LinkedIn-etiquette: 10 ongeschreven regels voor een beter resultaat
10 oktober, 2024
Als je serieus met LinkedIn aan de slag gaat, wil je natuurlijk dat wat je doet ook effect heeft. Tenslotte wil je er ook groeien. Daarvoor is het handig om op de hoogte te zijn van de ongeschreven regels die gelden op LinkedIn, de LinkedIn-etiquette. Hieronder vind je 10 ‘regels’ die je gegarandeerd veel betere resultaten opleveren als je ze consequent opvolgt. Let's go!
1. LinkedIn-etiquette: stuur een persoonlijk berichtje mee met je connectieverzoek
Een van de meest voorkomende fouten op LinkedIn is dat mensen geen begeleidend bericht meesturen met hun connectieverzoek. In dit bericht vertel je waarom je graag met de ander wilt connecten als je elkaar nog niet kent. Schrijf een persoonlijk bericht waarin je laat merken dat je het profiel van de ander bekeken hebt of waarin je verwijst naar een specifieke post.
Dus niet: “Jouw profiel trok mijn aandacht, dus ik wil graag met je connecten.” (veel te vaag, dit kan naar iedereen gestuurd zijn).
Maar benoem een detail uit het profiel, dat je alleen kunt weten als je het profiel daadwerkelijk gelezen hebt. Bijvoorbeeld: “Ik las in je profiel dat je [detail uit je profiel] en dat sprak me erg aan. Zullen we connecten?”
Of: “Interessante post had je geschreven over [onderwerp post]. Ik zou graag meer van je content willen zien. Zullen we connecten?”
En jawel, ook op je smartphone kun je een begeleidend bericht meesturen: ga op je telefoon naar het profiel van degene met wie je wilt connecten, klik op ‘Meer…’ en vervolgens op ‘Uitnodiging aanpassen’ en voeg je tekstje toe.
Update: helaas heeft LinkedIn voor de free accounts het connecten met tekstje recent aangepast naar 5 per maand met een max 200 karakters (was 300). Dit geldt niet voor de premium accounts. Tip van Vic: connect (evt zonder begeleidend bericht) en pas altijd stap 2 toe.
Nog een reden om een connectieverzoek mee te sturen: als te veel mensen op ‘Ik ken Pietje Puk niet’ klikken, loop je het risico dat je op den duur alleen nog maar connectieverzoeken kunt sturen naar mensen van wie je het e-mailadres hebt. Dan wordt het erg lastig om je netwerk uit te breiden. Deze situatie wil je dus voorkomen.
Tip: je hebt maximaal 300 karakters aan tekst tot je beschikking, houd het dus beknopt. Hier een uitgebreid artikel over groottes van LinkedIn plaatjes en tekst.
2. Stuur een welkomstbericht als je connectieverzoek geaccepteerd is
Is je connectieverzoek geaccepteerd? Mooi! Stuur dan vlot een persoonlijk welkomstbericht. Vooral als iemand niet reageert op het berichtje bij je connectieverzoek is dit een mooie manier om de conversatie weer ‘open te breken’.
Maar pas op dat je niet te salesy bent. Een welkomstbericht is als een date. Als je meteen over trouwen begint, is de kans groot dat er niet nog een date komt. Vertel in plaats daarvan wie je bent en wat je voor de ander kunt betekenen.
Verder hoor ik vaak van mensen dat LinkedIn hen geen leads oplevert. Dit komt doordat zij te veel focussen op het uitbreiden van hun netwerk, in plaats van op het opbouwen van relaties. Focus je op de relatie en de leads komen vanzelf.
Zie mijn blogartikel over de Top 10 LinkedIn fouten die je beter niet kunt maken.
3. Zeg dankjewel als je getagd wordt onder een post
Word je door iemand getagd onder een post? Bijvoorbeeld omdat er om iemand met jouw expertise gevraagd wordt?
