LinkedIn marketing uitbesteden of in huis halen?

19 mei, 2025

Zodra je serieus werk wilt maken van je zichtbaarheid, rijst de vraag: pak je het zelf op, of besteed je het uit? In dit artikel zet ik ze helder naast elkaar: LinkedIn marketing uitbesteden versus zelf doen. Je krijgt de voor- en nadelen, eerlijke afwegingen én praktische tips. Extra: een checklist waarmee je direct kunt bepalen wat het beste past bij jouw doelen, bedrijf en budget.

Inhoudsopgave

Waarom LinkedIn B2B marketing zo krachtig is voor zakelijke kansen

LinkedIn is niet zomaar een sociaal medium. Het is dé plek waar zakelijke beslissers aantoonbaar aanwezig zijn. Uit onderzoek blijkt dat 80% van B2B-leads via LinkedIn komt. En volgens HubSpot is LinkedIn 277% meer effectief bij leadgeneratie dan Twitter/X & Facebook. Met ruim 11,5 miljoen Nederlandse gebruikers -waarvan een groot deel actief in management of directie- ligt er een enorme kans voor bedrijven met groeiambitie.

Maar hoe pak je het aan?
En, een belangrijke vraag: ga je LinkedIn marketing uitbesteden of zelf doen?

Wat valt er eigenlijk onder LinkedIn marketing?

LinkedIn marketing is breder dan je misschien denkt. Het draait om:

  • LinkedIn als (marketing)kanaal passend in je strategie
  • Positionering en personal & company branding. Zoals profilering van de directeur en namens het bedrijf
  • LinkedIn advertenties (gerichte sponsored content)
  • Contentcreatie in eigen tone-of-voice en posten & opvolging
  • Netwerken
  • Community management
  • Leadgeneratie en klanten aantrekken

Het is een vak apart (mijn vak!) en ja, het kan intensief zijn.

Voordelen en nadelen van LinkedIn marketing: zelf doen (in huis halen)

Zelf doen lijkt aantrekkelijk. Je kent je bedrijf, je doelgroep, en je hebt alles in de hand.

Voordelen:

  • Controle over je strategie en timing
  • Je hebt invloed over jouw tone-of-voice
  • Je vergroot en behoudt je kennis in je team en bedrijf
  • Een teken van sterk LinkedIn leiderschap, eigenaarschap en ambitie
  • Je stimuleert interne betrokkenheid, samenwerking en bewijs van goed werkgeverschap
  • Je reageert snel op wat er speelt

Nadelen:

  • LinkedIn content maken vraagt en tijd en discipline
  • Geen constante stroom aan content bij drukte of afwezigheid
  • Strategische of technische kennis ontbreekt (bv ‘wat werkt op LinkedIn’, ‘wanneer posten’ etc. )
  • Angst dat door actieve profilering goede medewerkers door concurrenten of recruiters worden weggekaapt
  • Motivatie/interesse ontbreekt of actiever worden met LinkedIn past minder bij je functie

Resultaat: je investeert tijd, maar krijgt niet de zichtbaarheid of leads die je hoopt. Dat kan demotiverend zijn

LinkedIn marketing uitbesteden
Linkedin marketing uitbesteden of in huis halen LinkLeads 2025

Voordelen en nadelen van LinkedIn marketing uitbesteden

Professionele impact

Een gespecialiseerd bureau of freelancer weet wat werkt. Niet alleen qua content, maar ook qua algoritme, advertenties en doelgroep.

Voordelen:

  • Creatieve content passend bij strategie in huisstijl
  • Continuïteit in contentcreatie, bijdragen plaatsen en planning
  • Sneller resultaat dankzij expertise en ervaring

Nadelen:

  • Je moet budget vrijmaken. En de investering is op (middel)lange termijn hoger
  • Tijd: voor goede briefing, aanleveren documentatie en kwaliteitscheck op geleverde content
  • Minder controle en inzicht
  • Geen interne kennisgroei en betrokkenheid
  • Vakinhoudelijke kennis ontbreekt bij externe partner
  • Gebruik van standaard templates. Of een communicatiestijl die niet de jouwe is.
  • Vaak content ‘zenden’ via je LinkedIn pagina: matig bereik, zichtbaarheid en zonder leads.

Belangrijk: kies een partij die jouw doelgroep volledig begrijpt en proactief met je meedenkt. Geen standaard content, maar maatwerk passend bij jou en je ideale klant.

ROI: wat kost het en wat levert het op?

Een eerlijke vergelijking van kosten:

Optie Directe kosten Indirecte kosten Resultaat
Zelf doen €2000 – €4500
(eenmalige training van 1-2 dagen)
Interne uren tijdens en na training Hangt af van kennis en motivatie
Uitbesteden €500 – €2000 p/mnd
(afhankelijk van scope en externe partner)
Briefing, input & check uitkomst Continuïteit, schaalbaar

Als jij en je team LinkedIn zelf doet, is de investering op korte termijn iets hoger door investering in professionele maatwerktraining. Je leercurve is dan steiler en je vergroot teamsamenwerking en leiderschap. Als je je LinkedIn activiteiten uitbesteed is je investering op korte termijn lager maar na vaak ca. 3 maanden hoger dan dat je het zelf doet.

Wanneer uitbesteden van je LinkedIn slim is

  • Je wilt snel(ler) groeien
  • Je hebt weinig tijd / expertise
  • Jij of je team wilt LinkedIn niet zelf in de vingers wilt krijgen
  • Je zoekt structuur, strategie en uitvoering
  • Je wilt je vooral richten op je eigen vak en LinkedIn is geen kernactiviteit

Wanneer het beter is om LinkedIn in huis te halen en zelf te doen

  • Je hebt al een goed netwerk en je bent (of je team) enthousiast over LinkedIn
  • Je graag zelf invloed houdt over je strategie, tone-of-voice en klantcommunicatie

  • Je wilt het zelf leren, investeren in langetermijnzichtbaarheid en relaties opbouwen

  • Je doelgroep is heel specifiek of gevoelig (bijv. overheid, IT security, zorg of anders)

Let op: als je het liever intern uitvoert dan is het slim om strategisch advies in te huren of te kiezen voor passende LinkedIn training.

Laat jij omzet liggen op LinkedIn?

Victor Huiting, LinkedIn specialistJe gaat het pas zien als je het doorhebt.
Ontdek je groeikansen in een kosteloos LinkedIn Groeigesprek.
Er zijn max. 2 gesprekken per maand beschikbaar. Videocall van 30 minuten, ask me anything.

Vol = vol, reserveer direct je plek.

Ook een optie: hybride aanpak

Het beste van twee werelden! Steeds meer bedrijven kiezen voor een mix van interne kennis en externe ondersteuning.
Bijvoorbeeld:

Intern doen:

  • Input verzamelen (nieuws, foto’s, klantinterviews etc.)
  • Reageren op commentaar & privéberichten
  • Bewaking huisstijl en tone-of-voice

Extern uitbesteden:

Zo houd je de menselijke touch én profiteer je van snelheid en expertise.

Checklist LinkedIn marketing uitbesteden of in huis halen: wat past bij jou?

Kies voor uitbesteden als je …

  • Weinig tijd en/of expertise hebt
  • Niet consistent content kan maken
  • Het wiel niet opnieuw wilt uitvinden
  • Bereid bent tijd, aandacht en meer geld te investeren in een externe partij

Kies voor zelf doen als je …

  • Duurzaam wil groeien in leads, klantrelaties, opdrachten & omzet

  • Graag zelf de controle houdt over je posts, privéberichten en aanpak
  • Tijd hebt om te leren en experimenteren
  • Je sales & marketing een geoliede machine wordt

Conclusie: maak een bewuste keuze

LinkedIn marketing doe je er ‘niet even bij’. Het vraagt om een duurzame en strategische keuze die bij je past.
Of je het nu zelf doet of uitbesteedt: kies wat beste aansluit bij je bedrijf, je klant en ambitie.

Klaar om LinkedIn marketing serieus aan te pakken?

Start met een verkennend LinkedIn strategiegesprek. Plan hier jouw videogesprek. Dan weet je meteen waar je staat én wat je nodig hebt.

Of bel / email via het contactformulier op de site voor advies op maat.

LinkedIn marketing uitbesteden of in huis halen?

19 mei, 2025

Zodra je serieus werk wilt maken van je zichtbaarheid, rijst de vraag: pak je het zelf op, of besteed je het uit? In dit artikel zet ik ze helder naast elkaar: LinkedIn marketing uitbesteden versus zelf doen. Je krijgt de voor- en nadelen, eerlijke afwegingen én praktische tips. Extra: een checklist waarmee je direct kunt bepalen wat het beste past bij jouw doelen, bedrijf en budget.

Inhoudsopgave

Waarom LinkedIn B2B marketing zo krachtig is voor zakelijke kansen

LinkedIn is niet zomaar een sociaal medium. Het is dé plek waar zakelijke beslissers aantoonbaar aanwezig zijn. Uit onderzoek blijkt dat 80% van B2B-leads via LinkedIn komt. En volgens HubSpot is LinkedIn 277% meer effectief bij leadgeneratie dan Twitter/X & Facebook. Met ruim 11,5 miljoen Nederlandse gebruikers -waarvan een groot deel actief in management of directie- ligt er een enorme kans voor bedrijven met groeiambitie.

Maar hoe pak je het aan?
En, een belangrijke vraag: ga je LinkedIn marketing uitbesteden of zelf doen?

Wat valt er eigenlijk onder LinkedIn marketing?

LinkedIn marketing is breder dan je misschien denkt. Het draait om:

  • LinkedIn als (marketing)kanaal passend in je strategie
  • Positionering en personal & company branding. Zoals profilering van de directeur en namens het bedrijf
  • LinkedIn advertenties (gerichte sponsored content)
  • Contentcreatie in eigen tone-of-voice en posten & opvolging
  • Netwerken
  • Community management
  • Leadgeneratie en klanten aantrekken

Het is een vak apart (mijn vak!) en ja, het kan intensief zijn.

Voordelen en nadelen van LinkedIn marketing: zelf doen (in huis halen)

Zelf doen lijkt aantrekkelijk. Je kent je bedrijf, je doelgroep, en je hebt alles in de hand.

Voordelen:

  • Controle over je strategie en timing
  • Je hebt invloed over jouw tone-of-voice
  • Je vergroot en behoudt je kennis in je team en bedrijf
  • Een teken van sterk LinkedIn leiderschap, eigenaarschap en ambitie
  • Je stimuleert interne betrokkenheid, samenwerking en bewijs van goed werkgeverschap
  • Je reageert snel op wat er speelt

Nadelen:

  • LinkedIn content maken vraagt en tijd en discipline
  • Geen constante stroom aan content bij drukte of afwezigheid
  • Strategische of technische kennis ontbreekt (bv ‘wat werkt op LinkedIn’, ‘wanneer posten’ etc. )
  • Angst dat door actieve profilering goede medewerkers door concurrenten of recruiters worden weggekaapt
  • Motivatie/interesse ontbreekt of actiever worden met LinkedIn past minder bij je functie

Resultaat: je investeert tijd, maar krijgt niet de zichtbaarheid of leads die je hoopt. Dat kan demotiverend zijn

LinkedIn marketing uitbesteden
Linkedin marketing uitbesteden of in huis halen LinkLeads 2025

Voordelen en nadelen van LinkedIn marketing uitbesteden

Professionele impact

Een gespecialiseerd bureau of freelancer weet wat werkt. Niet alleen qua content, maar ook qua algoritme, advertenties en doelgroep.

Voordelen:

  • Creatieve content passend bij strategie in huisstijl
  • Continuïteit in contentcreatie, bijdragen plaatsen en planning
  • Sneller resultaat dankzij expertise en ervaring

Nadelen:

  • Je moet budget vrijmaken. En de investering is op (middel)lange termijn hoger
  • Tijd: voor goede briefing, aanleveren documentatie en kwaliteitscheck op geleverde content
  • Minder controle en inzicht
  • Geen interne kennisgroei en betrokkenheid
  • Vakinhoudelijke kennis ontbreekt bij externe partner
  • Gebruik van standaard templates. Of een communicatiestijl die niet de jouwe is.
  • Vaak content ‘zenden’ via je LinkedIn pagina: matig bereik, zichtbaarheid en zonder leads.

Belangrijk: kies een partij die jouw doelgroep volledig begrijpt en proactief met je meedenkt. Geen standaard content, maar maatwerk passend bij jou en je ideale klant.

ROI: wat kost het en wat levert het op?

Een eerlijke vergelijking van kosten:

Optie Directe kosten Indirecte kosten Resultaat
Zelf doen €2000 – €4500
(eenmalige training van 1-2 dagen)
Interne uren tijdens en na training Hangt af van kennis en motivatie
Uitbesteden €500 – €2000 p/mnd
(afhankelijk van scope en externe partner)
Briefing, input & check uitkomst Continuïteit, schaalbaar

Als jij en je team LinkedIn zelf doet, is de investering op korte termijn iets hoger door investering in professionele maatwerktraining. Je leercurve is dan steiler en je vergroot teamsamenwerking en leiderschap. Als je je LinkedIn activiteiten uitbesteed is je investering op korte termijn lager maar na vaak ca. 3 maanden hoger dan dat je het zelf doet.

Wanneer uitbesteden van je LinkedIn slim is

  • Je wilt snel(ler) groeien
  • Je hebt weinig tijd / expertise
  • Jij of je team wilt LinkedIn niet zelf in de vingers wilt krijgen
  • Je zoekt structuur, strategie en uitvoering
  • Je wilt je vooral richten op je eigen vak en LinkedIn is geen kernactiviteit

Wanneer het beter is om LinkedIn in huis te halen en zelf te doen

  • Je hebt al een goed netwerk en je bent (of je team) enthousiast over LinkedIn
  • Je graag zelf invloed houdt over je strategie, tone-of-voice en klantcommunicatie

  • Je wilt het zelf leren, investeren in langetermijnzichtbaarheid en relaties opbouwen

  • Je doelgroep is heel specifiek of gevoelig (bijv. overheid, IT security, zorg of anders)

Let op: als je het liever intern uitvoert dan is het slim om strategisch advies in te huren of te kiezen voor passende LinkedIn training.

Laat jij omzet liggen op LinkedIn?

Victor Huiting, LinkedIn specialistJe gaat het pas zien als je het doorhebt.
Ontdek je groeikansen in een kosteloos LinkedIn Groeigesprek.
Er zijn max. 2 gesprekken per maand beschikbaar. Videocall van 30 minuten, ask me anything.

Vol = vol, reserveer direct je plek.

Ook een optie: hybride aanpak

Het beste van twee werelden! Steeds meer bedrijven kiezen voor een mix van interne kennis en externe ondersteuning.
Bijvoorbeeld:

Intern doen:

  • Input verzamelen (nieuws, foto’s, klantinterviews etc.)
  • Reageren op commentaar & privéberichten
  • Bewaking huisstijl en tone-of-voice

Extern uitbesteden:

Zo houd je de menselijke touch én profiteer je van snelheid en expertise.

Checklist LinkedIn marketing uitbesteden of in huis halen: wat past bij jou?

Kies voor uitbesteden als je …

  • Weinig tijd en/of expertise hebt
  • Niet consistent content kan maken
  • Het wiel niet opnieuw wilt uitvinden
  • Bereid bent tijd, aandacht en meer geld te investeren in een externe partij

Kies voor zelf doen als je …

  • Duurzaam wil groeien in leads, klantrelaties, opdrachten & omzet

  • Graag zelf de controle houdt over je posts, privéberichten en aanpak
  • Tijd hebt om te leren en experimenteren
  • Je sales & marketing een geoliede machine wordt

Conclusie: maak een bewuste keuze

LinkedIn marketing doe je er ‘niet even bij’. Het vraagt om een duurzame en strategische keuze die bij je past.
Of je het nu zelf doet of uitbesteedt: kies wat beste aansluit bij je bedrijf, je klant en ambitie.

Klaar om LinkedIn marketing serieus aan te pakken?

Start met een verkennend LinkedIn strategiegesprek. Plan hier jouw videogesprek. Dan weet je meteen waar je staat én wat je nodig hebt.

Of bel / email via het contactformulier op de site voor advies op maat.

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Victor Huiting, LinkedIn specialist

Over Linkleads®: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl