kans voor extra webtraffic en het bouwen aan relaties. In deze sectie plaats je maximaal 2.000 woorden.
- Locatie: nog zo’n belangrijke, waar zit je? Mensen kopen van mensen en vinden een lokale touch prettig. Door je locatie in te geven, kunnen sommige consumenten of B2B-klanten je makkelijker vinden. Dit draagt ook bij aan je betrouwbaarheid.
P.s. ik zou geen privé adres invullen, mocht je als zzp’er vanuit huis werken. In dat geval zou ik het weglaten, het invulveld is optioneel. - Achtergrondfoto: evenals de slagzin een belangrijk onderdeel van je LinkedIn bedrijfspagina. Dit valt op. Dit is waar mensen naar kijken. Zorg ervoor dat de kijkrichting van personen de goede kant op staat en jij haalt alles uit je omslagfoto. Geef hier in maximaal 10 woorden aan wat je doet en welk voordeel dat heeft. Let erop dat ie 1186×191 pixels is.
- Hashtags: sommige mensen volgen bepaalde hashtags en zien bedrijven die die hashtags gebruiken vaker voorbijkomen op de homepagina (in hun feed). Kies daarom jouw relevante hashtags uit en voeg ze toe. Dit helpt je beter gevonden te worden en aan meer zichtbaarheid.
En je kunt een telefoonnummer toevoegen aan je bedrijfspagina. Aanrader: het wekt vertrouwen en maakt contact makkelijker.
Hoppa! Het maken van je LinkedIn bedrijfspagina zit erop. Je hebt de basis op orde, klasse!. Je bent er alleen nog niet, het gaat om het delen van relevante berichten voor je doelgroep. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
Hier kan je over posten op je LinkedIn pagina
Deel ontwikkelingen binnen je bedrijf
Als er iets interessant is op een bedrijfspagina, is het wel het delen van ontwikkelingen binnen je bedrijf. Heb je een business unit toegevoegd? Je eerste buitenlandse klant binnengehaald? Een nieuwe werknemer aangenomen? Wat de ontwikkeling ook is, het is het delen waard. Mensen vinden het te gek om te zien dat hoe het goed gaat met je bedrijf én het geeft ze een reden om vaker terug te komen.
Tip: mocht je op zoek zijn naar werknemers, heeft LinkedIn daar speciale carrièrepagina’s voor!
Deel ook de tegenslagen
Dat klinkt misschien gek, want een pagina is er toch om je diensten en missie naar voren te brengen? Ook. Maar marketing is wat mij betreft eerlijk en open. En daar horen de hobbels en tegenslagen ook bij. Die maak je als ondernemer of bedrijf mee. Dat bijvoorbeeld je gave idee niet aanslaat in de markt. Dit vraagt moed en om eerlijkheid. Het voordeel is dat je netwerk ziet je zo sneller als authentiek en geloofwaardig. Bij geen enkele onderneming is het alleen maar rozengeur en maneschijn. Juist de organisaties die tegenslagen durven delen, kunnen op support vanuit de doelgroep rekenen. Wil je meer weten over hoe je alle vragen eerlijk beantwoord? Lees dan het boek: ‘They Ask, You Answer’ van Marcus Sheridan en pas zijn tips toe. Het vraagt enige gewenning, maar je valt op en wekt meer vertrouwen. Zo blijf je dichter bij jezelf en trek je vaker mensen aan die bij je passen.
Maak persoonlijke verhalen zichtbaar
Mensen doen zaken met mensen. Die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Door het publiceren van verhalen met een personal touch maak je je merk menselijker. In de praktijk ervaar ik dat veel bedrijven de neiging hebben om zoveel mogelijk over hun producten en diensten te praten. Maar dat werkt gewoon niet meer, je concurrent doet namelijk hetzelfde en de boodschap is vaak niet vernieuwend of opvallend. Professioneel én persoonlijk werkt vaak beter maar geen kattenvideo
Conceptideeën:
– Heb je als bedrijf een teamuitje?
– Nieuwe medewerker aangenomen?
– Zet je je belangeloos in voor het goede doel?
Schroom niet en laat het zien!
Waardevolle content (tips) delen
We blijven Nederlanders, dus wat gratis is vinden we nooit verkeerd. Deel nuttige tips waarmee je een ander inspireert. Zo zijn er Google Analytics experts die door het delen van tips flink wat klanten kunnen verwelkomen. Hiermee speel je in op een van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini: wederkerigheid. Daarom deel ik veel free content: van een bomvol artikel over je profiel, Sales Navigatortips en interview ik opdrachtgevers over hoe ze LinkedIn gebruiken.
