7 Nadelen van een LinkedIn training (+ mogelijke oplossingen)

5 mei, 2025

Een LinkedIn training volgen heeft ook nadelen. Het kost tijd, geld en opvallen met je content is anno 2025 een uitdaging. In dit artikel lopen we de bezwaren langs en een frisse kijk hoe hier slim mee om te gaan. Zo heb je een compleet en eerlijk beeld van de voordelen en nadelen van een LinkedIn training.

Een LinkedIn training kost tijd

Yep, tijd is schaars. Een training plannen tussen je meetings, projecten en koffiepauzes voelt als een lastige opgave. Zeker als je denkt: “Kan ik dit niet gewoon zelf uitvogelen?

Maar: hoe vaak heb je al geprobeerd om “even iets met LinkedIn te doen”, zonder resultaat? Dát is pas tijdverspilling.

De oplossing?
Kies voor een training die direct toepasbaar is. Geen lange sessies bomvol theorie, maar praktisch zelf aan de slag waarin je werkt aan je eigen profiel, content en strategie. Je leert slimmer werken, niet harder. Én je bespaart uren trial-and-error. Interactieve 1-op-1 en teamtrainingen zorgen ervoor dat je tijd bespaart. Zo groeit je netwerk en zichtbaarheid, in plaats van prutsen zonder resultaat.

LinkedIn content coaching LinkLeads 1200

Nadeel LinkedIn training: het kost geld

Je ziet een prijs en denkt: ‘dat kan ik ook aan iets anders uitgeven’. Begrijpelijk. De vraag is: wat kost het je als je het níét doet? De investering zit niet alleen in geld, maar vooral in kansen die blijven liggen, en daarmee de waarde van de nieuwe kennis.

De echte kosten:

  • Een netwerk dat niet groeit
  • Een profiel dat niemand bekijkt
  • Berichten die niet gezien worden
  • Leads die je niet genereert
  • Omzet die je misloopt

De oplossing?
Zie een training als een investering met rendement. Eén klant, samenwerking of partner die je bereikt via LinkedIn kan je training al ruimschoots terugverdienen.

Er zijn veel voorbeelden van professionals die via LinkedIn opdracht of waardevolle samenwerking vonden, simpelweg door zichtbaar en actief te zijn. Wat je vandaag leert in een LinkedIn training, betaalt zich morgen terug in een sterker netwerk, autoriteit en meer goede leads.

Stel jezelf de vraag: wat kost het mij als ik niet kies voor een training?

LinkedIn training ervaring LinkLeads Ben Coenen

Een LinkedIn training is lastig te organiseren met je team

De helft van je team werkt parttime, de andere helft zit op een klantproject en iedereen heeft een volle agenda. En dan nog een training plannen? Pfff..

Guess what: dat hoeft het niet te zijn.

De oplossing?
Kies voor een hybride training -een mix van online en offline- zo kan iedereen deelnemen op een manier die bij hun schema en locatie past. Gewoon in huis bij jou op kantoor, wanneer je wilt kan natuurlijk ook!

Daarnaast hoeft niet iedereen alles te volgen. Geef teamleden de vrijheid om zich te focussen op de onderdelen die voor hun rol relevant zijn. Zo is een strategiesessie voor iedereen interessant, maar een interactieve Sales Navigatortraining vooral voor sales professionals. Zo is er minder druk om dagdelen vrij te maken, terwijl iedereen waardevolle kennis opdoet. En: je volgt bij LinkLeads nooit een hele dag een training. Het is verdeeld over meerdere dagdelen zodat je op een dag altijd tijd overhoudt voor je werkzaamheden. Flexibel en effectief. En inclusief: onbeperkt vragen stellen na afloop.

Opvallen op LinkedIn is uitdagender dan ooit

Het platform blijft groeien gebruikers (1,1 miljard, waarvan 11,5 miljoen in NL) en groeit in interactie en posts. Ai tools zoals ChatGPT versnellen contentcreatie en posten. Iedereen is zichtbaar, actief en deelt content… toch? Dat lijkt zo.

De realiteit: slechts 5,30% van de Nederlandse LinkedIn gebruikers heeft in de laatste 90 dagen een bijdrage geplaatst.

Bron: Sales Navigator, gebaseerd op 610.000 mensen die posten van de 11,5 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland.

Stel: je gaat 1x per week een interessante bijdrage publiceren op LinkedIn. Moet lukken. Dan hoor je bij de top 1% LinkedIn gebruikers, topper!
Voordeel: je bereikt 57% van de LinkedIn gebruikers die niet post maar wel door de tijdlijn scrolt. Dit is de ‘stille groep’, hier zit jouw klant!

De oplossing?
Met de juiste LinkedIn strategie ga je niet harder roepen, maar slimmer communiceren. Je leert hoe je opvalt zonder schreeuwerig te zijn, en hoe je jouw unieke toon vindt die mensen aantrekt. Geen: schreeuwerige posts. Wel: ijzersterke positionering en bijdragen die bij je passen.

->Wil je meer betere content in minder tijd? Kies dan eens voor een interactieve training op maat: 1-op-1 of incompany training LinkedIn ChatGPT

Je verwacht kritische reacties op je LinkedIn bijdragen

Jezelf laten zien is spannend. Of als je niet serieus genomen wordt? Wat als mensen kritiek hebben?

Feedback krijgen betekent dat je impact maakt. En ook onverwachte reacties op je LinkedIn bijdragen zorgen voor een groter bereik. En feedback is een cadeautje, een kans om je blikveld te verruimen en het gesprek aan te gaan.

De oplossing?
Je leert hoe je professioneel reageert op feedback, hoe je de regie houdt over gesprekken én hoe je voorkomt dat negativiteit je ontmoedigt. Vaak blijkt: mensen zijn juist positief, en waarderen het als iemand eerlijk en zichtbaar is. Wees niet bang voor discussie. Wees bang voor onzichtbaarheid.

En daarnaast valt het vaak mee met de kritiek, het is vaak de toon die de muziek maakt. Wat ook helpt: zelfspot. Ik wil nog wel eens mijn eigen LinkedIn tips in een post op de hak nemen, levert supergrappige reacties op!LinkedIn post Victor Huiting

LinkedIn strategie 7 Gouden Tips 1200

Niet direct klanten nodig via LinkedIn? Gemiste kans

“Als klanten iets willen, bellen ze wel.”  Reality check: dat doen ze gewoon niet. Maar dat weet je niet als ze wél via LinkedIn met je concurrent contact leggen…
Groei is niet alleen nodig als je omzet mist. Denk aan: betere opdrachten, strategische partners, of simpelweg meer zichtbaarheid als expert.

De oplossing?
Gebruik LinkedIn niet alleen als saleskanaal, maar als marketing- en netwerktool. Laat zien waar je voor staat, bouw autoriteit op en creëer duurzame relaties. Dan ben je er niet alleen voor vandaag, maar ook voor morgen en volgt de sales vanzelf.

Wil jij de autoriteit zijn in je markt waar je klant niet omheen kan? Mail of app via de groene pop-up en ontdek je groeikansen. Of leg contact voor een persoonlijke afspraak met mij, Victor Huiting, op het LinkLeads kantoor in Utrecht. Ik ga vast koffie/thee voor je zetten!

Een LinkLeads training is een feestje wat je niet mag missen. Je ervaart dat deze leerervaring nuttig en fun is! 

Tot slot: laat de nadelen van LinkedIn training geen excuus zijn

Twijfelen is oké. Maar blijf niet hangen in bezwaren die eigenlijk kansen zijn. Een LinkedIn training kan je helpen om:

  • Zichtbaar te zijn voor je ideale klant
  • Te netwerken met effect
  • Meer erkenning te krijgen als autoriteit
  • Met minder moeite meer resultaat te boeken
  • Te groeien in leads, opdrachten en omzet

En het mooie? Je hoeft het niet alleen te doen. Met de juiste begeleiding maak je van LinkedIn een slimme motor voor je zakelijke groei.

LinkedIn is geen sprint, wel een marathon. Een investering die rendement geeft zolang je het toepast. 

Bij LinkLeads begrijpen we dat een LinkedIn training meer is dan een cursus; het is een ervaring passend bij je groeistrategie. Zichtbaarheid werkt!

En de echte vraag is niet of het nodig is, maar hoeveel kansen je misloopt als je het niet doet.