Zeg dan altijd ‘dankjewel’ tegen degene die je getagd heeft. Zelfs als de opdracht niet helemaal in jouw straatje past. De ander heeft aan jou gedacht en je een nieuwe businesskans aangereikt. Dat is wel een bedankje waard, zou ik zeggen.
Als je niet bedankt voor de tag, taggen deze mensen je op een gegeven moment niet meer en dan loop je de kans dat je de opdracht van je leven misloopt. En dat zou zonde zijn, toch?
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven!
4. Reageer op reacties op je content
Heb je een bericht geplaatst op LinkedIn en heeft iemand de moeite genomen te reageren? Reageer dan altijd terug, zelfs als je het er niet mee eens bent.
Het is gemakkelijk om een duimpje te geven, maar de ander voelt zich pas echt door jou gezien als hij een persoonlijke reactie krijgt. Het gevolg: deze persoon zal nog vaker op jouw content gaan reageren.
Maar er zijn nog 2 redenen waarom (beleefd) reageren slim is:
- Het is personal branding. Niet alleen in je content, maar ook in je reacties laat je zien wie je bent en waar je voor staat. LinkedIn houdt van interactie. Hoe meer interactie er ontstaat onder jouw post, hoe meer LinkedIn jouw post zal pushen in de tijdlijn van je volgers.
- Merk je dat het je moeite kost beleefd te blijven bij een kritische reactie? Tel dan even tot 10 en kap desnoods de discussie af met ‘let’s agree to disagree’. Fijne dag!’
5. LinkedIn-etiquette: reageer op de content van anderen
Je hebt vast weleens meegemaakt dat iemand iets aardigs voor je deed en dat je dacht: nu wil ik ook een keer iets terugdoen. Dit is het principe van de wederkerigheid. Als Piet jou uitnodigt voor zijn verjaardag, voel je je al snel verplicht hem ook voor jouw verjaardag uit te nodigen. Je weet immers: als ik Piet nu niet uitnodig, nodigt hij mij straks ook niet meer uit.
Ook voor reacties op LinkedIn geldt dat mensen sneller op jou zullen reageren als jij ook op hen reageert. Social media is tweerichtingsverkeer. Als je graag wilt dat anderen op jou reageren, reageer dan ook op anderen.
Wees je ervan bewust dat je volgers ook jouw reacties kunnen zien. Denk ook hierbij dus weer aan je personal brand en wees je bewust van waar je op reageert, en hoe.
Tip: vind je het nog wat spannend om je eigen content te delen op LinkedIn? Begin dan met het reageren op anderen. Op deze manier bouw je alvast wat ‘credits’ op en zullen mensen straks ook sneller een reactie bij jou achterlaten.
6. Geef aanbevelingen
Op LinkedIn kun je jouw connecties een aanbeveling geven. Je kunt bijvoorbeeld een aanbeveling schrijven voor een collega of ondernemer met wie je fijn hebt samengewerkt. Vergelijk ze met testimonials op je website. Iemand die in ieder geval een paar aanbevelingen op zijn profiel heeft staan, komt betrouwbaarder over dan iemand die er niks heeft staan.
Zelf heb ik 67 LinkedIn aanbevelingen, op naar de 75!
De leukste aanbeveling is natuurlijk een spontane aanbeveling. Eentje waar de ander dus niet om heeft gevraagd.
Je kunt iemand een aanbeveling geven door naar zijn profiel te gaan, op ‘Meer…’ te klikken en vervolgens op ‘aanbevelen’. Het voordeel is dat jouw onderschrijvingen ook terug te vinden zijn op je eigen profiel. Win win.
Wil je meer uit LinkedIn halen? ‘Begin dan eens met geven’ is mijn antwoord altijd als ik de vraag krijg tijdens een van mijn LinkedIn trainingen.
7. Voeg je connecties niet ongevraagd toe aan je e-maillijst
Iemand die met je geconnect is op LinkedIn, is niet per se ook geïnteresseerd in jouw nieuwsbrief. Niet alleen is het verboden om mensen zonder toestemming op jouw e-maillijst te zetten (AVG), het wordt ook nog eens als heel irritant ervaren. Geen beste binnenkomer…niet bepaald een vorm van LinkedIn-etiquette.
Natuurlijk kun je mensen wel vragen of ze het leuk vinden om je nieuwsbrief te ontvangen.
Tip: om via LinkedIn mensen op je nieuwsbrieflijst te krijgen: schrijf een post over een aankomende nieuwsbrief en voeg een aanmeldformulier toe aan je blogposts op LinkedIn.
8. Voeg niet iedereen toe met een hartslag
Hoe meer connecties je hebt, hoe meer kansen op business, toch? Helaas, zo werkt het niet. Businesskansen ontstaan door persoonlijke aandacht. In plaats van iedereen maar toe te voegen aan je netwerk, is het dus slimmer om te kijken wie daadwerkelijk tot je doelgroep behoort. Stop je energie in het opbouwen en het warmhouden van het contact met deze personen.
Zo hoorde ik van een andere ondernemer die net met Pinterest aan de slag was gegaan dat ze haar netwerk had uitgebreid met 4 Pinterest-experts. Een van de experts reageerde met een duimpje op haar connectieverzoek.
Een andere expert deed dit:
- ze stuurde een connectieverzoek met daarin een opmerking over het profiel van de ondernemer, waaruit bleek dat ze het profiel had bekeken.
- na een reactie van de ondernemer stuurde ze een checklist met tips voor beginners.
- nog een tijdje later stuurde ze een link naar een van haar blogs, naar aanleiding van een pin van de ondernemer die ze voorbij had zien komen op Pinterest.
Ze stopte dus veel tijd in het opbouwen van de relatie. Het gevolg was dat de ondernemer zei: “Als ik ooit een Pinterest-cursus wil volgen, ga ik naar deze dame en ik zal ook anderen naar haar doorverwijzen.”
Moraal van het verhaal: focus je op kwaliteit, niet op kwantiteit. Op en top LinkedIn-etiquette!
9. Zorg voor een professionele profielfoto
Een vakantiekiekje met een glas bier in je hand als profielfoto op LinkedIn? Ziet er hartstikke gezellig uit, maar is niet geschikt voor LinkedIn. Mensen zitten immers met een professioneel motief op LinkedIn en met de verkeerde profielfoto kun je de verkeerde boodschap uitzenden.
Want wat denkt een toekomstige werkgever bijvoorbeeld als jij al paraglidend op je profielfoto staat? “Wat een avonturier, die moeten we hebben!”, of: “Die zit vast vaak thuis met sportblessures, laat maar zitten.”
Hieronder enkele tips voor een goede profielfoto:
- Gebruik een foto waarop je eruitziet zoals je er nu uitziet. Iemand die jou morgen in het echt tegenkomt, zou je zo moeten herkennen op basis van je profielfoto.
- Kies voor een foto waar je alleen op staat, zodat mensen zich niet hoeven af te vragen wie jij bent.
- Ga voor een profielfoto die bij je ‘personal brand’ past. Professioneel is niet hetzelfde als formeel of stijf. Als jij bijvoorbeeld graag benaderbaar wilt overkomen, is het belangrijk dat je ook met een (glim)lach en een open houding op je profielfoto staat.
10. Toon je volledige naam en je LinkedIn profielfoto aan iedereen
Op LinkedIn kun je ervoor kiezen je achternaam alleen aan je connecties te tonen. Als ik dat zou doen, zou ik voor niet-connecties ‘Victor H.’ heten. Even ‘Wanted’ boven mijn foto zetten en ik kan zo in ‘Opsporing verzocht’;-)
Ik adviseer dan om ook je volledige naam te tonen op LinkedIn. Dat kun je hier checken en desgewenst aanpassen.
Iets vergelijkbaars waar mensen zich meestal niet van bewust zijn, is dat hun profielfoto niet zichtbaar is voor mensen buiten hun netwerk. In plaats daarvan zien niet-connecties dit:
LinkedIn-etiquette? Geen gezicht dus. Je kunt dit aanpassen door naar je profiel te gaan en op je profielfoto te klikken.
Zie screenshot:
Bonustip LinkedIn-etiquette: pleeg geen plagiaat
Soms kom je een post tegen die je zelf geschreven had kunnen hebben. Dan kan het heel verleidelijk zijn om hem te kopiëren en er je eigen naam onder te zetten. Doe toch maar niet: plagiaat komt vroeg of laat altijd uit en dan loop je onherstelbare reputatieschade op. Als je het bij de verkeerde doet, word je publiekelijk aan de schandpaal genageld op LinkedIn.
Laat je dus liever inspireren door andermans content. Je mag best een post over hetzelfde onderwerp schrijven, maar vertel het dan in je eigen woorden, voeg er iets van jezelf aan toe en bedank de ander door middel van een tag voor de inspiratie. Zo maken we LinkedIn met z’n allen een leukere plek.
Zie je wel, eigenlijk verschilt LinkedIn helemaal niet zoveel van het echte leven. Doe je niet anders voor dan je bent, wees aardig tegen elkaar en doe niks waarvan je ook niet zou willen dat een ander het bij jou zou doen. Benieuwd naar hoe je zichtbaarder wordt en meer betere klanten aantrekt? Stuur via de popup een appje of mail of kom via video in gesprek.
Succes met toepassen!
p.s. Vind je de tips waardevol en vind je het prettig om ze samen toe te passen? Of heb je meer wensen zoals over content of hoe je leads krijgt? Kijk dan eens naar de 1-op-1 of maatwerk teamtrainingen.
Tot slot
Welke LinkedIn-etiquette tip ga jij als eerste toepassen? Ik ben heel benieuwd!
LinkedIn-etiquette: 10 ongeschreven regels voor een beter resultaat
10 oktober, 2024
Als je serieus met LinkedIn aan de slag gaat, wil je natuurlijk dat wat je doet ook effect heeft. Tenslotte wil je er ook groeien. Daarvoor is het handig om op de hoogte te zijn van de ongeschreven regels die gelden op LinkedIn, de LinkedIn-etiquette. Hieronder vind je 10 ‘regels’ die je gegarandeerd veel betere resultaten opleveren als je ze consequent opvolgt. Let's go!
1. LinkedIn-etiquette: stuur een persoonlijk berichtje mee met je connectieverzoek
Een van de meest voorkomende fouten op LinkedIn is dat mensen geen begeleidend bericht meesturen met hun connectieverzoek. In dit bericht vertel je waarom je graag met de ander wilt connecten als je elkaar nog niet kent. Schrijf een persoonlijk bericht waarin je laat merken dat je het profiel van de ander bekeken hebt of waarin je verwijst naar een specifieke post.
Dus niet: “Jouw profiel trok mijn aandacht, dus ik wil graag met je connecten.” (veel te vaag, dit kan naar iedereen gestuurd zijn).
Maar benoem een detail uit het profiel, dat je alleen kunt weten als je het profiel daadwerkelijk gelezen hebt. Bijvoorbeeld: “Ik las in je profiel dat je [detail uit je profiel] en dat sprak me erg aan. Zullen we connecten?”
Of: “Interessante post had je geschreven over [onderwerp post]. Ik zou graag meer van je content willen zien. Zullen we connecten?”
En jawel, ook op je smartphone kun je een begeleidend bericht meesturen: ga op je telefoon naar het profiel van degene met wie je wilt connecten, klik op ‘Meer…’ en vervolgens op ‘Uitnodiging aanpassen’ en voeg je tekstje toe.
Update: helaas heeft LinkedIn voor de free accounts het connecten met tekstje recent aangepast naar 5 per maand met een max 200 karakters (was 300). Dit geldt niet voor de premium accounts. Tip van Vic: connect (evt zonder begeleidend bericht) en pas altijd stap 2 toe.
Nog een reden om een connectieverzoek mee te sturen: als te veel mensen op ‘Ik ken Pietje Puk niet’ klikken, loop je het risico dat je op den duur alleen nog maar connectieverzoeken kunt sturen naar mensen van wie je het e-mailadres hebt. Dan wordt het erg lastig om je netwerk uit te breiden. Deze situatie wil je dus voorkomen.
Tip: je hebt maximaal 300 karakters aan tekst tot je beschikking, houd het dus beknopt. Hier een uitgebreid artikel over groottes van LinkedIn plaatjes en tekst.
2. Stuur een welkomstbericht als je connectieverzoek geaccepteerd is
Is je connectieverzoek geaccepteerd? Mooi! Stuur dan vlot een persoonlijk welkomstbericht. Vooral als iemand niet reageert op het berichtje bij je connectieverzoek is dit een mooie manier om de conversatie weer ‘open te breken’.
Maar pas op dat je niet te salesy bent. Een welkomstbericht is als een date. Als je meteen over trouwen begint, is de kans groot dat er niet nog een date komt. Vertel in plaats daarvan wie je bent en wat je voor de ander kunt betekenen.
Verder hoor ik vaak van mensen dat LinkedIn hen geen leads oplevert. Dit komt doordat zij te veel focussen op het uitbreiden van hun netwerk, in plaats van op het opbouwen van relaties. Focus je op de relatie en de leads komen vanzelf.
Zie mijn blogartikel over de Top 10 LinkedIn fouten die je beter niet kunt maken.
3. Zeg dankjewel als je getagd wordt onder een post
Word je door iemand getagd onder een post? Bijvoorbeeld omdat er om iemand met jouw expertise gevraagd wordt?
Zeg dan altijd ‘dankjewel’ tegen degene die je getagd heeft. Zelfs als de opdracht niet helemaal in jouw straatje past. De ander heeft aan jou gedacht en je een nieuwe businesskans aangereikt. Dat is wel een bedankje waard, zou ik zeggen.
Als je niet bedankt voor de tag, taggen deze mensen je op een gegeven moment niet meer en dan loop je de kans dat je de opdracht van je leven misloopt. En dat zou zonde zijn, toch?
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven!
4. Reageer op reacties op je content
Heb je een bericht geplaatst op LinkedIn en heeft iemand de moeite genomen te reageren? Reageer dan altijd terug, zelfs als je het er niet mee eens bent.
Het is gemakkelijk om een duimpje te geven, maar de ander voelt zich pas echt door jou gezien als hij een persoonlijke reactie krijgt. Het gevolg: deze persoon zal nog vaker op jouw content gaan reageren.
Maar er zijn nog 2 redenen waarom (beleefd) reageren slim is:
- Het is personal branding. Niet alleen in je content, maar ook in je reacties laat je zien wie je bent en waar je voor staat. LinkedIn houdt van interactie. Hoe meer interactie er ontstaat onder jouw post, hoe meer LinkedIn jouw post zal pushen in de tijdlijn van je volgers.
- Merk je dat het je moeite kost beleefd te blijven bij een kritische reactie? Tel dan even tot 10 en kap desnoods de discussie af met ‘let’s agree to disagree’. Fijne dag!’
5. LinkedIn-etiquette: reageer op de content van anderen
Je hebt vast weleens meegemaakt dat iemand iets aardigs voor je deed en dat je dacht: nu wil ik ook een keer iets terugdoen. Dit is het principe van de wederkerigheid. Als Piet jou uitnodigt voor zijn verjaardag, voel je je al snel verplicht hem ook voor jouw verjaardag uit te nodigen. Je weet immers: als ik Piet nu niet uitnodig, nodigt hij mij straks ook niet meer uit.
Ook voor reacties op LinkedIn geldt dat mensen sneller op jou zullen reageren als jij ook op hen reageert. Social media is tweerichtingsverkeer. Als je graag wilt dat anderen op jou reageren, reageer dan ook op anderen.
Wees je ervan bewust dat je volgers ook jouw reacties kunnen zien. Denk ook hierbij dus weer aan je personal brand en wees je bewust van waar je op reageert, en hoe.
Tip: vind je het nog wat spannend om je eigen content te delen op LinkedIn? Begin dan met het reageren op anderen. Op deze manier bouw je alvast wat ‘credits’ op en zullen mensen straks ook sneller een reactie bij jou achterlaten.
6. Geef aanbevelingen
Op LinkedIn kun je jouw connecties een aanbeveling geven. Je kunt bijvoorbeeld een aanbeveling schrijven voor een collega of ondernemer met wie je fijn hebt samengewerkt. Vergelijk ze met testimonials op je website. Iemand die in ieder geval een paar aanbevelingen op zijn profiel heeft staan, komt betrouwbaarder over dan iemand die er niks heeft staan.
Zelf heb ik 67 LinkedIn aanbevelingen, op naar de 75!
De leukste aanbeveling is natuurlijk een spontane aanbeveling. Eentje waar de ander dus niet om heeft gevraagd.
Je kunt iemand een aanbeveling geven door naar zijn profiel te gaan, op ‘Meer…’ te klikken en vervolgens op ‘aanbevelen’. Het voordeel is dat jouw onderschrijvingen ook terug te vinden zijn op je eigen profiel. Win win.
Wil je meer uit LinkedIn halen? ‘Begin dan eens met geven’ is mijn antwoord altijd als ik de vraag krijg tijdens een van mijn LinkedIn trainingen.
7. Voeg je connecties niet ongevraagd toe aan je e-maillijst
Iemand die met je geconnect is op LinkedIn, is niet per se ook geïnteresseerd in jouw nieuwsbrief. Niet alleen is het verboden om mensen zonder toestemming op jouw e-maillijst te zetten (AVG), het wordt ook nog eens als heel irritant ervaren. Geen beste binnenkomer…niet bepaald een vorm van LinkedIn-etiquette.
Natuurlijk kun je mensen wel vragen of ze het leuk vinden om je nieuwsbrief te ontvangen.
Tip: om via LinkedIn mensen op je nieuwsbrieflijst te krijgen: schrijf een post over een aankomende nieuwsbrief en voeg een aanmeldformulier toe aan je blogposts op LinkedIn.
8. Voeg niet iedereen toe met een hartslag
Hoe meer connecties je hebt, hoe meer kansen op business, toch? Helaas, zo werkt het niet. Businesskansen ontstaan door persoonlijke aandacht. In plaats van iedereen maar toe te voegen aan je netwerk, is het dus slimmer om te kijken wie daadwerkelijk tot je doelgroep behoort. Stop je energie in het opbouwen en het warmhouden van het contact met deze personen.
Zo hoorde ik van een andere ondernemer die net met Pinterest aan de slag was gegaan dat ze haar netwerk had uitgebreid met 4 Pinterest-experts. Een van de experts reageerde met een duimpje op haar connectieverzoek.
Een andere expert deed dit:
- ze stuurde een connectieverzoek met daarin een opmerking over het profiel van de ondernemer, waaruit bleek dat ze het profiel had bekeken.
- na een reactie van de ondernemer stuurde ze een checklist met tips voor beginners.
- nog een tijdje later stuurde ze een link naar een van haar blogs, naar aanleiding van een pin van de ondernemer die ze voorbij had zien komen op Pinterest.
Ze stopte dus veel tijd in het opbouwen van de relatie. Het gevolg was dat de ondernemer zei: “Als ik ooit een Pinterest-cursus wil volgen, ga ik naar deze dame en ik zal ook anderen naar haar doorverwijzen.”
Moraal van het verhaal: focus je op kwaliteit, niet op kwantiteit. Op en top LinkedIn-etiquette!
9. Zorg voor een professionele profielfoto
Een vakantiekiekje met een glas bier in je hand als profielfoto op LinkedIn? Ziet er hartstikke gezellig uit, maar is niet geschikt voor LinkedIn. Mensen zitten immers met een professioneel motief op LinkedIn en met de verkeerde profielfoto kun je de verkeerde boodschap uitzenden.
Want wat denkt een toekomstige werkgever bijvoorbeeld als jij al paraglidend op je profielfoto staat? “Wat een avonturier, die moeten we hebben!”, of: “Die zit vast vaak thuis met sportblessures, laat maar zitten.”
Hieronder enkele tips voor een goede profielfoto:
- Gebruik een foto waarop je eruitziet zoals je er nu uitziet. Iemand die jou morgen in het echt tegenkomt, zou je zo moeten herkennen op basis van je profielfoto.
- Kies voor een foto waar je alleen op staat, zodat mensen zich niet hoeven af te vragen wie jij bent.
- Ga voor een profielfoto die bij je ‘personal brand’ past. Professioneel is niet hetzelfde als formeel of stijf. Als jij bijvoorbeeld graag benaderbaar wilt overkomen, is het belangrijk dat je ook met een (glim)lach en een open houding op je profielfoto staat.
10. Toon je volledige naam en je LinkedIn profielfoto aan iedereen
Op LinkedIn kun je ervoor kiezen je achternaam alleen aan je connecties te tonen. Als ik dat zou doen, zou ik voor niet-connecties ‘Victor H.’ heten. Even ‘Wanted’ boven mijn foto zetten en ik kan zo in ‘Opsporing verzocht’;-)
Ik adviseer dan om ook je volledige naam te tonen op LinkedIn. Dat kun je hier checken en desgewenst aanpassen.
Iets vergelijkbaars waar mensen zich meestal niet van bewust zijn, is dat hun profielfoto niet zichtbaar is voor mensen buiten hun netwerk. In plaats daarvan zien niet-connecties dit:
LinkedIn-etiquette? Geen gezicht dus. Je kunt dit aanpassen door naar je profiel te gaan en op je profielfoto te klikken.
Zie screenshot:
Bonustip LinkedIn-etiquette: pleeg geen plagiaat
Soms kom je een post tegen die je zelf geschreven had kunnen hebben. Dan kan het heel verleidelijk zijn om hem te kopiëren en er je eigen naam onder te zetten. Doe toch maar niet: plagiaat komt vroeg of laat altijd uit en dan loop je onherstelbare reputatieschade op. Als je het bij de verkeerde doet, word je publiekelijk aan de schandpaal genageld op LinkedIn.
Laat je dus liever inspireren door andermans content. Je mag best een post over hetzelfde onderwerp schrijven, maar vertel het dan in je eigen woorden, voeg er iets van jezelf aan toe en bedank de ander door middel van een tag voor de inspiratie. Zo maken we LinkedIn met z’n allen een leukere plek.
Zie je wel, eigenlijk verschilt LinkedIn helemaal niet zoveel van het echte leven. Doe je niet anders voor dan je bent, wees aardig tegen elkaar en doe niks waarvan je ook niet zou willen dat een ander het bij jou zou doen. Benieuwd naar hoe je zichtbaarder wordt en meer betere klanten aantrekt? Stuur via de popup een appje of mail of kom via video in gesprek.
Succes met toepassen!
p.s. Vind je de tips waardevol en vind je het prettig om ze samen toe te passen? Of heb je meer wensen zoals over content of hoe je leads krijgt? Kijk dan eens naar de 1-op-1 of maatwerk teamtrainingen.
Tot slot
Welke LinkedIn-etiquette tip ga jij als eerste toepassen? Ik ben heel benieuwd!
29 Comments
Comments are closed.
Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist
Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.
Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.
Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl
Wat een goede bruikbare tips!
Fijn om te horen! Doe er je voordeel mee.
Ik heb LinkedIn maar gebruik het amper. Misschien ook omdat ik al 3 jaar arbeidsongeschikt ben en het vooral link aan werk zoeken en vinden.
Een baan vinden via LinkedIn kan zeker, het is een prima jobboard. En ook een plek om te netwerken, nieuwtjes op te doen en een ander te helpen.
Handige tips. Zelf maak ik nog geen gebruik van LinkedIn, omdat ik tevreden ben bij mijn werkgever, maar misschien wel in te zetten voor mijn blog/website.
Goed dat je het naar je zin hebt bij je werk. Weet wel dat LinkedIn al lang niet meer de plek is om een baan te vinden. Juist als je het naar je zin hebt en je straalt dat ook op Linkedin uit dan is dat goed voor je werkgever en voor jou persoonlijke bekendheid.
Tip 1 vind ik heel belangrijk en de ik eigenlijk altijd. Wanneer ik zelf een verzoek krijg met zo een standaard bericht, ga ik daar maar heel zelden op in.
De tweede tip is ook iets dat ik probeer na te streven maar in de praktijk lukt dat zelden, omdat het moment niet altijd gelegen komt en wanneer ik besluit het later aan te pakken, kom ik er vaak niet meer toe.
Andere tips ga ik zeker op letten.
Fijn dat je de tips nuttig vond.
Dankjewel Victor! Ik moet zeggen dat ik LinkedIn ook wel eens (met succes) gebruikt heb voor koude acquisitie. Wel ga ik op langere termijn liever voor duurzame en specifieker uitgekozen relaties.
Graag gedaan. LinkedIn heel geschikt om aan (lange) relaties te bouwen. Dat kan door LinkedIn slim in te zetten om gericht contacten aan te gaan en om bestaande nog beter te maken.
Opnieuw bedankt voor je tips Victor. Vaak vind ik het gewoon moeilijk om een persoonlijk bericht mee te sturen, omdat ik geen idee heb wat ik erbij zou kunnen vermelden.
Voorbeeld:,
‘Beste
Leuk dat je op mijn profiel hebt bekeken. Zullen we connecten? Zo blijven we beter bij elkaar in beeld en kunnen we elkaar beter helpen. groet Mitchell.
of:
Beste,
Ik kwam je tegen op LinkedIn en zie dat we connecties delen, waaronder Ik vind je vak interessant en blijf graag op de hoogte. Connecten? Prettige dag, Micthell’
Kan je hier iets mee? Succes!
Ik heb een LinkedIn account maar doe er amper wat mee. Deze tips zijn dus zeker welkom. Dankjewel!
Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik hier mee aan de slag wil gaan, maar het is er steeds niet van gekomen. Ook omdat ik het nog steeds link aan het zoeken naar werk, maar misschien nu toch maar eens werk van maken
Graag gedaan!
Handige tips en het is inderdaad goed om zuinig te zijn op je netwerk en ook aandacht te besteden aan je connecties.
Zo is dat, je netwerk is net werken:-)
Grappig dat het sturen van een welkomsbericht bij LinkedIn onder etiquette valt en het bijvoorbeeld bij Twitter, FB en Instagram als not done ervaren wordt.
ik ben sinds kort wat intensiever bezig et LinkedIn, voor deze tips ga ik van de week eens even zitten!
werk eigenlijk te weinig met linkedin en zonde zo te zien!
note to myself…ik ga er vandaag weer even achter zitten!! doe er echt te weinig mee
Mooi om te lezen dat ik in grote lijnen al goed bezig ben. Toch kan ik zeker ook nog wat leren. Leergierig is gelukkig mijn tweede naam.☺️
Als ik dit lees besef ik me weer: ik moet eens wat actiever zijn met LinkedIn. Ik heb een account maar doe er vrij weinig mee. Bedankt voor deze tips, is een goede reminder!
Ik heb ook een Linkedin maar gebruik het niet zo actief als het misschien zou moeten. Heel nuttige tips alvast!
Handig die etiquetes. Ik gebruik geen LinkedIn, maar lijken mij handige tips voor de personen die wel op Linked zitten.
Wat een handige tips! ❤️
Ik heb Linkedin ooit aangemaakt en moet eerlijk bekennen dat ik er vrij weinig mee doe. Misschien toch eens meer in verdiepen.
Bruikbare en waardevolle tips & tricks. De basis blijft; wees jezelf.
Eens Pauline, een ander is immers al bezet:-)