Mening over maatschappelijke kwestie
Speelt er iets in Nederland? Dan kan je soms best een standpunt innemen en dat delen op je LinkedIn bedrijfspagina. Zeker als dat past bij je missie en kernwaarden. Zo gingen de medewerkers van Dille & Kamille op Black Friday in november ’22 een actie voor het goede doel doen en deden de winkels een dag dicht. Een statement voor consuminderen dat op veel sympathie kon rekenen. Toegegeven, dergelijke acties vragen om lef en een bepaalde eigenzinnigheid, dus dat moet in je (bedrijfs)dna zitten. Maar je valt wel op, krijgt als je geluk hebt media-aandacht en je creëert fans.
Zo houd je je LinkedIn bedrijfspagina up-to-date
Een LinkedIn bedrijfspagina maken en het daarbij laten is een no-go. Het makkelijkste gedeelte zit erop. Het echte werk begint nu pas. Als eerste wil je een (of meerdere) paginabeheerder aanwijzen binnen je bedrijf. Bij grotere bedrijven is het verstandig om iemand van marketing / communicatie of de socialmediamanager in te schakelen. Het is te adviseren om LinkedIn content te batchen en vooruit te (in te) plannen.
Kan je hulp gebruiken met je LinkedIn content voor je pagina? Dan heb je mij nodig. Bekijk mijn LinkedIn paginateamtraining eens voor alle ins & outs, voor de onderwerpen, aanpak en ook het tarief.
Brainstormsessie
Het is belangrijk dat je minimaal één keer in de week relevante content deelt. Het liefst twee tot drie keer om echt zichtbaar te blijven in je netwerk. Vaker mag natuurlijk!. Met een regelmatige brainstormsessie komt dat helemaal goed.
Hoe lekker is het om even alle gedachten te laten vloeien? Juist, dat voelt goed. In een sessie waar geen idee te gek is, komen het mooiste naar boven. Organiseer met je team een brainstormsessie om het over content te hebben. Of schakel mij in, laten we de koppen bij elkaar steken voor de beste contentideen of een scherpere LinkedIn koers.
Check je foto’s en gegevens ieder half jaar
Er is niets zo saai als een LinkedIn bedrijfspagina die nooit verandert. Er is een hoop gaande in je bedrijf, dus je bedrijfspagina mag je regelmatig van een update voorzien. Pas bijvoorbeeld de achtergrondfoto aan als je een event organiseert of op een beurs staat.
Heb je een nieuwe medewerker? Zorg dat hij/zijn direct het profiel update en aan je pagina koppelt. Zo kom je sterker voor de dag. En vergeet bij uitdiensttreding niet te vragen het profiel aan te passen.
Wijs rollen toe aan personeelsleden
Als beheerder kun je professionals binnen je organisatie (of van een extern marketingbureau) toegang geven tot je bedrijfspagina. Aangezien het up-to-date houden van je pagina tijd en aandacht vraagt, kan dit verstandig zijn. Er zijn verschillende rollen, iedere rol heeft andere bevoegdheden:
- Hogere beheerder: deze persoon heeft toegang tot elke beschikbare machtiging en kan elk type beheerder toevoegen of verwijderen op de pagina. Let dus goed op wie je deze rol toewijst. Kleinere bedrijven hebben doorgaans 1 hogere beheerder, grotere mkb/corporate meerdere, marketing/communicatie-medewerkers.
- Contentbeheerder: deze beheerder heeft toestemming om paginacontent te maken en beheren. Dit is inclusief het plaatsen van evenementen, vacatures en advertenties. Voor groter en meetbaar bereik met een laser focus van je doelgroep kan een LinkedIn advertentie van toegevoegde waarde zijn. Dit kan complex en intensief zijn om zelf te doen, ik zou eens kijken naar uitbesteden van je gesponserde LinkedIn berichten.
- Curator: deze persoon heeft toestemming om contentsuggesties te bekijken en aanbevolen content te maken, een pagina-analyse te bekijken en exporteren.
- Analist: deze persoon heeft toestemming om de prestaties van de bedrijfspagina in te zien en te exporteren.
Betrek je medewerkers in het proces
Dat niet iedereen een content creator is, hoeft geen excuus te zijn. Bij het maken van je LinkedIn bedrijfspagina moet één ding duidelijk zijn: dit is voor het bedrijf, dus personeelsleden moeten zichtbaar zijn. De mensen achter het bedrijf maken het bedrijf menselijk en interessant.
Probeer daarom zo veel mogelijk collega’s te betrekken in je berichten. Zoals:
– neem interviews op en deel ze
– gebruik leuke foto’s van personeel
– biedt een kijkje achter de schermen zoals ‘een dag in het leven van..’, een webinar/beursevent of charity-actie.
– en laat ze zelf bijdrages schrijven voor wie dat leuk vindt.
Zo creëer je dynamiek in je bedrijfspagina. Niemand vindt het leuk om alleen maar over promoties of het marketingteam te lezen, juist de productie, het magazijn of HR vinden we soms interessant. Afwisseling is het toverwoord, passend bij je thema’s en doelen.
Aantal volgers LinkedIn bedrijfspagina verhogen
Het succes van je bedrijfspagina valt of staat met het aantal volgers dat je hebt. LinkedIn staat bekend om haar goede organische bereik, berichten zijn soms twee tot drie weken zichtbaar in iemands tijdlijn.
Uitnodigen van connecties voor meer relevante paginavolgers
Er is een nuttige strategie om het aantal volgers na het maken van je LinkedIn bedrijfspagina exponentieel te laten groeien: het uitnodigen van volgers. Heb jij een persoonlijk LinkedIn profiel en een aardig netwerk? Nodig deze mensen met een paar klikken uit om je bedrijfspagina te volgen. Het enige wat jij hoeft te doen, is op je pagina op ‘connecties uitnodigen’ te klikken. Selecteer wie je wilt, voila!
Let op: iedere maand krijgt je als pagina 250 ’tegoedpunten’. Voor iedere uitnodiging die je verstuurt, lever je een tegoedpunt in. Accepteert je connectie de uitnodiging? Dan krijg je een tegoedpunt terug. Je kan alleen je connecties uitnodigen en hierop zoeken en filteren. Desgewenst kan je pagina invites ook intrekken.
Tip: bundel je kracht en ga als team aan de slag voor meer en de juiste volgers. Zo groei je in snel fors in volgers en maak je meer impact.
LinkedIn pagina voorbeelden
Sweco (voorheen Grontmij) het grootste ingenieurs- en architectenburo van Nederland
Podoprinter, ze maken 3d printmachines voor podotherapeuten die biologisch afbreekbare steunzolen op maat kunnen maken
Google, die hebben geen introductie nodig. Fun fact: ze hebben van alle 60 miljoen pagina’s de meeste LinkedIn paginavolgers, bijna 29 miljoen
Veelgestelde vragen over de LinkedIn bedrijfspagina
- ‘Ik ben zzp’er. heb ik dan een pagina nodig of is een profiel voldoende?’
Het is aan te raden om als zelfstandige een pagina aan te maken en aan je profiel te koppelen. Het is zo gepiept en je komt professioneler voor dag. Je vindbaarheid neemt ook toe. Bovendien kan je content opnieuw op je pagina plaatsen voor extra bereik. - ‘Is je pagina ook de plek om leads te genereren?’
Het kan, maar ligt minder voor de hand. Je pagina heeft een marketingcommunicatiedoel en vaak minder een salesdoel. Voordeel is wel dat je content slim kan recyclen en je pagina is echt van het bedrijf. Als je het slim aanpakt kan je vlot groeien in volgers via je eigen medewerkers. En als je eens wilt experimenteren met een gesponsorde LinkedIn campagne heb je sowieso een pagina nodig. - ‘Welke nieuwe functionaliteit is er en hoe doe ik daar mijn voordeel mee?’
Je kan als pagina een evenement aanmaken en een pagina nieuwsbrief starten. Als pagina een andere pagina volgen kan ook! En je kan sinds kort goed aangeven hoe jij als werkgever (hybride) werken faciliteert en laten zien wat je belangrijk vindt om zo talent aan te trekken. - ‘Je pagina biedt ook Statistieken zie ik, wat doe ik daar mee?’
Leuke vraag! Statistieken worden nog wel eens over het hoofd gezien valt mij op. Je vindt in je menu bij statistieken info over je Volgers, Paginabezoekers, Leads, Content en Concurrenten. Waardevol om periodiek eens in te duiken! Of contact mij als je je strategie wilt aanscherpen. - ‘Kan je als bedrijf ook berichten ontvangen en versturen of alleen via je profiel?’
Een bericht als LinkedIn pagina ontvangen kan sinds april 2023 en je kan hier als bedrijf op reageren. Dit kan op desktop en in de LinkedIn-app. De uitrol is nu, dus even geduld als je deze functie nog niet hebt. Zelf als pagina naar een persoon of organisatie een bericht sturen kan (nog) niet.
Maak je LinkedIn bedrijfspagina vandaag nog!
Het maken van je LinkedIn bedrijfspagina is niet moeilijk, het is een kwestie van doen en vooral blijven doen. Je bedrijfspagina is dé plek om zichtbaarheid en vertrouwen te creëren onder je doelgroep. En onmisbaar in je marketing en communicatiestrategie.
Om er zeker van te zijn dat je niets over het hoofd ziet, heb ik een handige paginachecklist voor je gemaakt. Download de (tijdelijk gratis) checklist, ga aan de slag en ik beloof je dat je zichtbaarheid toeneemt, meer website traffic krijgt en interactie met je doelgroep aangaat. Succes!
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist
Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.
Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.
Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl