LinkedIn Documenten: waarom dit jou volop nieuwe kansen biedt
22 oktober, 2024
Een .pdf, Word-document of powerpointpresentatie toevoegen aan je LinkedIn-post? Dat was de missing link. Maar daar is nu verandering in gekomen. Met LinkedIn Documenten kun je heel eenvoudig en op een aantrekkelijke manier informatie delen. Dat biedt jou volop nieuwe kansen om je zichtbaarheid en vindbaarheid op LinkedIn flink te vergroten.
Documenten delen op LinkedIn, hoe doe je dat?
Super simpel. In je tijdlijn zie je naast het foto- en videopictogram ook een pictogram voor documenten. Als je hierop klikt, kun je beginnen met uploaden. Er komt een venster in beeld waarin je een bestand kunt selecteren. Voeg een titel, een beschrijving en eventuele #hashtags toe. Dat maakt de kans een stuk groter dat je document ook daadwerkelijk gezien én gelezen wordt.
Benieuwd naar alle ins & outs van LinkedIn hashtags? Je ontdekt het in mijn blogartikel.

Documenten toevoegen aan groep of pagina
Naast je eigen feed kun je ook documenten uploaden in een groep of een LinkedIn bedrijfspagina. Zoals een artikel, foto, video of een idee. Dit werkt vrijwel hetzelfde. In een groep begin je een nieuw gesprek en voeg je het document toe. Voor een bedrijfspagina kies je in je LinkedIn feed voor ‘plaats een bijdrage’, selecteer je bedrijf en kies dan het document-icoontje en plaats je document.
Kun je ongelimiteerd bestanden toevoegen?
De bestanden mogen maximaal 100mb groot zijn en je LinkedIn document maximaal 300 pagina’s. Dat lijkt mij ruim voldoende. Je kunt dus een heel boekwerk kwijt in je LinkedIn-document:-)
Welke typen documenten kun je uploaden?
Powerpoint presentaties zoals .PPT/.PPTX, Word-bestanden zoals .DOC/.DOCX en je .PDF-files kun je plaatsen als document.
LinkedIn documenten bekijken en downloaden
Het leuke van deze functie is dat je documenten kunt bekijken én ook kunt downloaden. Het document is direct na plaatsing in de feed zichtbaar. Zo bekijk je het document: ga op het document staan en blader via pijltjes makkelijk door de pagina’s. Er is ook een fullscreenmodus. Als je het document in een volledig scherm bekijkt, verschijnt rechts bovenin een download-pictogram waarop je kunt klikken om het op je computer op te slaan.
Is het mogelijk om documenten te wijzigen of te verwijderen?
Het document zelf kun je niet op LinkedIn wijzigen, de begeleidende tekst in je post wel. Als je het document wilt aanpassen dan kun je jouw document eerst zelf editen op je computer. Verwijder wanneer je klaar bent met de wijzigingen, het huidige document en upload de nieuwe versie naar je bericht. Wanneer het om ingrijpende wijzigingen gaat, is het natuurlijk veel slimmer om dat kenbaar te maken via een nieuw bericht.
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
Welke mogelijkheden biedt LinkedIn documenten voor ondernemers?
Je hebt nu geleerd hoe je een document aan een bericht op je homepagina kunt koppelen. Nieuwe mogelijkheden dus om content te plaatsen. Content is King op LinkedIn. Laten we eens bekijken hoe je als ondernemer of als marketing-/salesprofessional deze functie slim en succesvol kunt inzetten. Oftewel, Marketing is Queen!
”LinkedIn content is king en marketing is queen”
Slim hergebruiken van jouw content
Contentcreatie is soms een worsteling. Dat zie ik tijdens de in huis LinkedIn trainingen en Profielverbeteringen. Maar het hoeft minder lastig te zijn dan je in eerste instantie denkt. Heb je bijvoorbeeld een voorraad aan nieuwsbrieven of blogs? Waarom maak je er geen selectie van en publiceer je die opnieuw als e-book? Voilà!
Vraag jezelf eens af hoeveel van jouw posts er daadwerkelijk zijn gelezen? Hoe vaak ontving je feedback? Hoeveel mensen hebben nog geen abonnement op je nieuwsbrief? Veel van de informatie die je in de loop van de tijd hebt verspreid, kun je gerust nog eens gebruiken. Update waar nodig en post het opnieuw. Je kunt op deze manier jouw expertise onderstrepen en opnieuw interesse wekken voor je diensten of producten.
Het ergste wat je kan gebeuren is dat het nieuwe klanten oplevert:-)
Nieuwe inspiratie voor LinkedIn documenten
Natuurlijk biedt de mogelijkheid om documenten te plaatsen, je juist ook hele nieuwe inspiratie. Het kan precies dat zetje in de rug zijn om jouw volgers nieuwe, verrassende content te serveren. Hoe je het beste documenten kunt gebruiken, hangt vooral af van wie jouw publiek op LinkedIn is.
4 Praktische tips voor het beste effect met LinkedIn documenten
1. Zorg ervoor dat je LinkedIn documenten opvallen
Onderzoek laat zien dat de eerste 10 seconden van cruciaal belang zijn en bepalen of mensen het de moeite waard vinden om op een pagina te blijven. Dat is op LinkedIn net zo. Je kunt een document uploaden, maar zonder aantrekkelijke titel, prikkelende beschrijving en opvallende voorpagina, loop je al kans dat jouw document niet de aandacht krijgt die het verdient.
2. Maak gebruik van infographics
Zorg er voor dat het document er visueel aantrekkelijk uitziet zodat LinkedIn gebruikers het ook gaan lezen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door er mooi visualss aan toe te voegen. Dergelijke illustraties trekken de aandacht en geven je lezer in korte tijd een hoop informatie die uitnodigt om verder te lezen. Huur een grafisch ontwerper in of ga zelf aan de slag met een mooie ontwerptool zoals Canva.
”De eerste indruk wordt steeds vaker online opgedaan. Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, zorg dat je meteen goed opvalt.”
3. Bied een (gratis) e-book aan
Of het nu gaat om reeds eerder gepubliceerde content, of juist nieuwe informatie. Is het niet cool om een gratis e-book aan te bieden dat je volgers direct vanuit LinkedIn kunnen downloaden? Gewoon doen! Mooie kans om je e-maillijst te laten groeien.
Wil je tijdwinst en meer leads met LinkedIn? Verhoog je productiviteit met een efficiente routine. Het LinkedIn Playbook is echt wat voor jou.
4. Maak een flitsende fotopresentatie
Zet je onderneming letterlijk en figuurlijk in de picture. Met een flitsende slideshow waarin je jouw services zoals een LinkedIn training of een live webinar presenteert, zul je zeker de aandacht trekken. Je hebt bovendien grote kans dat je bericht wordt gedeeld. Foto’s spreken nu eenmaal direct tot de verbeelding, zeker als ze van goede kwaliteit zijn en mooi als een diavoorstelling gepresenteerd worden. De documenten tool in LinkedIn maakt het mogelijk voor je!
De voordelen van documenten op LinkedIn
De functie waarmee je documenten kunt toevoegen is een verrijking. Hoewel het eerder al mogelijk was om foto’s en video’s te plaatsen, gaf dit ook beperkingen. Vooral in het maken van video’s gaat behoorlijk wat tijd zitten en wanneer je het uitbesteedt, kunnen de kosten bovendien flink oplopen. Het maken van documenten is een stuk eenvoudiger en je hebt veel mogelijkheden om iets onder de aandacht brengen. Daarbij maakt het weinig uit of je nu een ondernemer bent of een marketing of sales rol hebt. Iedereen kan documenten plaatsen.
→ Heb je een vacature? Door middel van een powerpointpresentatie van een paar slides geef op een aantrekkelijke manier informatie over de functie en over jouw bedrijf.
→ Ben je een zzp’er? Deel je visie of inzichten in een document naar voorkeur en laat jezelf zien.
→ Verkoop je producten of lever je diensten aan professionals? Zowel een slideshow als een informatief en rijk geïllustreerd document geven je de mogelijkheid om meer klanten daarvoor te interesseren.
→ De ervaring leert dat LinkedIn nieuwe functies zoals LinkedIn documenten veel aandacht geeft in de tijdlijn. Het krijgt als het ware ‘voorrang’ om tot bloei te laten komen. Als je betere exposure wilt, is dit nu je kans.
Optimaal aantal slides LinkedIn carousel
LinkedIn documenten worden in de praktijk vaak ‘carousels’ genoemd. Maar carousels was een LinkedIn functie die inmiddels niet meer beschikbaar is, dit was een fotoslideshow.
Uit recent onderzoek blijkt dat:
– het optimaal aantal slides gemiddeld 12 is;
– de beste beeldverhouding: 1080 x 1350 pixels;
– je in je slides voor veel beeld en weinig tekst kan kiezen;
– LinkedIn documenten populair zijn en meer dan gemiddeld likes/comments krijgen.
Pro tip: check in de LinkedIn-app of je tekst in de slides goed leesbaar is. Zo niet, dan moet je grotere letters gebruiken.
Tot slot
Dankzij LinkedIn documenten gaat er een nieuwe wereld voor je open. Het biedt ondernemers tal van mogelijkheden. Begin vandaag nog en haal het beste uit jouw zakelijke online presentatie!
Ik vertrouw erop je hiermee een beter beeld te hebben gegeven wat LinkedIn documenten inhoud en hoe je het toepast in de praktijk. Wil je eerst je profiel aanpassen voor een concreet en klantgericht LinkedIn profiel? Dan is de LinkedIn Profielverbetering interessant voor je. Als jij en je team je succes wilt stimuleren met een praktische en plezierige in huis LinkedIn training op maat, neem dan contact op.
Succes en laat het mij weten als je LinkedIn documenten hebt geprobeerd!
LinkedIn Documenten: waarom dit jou volop nieuwe kansen biedt
22 oktober, 2024
Een .pdf, Word-document of powerpointpresentatie toevoegen aan je LinkedIn-post? Dat was de missing link. Maar daar is nu verandering in gekomen. Met LinkedIn Documenten kun je heel eenvoudig en op een aantrekkelijke manier informatie delen. Dat biedt jou volop nieuwe kansen om je zichtbaarheid en vindbaarheid op LinkedIn flink te vergroten.
Documenten delen op LinkedIn, hoe doe je dat?
Super simpel. In je tijdlijn zie je naast het foto- en videopictogram ook een pictogram voor documenten. Als je hierop klikt, kun je beginnen met uploaden. Er komt een venster in beeld waarin je een bestand kunt selecteren. Voeg een titel, een beschrijving en eventuele #hashtags toe. Dat maakt de kans een stuk groter dat je document ook daadwerkelijk gezien én gelezen wordt.
Benieuwd naar alle ins & outs van LinkedIn hashtags? Je ontdekt het in mijn blogartikel.

Documenten toevoegen aan groep of pagina
Naast je eigen feed kun je ook documenten uploaden in een groep of een LinkedIn bedrijfspagina. Zoals een artikel, foto, video of een idee. Dit werkt vrijwel hetzelfde. In een groep begin je een nieuw gesprek en voeg je het document toe. Voor een bedrijfspagina kies je in je LinkedIn feed voor ‘plaats een bijdrage’, selecteer je bedrijf en kies dan het document-icoontje en plaats je document.
Kun je ongelimiteerd bestanden toevoegen?
De bestanden mogen maximaal 100mb groot zijn en je LinkedIn document maximaal 300 pagina’s. Dat lijkt mij ruim voldoende. Je kunt dus een heel boekwerk kwijt in je LinkedIn-document:-)
Welke typen documenten kun je uploaden?
Powerpoint presentaties zoals .PPT/.PPTX, Word-bestanden zoals .DOC/.DOCX en je .PDF-files kun je plaatsen als document.
LinkedIn documenten bekijken en downloaden
Het leuke van deze functie is dat je documenten kunt bekijken én ook kunt downloaden. Het document is direct na plaatsing in de feed zichtbaar. Zo bekijk je het document: ga op het document staan en blader via pijltjes makkelijk door de pagina’s. Er is ook een fullscreenmodus. Als je het document in een volledig scherm bekijkt, verschijnt rechts bovenin een download-pictogram waarop je kunt klikken om het op je computer op te slaan.
Is het mogelijk om documenten te wijzigen of te verwijderen?
Het document zelf kun je niet op LinkedIn wijzigen, de begeleidende tekst in je post wel. Als je het document wilt aanpassen dan kun je jouw document eerst zelf editen op je computer. Verwijder wanneer je klaar bent met de wijzigingen, het huidige document en upload de nieuwe versie naar je bericht. Wanneer het om ingrijpende wijzigingen gaat, is het natuurlijk veel slimmer om dat kenbaar te maken via een nieuw bericht.
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
Welke mogelijkheden biedt LinkedIn documenten voor ondernemers?
Je hebt nu geleerd hoe je een document aan een bericht op je homepagina kunt koppelen. Nieuwe mogelijkheden dus om content te plaatsen. Content is King op LinkedIn. Laten we eens bekijken hoe je als ondernemer of als marketing-/salesprofessional deze functie slim en succesvol kunt inzetten. Oftewel, Marketing is Queen!
”LinkedIn content is king en marketing is queen”
Slim hergebruiken van jouw content
Contentcreatie is soms een worsteling. Dat zie ik tijdens de in huis LinkedIn trainingen en Profielverbeteringen. Maar het hoeft minder lastig te zijn dan je in eerste instantie denkt. Heb je bijvoorbeeld een voorraad aan nieuwsbrieven of blogs? Waarom maak je er geen selectie van en publiceer je die opnieuw als e-book? Voilà!
Vraag jezelf eens af hoeveel van jouw posts er daadwerkelijk zijn gelezen? Hoe vaak ontving je feedback? Hoeveel mensen hebben nog geen abonnement op je nieuwsbrief? Veel van de informatie die je in de loop van de tijd hebt verspreid, kun je gerust nog eens gebruiken. Update waar nodig en post het opnieuw. Je kunt op deze manier jouw expertise onderstrepen en opnieuw interesse wekken voor je diensten of producten.
Het ergste wat je kan gebeuren is dat het nieuwe klanten oplevert:-)
Nieuwe inspiratie voor LinkedIn documenten
Natuurlijk biedt de mogelijkheid om documenten te plaatsen, je juist ook hele nieuwe inspiratie. Het kan precies dat zetje in de rug zijn om jouw volgers nieuwe, verrassende content te serveren. Hoe je het beste documenten kunt gebruiken, hangt vooral af van wie jouw publiek op LinkedIn is.
4 Praktische tips voor het beste effect met LinkedIn documenten
1. Zorg ervoor dat je LinkedIn documenten opvallen
Onderzoek laat zien dat de eerste 10 seconden van cruciaal belang zijn en bepalen of mensen het de moeite waard vinden om op een pagina te blijven. Dat is op LinkedIn net zo. Je kunt een document uploaden, maar zonder aantrekkelijke titel, prikkelende beschrijving en opvallende voorpagina, loop je al kans dat jouw document niet de aandacht krijgt die het verdient.
2. Maak gebruik van infographics
Zorg er voor dat het document er visueel aantrekkelijk uitziet zodat LinkedIn gebruikers het ook gaan lezen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door er mooi visualss aan toe te voegen. Dergelijke illustraties trekken de aandacht en geven je lezer in korte tijd een hoop informatie die uitnodigt om verder te lezen. Huur een grafisch ontwerper in of ga zelf aan de slag met een mooie ontwerptool zoals Canva.
”De eerste indruk wordt steeds vaker online opgedaan. Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, zorg dat je meteen goed opvalt.”
3. Bied een (gratis) e-book aan
Of het nu gaat om reeds eerder gepubliceerde content, of juist nieuwe informatie. Is het niet cool om een gratis e-book aan te bieden dat je volgers direct vanuit LinkedIn kunnen downloaden? Gewoon doen! Mooie kans om je e-maillijst te laten groeien.
Wil je tijdwinst en meer leads met LinkedIn? Verhoog je productiviteit met een efficiente routine. Het LinkedIn Playbook is echt wat voor jou.
4. Maak een flitsende fotopresentatie
Zet je onderneming letterlijk en figuurlijk in de picture. Met een flitsende slideshow waarin je jouw services zoals een LinkedIn training of een live webinar presenteert, zul je zeker de aandacht trekken. Je hebt bovendien grote kans dat je bericht wordt gedeeld. Foto’s spreken nu eenmaal direct tot de verbeelding, zeker als ze van goede kwaliteit zijn en mooi als een diavoorstelling gepresenteerd worden. De documenten tool in LinkedIn maakt het mogelijk voor je!
De voordelen van documenten op LinkedIn
De functie waarmee je documenten kunt toevoegen is een verrijking. Hoewel het eerder al mogelijk was om foto’s en video’s te plaatsen, gaf dit ook beperkingen. Vooral in het maken van video’s gaat behoorlijk wat tijd zitten en wanneer je het uitbesteedt, kunnen de kosten bovendien flink oplopen. Het maken van documenten is een stuk eenvoudiger en je hebt veel mogelijkheden om iets onder de aandacht brengen. Daarbij maakt het weinig uit of je nu een ondernemer bent of een marketing of sales rol hebt. Iedereen kan documenten plaatsen.
→ Heb je een vacature? Door middel van een powerpointpresentatie van een paar slides geef op een aantrekkelijke manier informatie over de functie en over jouw bedrijf.
→ Ben je een zzp’er? Deel je visie of inzichten in een document naar voorkeur en laat jezelf zien.
→ Verkoop je producten of lever je diensten aan professionals? Zowel een slideshow als een informatief en rijk geïllustreerd document geven je de mogelijkheid om meer klanten daarvoor te interesseren.
→ De ervaring leert dat LinkedIn nieuwe functies zoals LinkedIn documenten veel aandacht geeft in de tijdlijn. Het krijgt als het ware ‘voorrang’ om tot bloei te laten komen. Als je betere exposure wilt, is dit nu je kans.
Optimaal aantal slides LinkedIn carousel
LinkedIn documenten worden in de praktijk vaak ‘carousels’ genoemd. Maar carousels was een LinkedIn functie die inmiddels niet meer beschikbaar is, dit was een fotoslideshow.
Uit recent onderzoek blijkt dat:
– het optimaal aantal slides gemiddeld 12 is;
– de beste beeldverhouding: 1080 x 1350 pixels;
– je in je slides voor veel beeld en weinig tekst kan kiezen;
– LinkedIn documenten populair zijn en meer dan gemiddeld likes/comments krijgen.
Pro tip: check in de LinkedIn-app of je tekst in de slides goed leesbaar is. Zo niet, dan moet je grotere letters gebruiken.
Tot slot
Dankzij LinkedIn documenten gaat er een nieuwe wereld voor je open. Het biedt ondernemers tal van mogelijkheden. Begin vandaag nog en haal het beste uit jouw zakelijke online presentatie!
Ik vertrouw erop je hiermee een beter beeld te hebben gegeven wat LinkedIn documenten inhoud en hoe je het toepast in de praktijk. Wil je eerst je profiel aanpassen voor een concreet en klantgericht LinkedIn profiel? Dan is de LinkedIn Profielverbetering interessant voor je. Als jij en je team je succes wilt stimuleren met een praktische en plezierige in huis LinkedIn training op maat, neem dan contact op.
Succes en laat het mij weten als je LinkedIn documenten hebt geprobeerd!
19 Comments
Comments are closed.

Over Linkleads®: 100% LinkedIn specialist
Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.
Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.
Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl
Wat handig dat LinkedIn steeds meer mogelijkheden biedt om je expertise met je netwerk te delen. De laatste tijd zie ik regelmatig filmpjes voorbijkomen. E-books en presentaties zijn ook prima informatiebronnen en juist die variatie maakt het voor beide partijen interessant.
Documenten geeft je meer mogelijkheden inderdaad, naast foto, video en textposts. Ik ben er blij mee.
Goede heldere uitleg, erg nuttig!
Goed zo!
Ik wist niet dat dit allemaal kon met LinkedIn, wat gaaf!
Klaar en duidelijk, jouw uitleg, en vast handig voor wie LinkedIn professioneel wil gebruiken.
Zeker! Ga je er zelf ook mee aan de gang Fifty Something?
Handig artikel, ik vind linkedin soms best ingewikkeld!
Dat kan het ook zijn. Daarom leg ik in mijn trainingen en blogartikelen het graag zo simpel en helder mogelijk uit. Keep it simple.
Wat een handige functie, kende ik nog niet. Idd voor informatie delen maar ook leuk om een fotoboekje te maken. De mogelijkheden zijn dan eindeloos. Bedankt!
Zeker waar en graag gedaan Jessie.
Heldere uitleg weer Victor! Fijn dat LinkedIn zich o goed blijft ontwikkelen en verbeteren. Nu alleen nog de mobiele koppeling tussen persoonlijke en zakelijke pagina’s verbeteren, want die laat nog steeds wel wat te wensen over…
Machteld, bedoel je het beheer van je zakelijke pagina vanuit de LinkedIn app? Dat kan je sinds kort! Dank voor je idee voor een volgende blog:-)
Er kan steeds meer bij LinkedIn. Inspirerend al die mogelijkheden!
Wat weer een handige blog! Ik ken het zelf eigenlijk helemaal niet zo goed
Wat een fijn artikel heb je weer geschreven ik vind dat je alles duidelijk uit legt
Dank je, leuk om te horen.
Bedankt voor je inzichten. Ik was al bezig met docs al merk ik wel dat mijn hyperlinks in de pdf verdwijnen na upload als doc. Bekend probleem?
Beste Didie, dank voor je bericht. Dit is mij niet bekend. Lukt het om links zichtbaar te maken als je het (i.p.v. doc) als .pdf upload? Powerpoint kan ook. Succes, groet Victor