7 Nadelen van een LinkedIn training (+ mogelijke oplossingen)

5 mei, 2025

Een LinkedIn training volgen heeft ook nadelen. Het kost tijd, geld en opvallen met je content is anno 2025 een uitdaging. In dit artikel lopen we de bezwaren langs en een frisse kijk hoe hier slim mee om te gaan. Zo heb je een compleet en eerlijk beeld van de voordelen en nadelen van een LinkedIn training.

Een LinkedIn training kost tijd

Yep, tijd is schaars. Een training plannen tussen je meetings, projecten en koffiepauzes voelt als een lastige opgave. Zeker als je denkt: “Kan ik dit niet gewoon zelf uitvogelen?

Maar: hoe vaak heb je al geprobeerd om “even iets met LinkedIn te doen”, zonder resultaat? Dát is pas tijdverspilling.

De oplossing?
Kies voor een training die direct toepasbaar is. Geen lange sessies bomvol theorie, maar praktisch zelf aan de slag waarin je werkt aan je eigen profiel, content en strategie. Je leert slimmer werken, niet harder. Én je bespaart uren trial-and-error. Interactieve 1-op-1 en teamtrainingen zorgen ervoor dat je tijd bespaart. Zo groeit je netwerk en zichtbaarheid, in plaats van prutsen zonder resultaat.

LinkedIn content coaching LinkLeads 1200

Nadeel LinkedIn training: het kost geld

Je ziet een prijs en denkt: ‘dat kan ik ook aan iets anders uitgeven’. Begrijpelijk. De vraag is: wat kost het je als je het níét doet? De investering zit niet alleen in geld, maar vooral in kansen die blijven liggen, en daarmee de waarde van de nieuwe kennis.

De echte kosten:

  • Een netwerk dat niet groeit
  • Een profiel dat niemand bekijkt
  • Berichten die niet gezien worden
  • Leads die je niet genereert
  • Omzet die je misloopt

De oplossing?
Zie een training als een investering met rendement. Eén klant, samenwerking of partner die je bereikt via LinkedIn kan je training al ruimschoots terugverdienen.

Er zijn veel voorbeelden van professionals die via LinkedIn opdracht of waardevolle samenwerking vonden, simpelweg door zichtbaar en actief te zijn. Wat je vandaag leert in een LinkedIn training, betaalt zich morgen terug in een sterker netwerk, autoriteit en meer goede leads.

Stel jezelf de vraag: wat kost het mij als ik niet kies voor een training?

LinkedIn training ervaring LinkLeads Ben Coenen

Een LinkedIn training is lastig te organiseren met je team

De helft van je team werkt parttime, de andere helft zit op een klantproject en iedereen heeft een volle agenda. En dan nog een training plannen? Pfff..

Guess what: dat hoeft het niet te zijn.

De oplossing?
Kies voor een hybride training -een mix van online en offline- zo kan iedereen deelnemen op een manier die bij hun schema en locatie past. Gewoon in huis bij jou op kantoor, wanneer je wilt kan natuurlijk ook!

Daarnaast hoeft niet iedereen alles te volgen. Geef teamleden de vrijheid om zich te focussen op de onderdelen die voor hun rol relevant zijn. Zo is een strategiesessie voor iedereen interessant, maar een interactieve Sales Navigatortraining vooral voor sales professionals. Zo is er minder druk om dagdelen vrij te maken, terwijl iedereen waardevolle kennis opdoet. En: je volgt bij LinkLeads nooit een hele dag een training. Het is verdeeld over meerdere dagdelen zodat je op een dag altijd tijd overhoudt voor je werkzaamheden. Flexibel en effectief. En inclusief: onbeperkt vragen stellen na afloop.

Opvallen op LinkedIn is uitdagender dan ooit

Het platform blijft groeien gebruikers (1,1 miljard, waarvan 11,5 miljoen in NL) en groeit in interactie en posts. Ai tools zoals ChatGPT versnellen contentcreatie en posten. Iedereen is zichtbaar, actief en deelt content… toch? Dat lijkt zo.

De realiteit: slechts 5,30% van de Nederlandse LinkedIn gebruikers heeft in de laatste 90 dagen een bijdrage geplaatst.

Bron: Sales Navigator, gebaseerd op 610.000 mensen die posten van de 11,5 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland.

Stel: je gaat 1x per week een interessante bijdrage publiceren op LinkedIn. Moet lukken. Dan hoor je bij de top 1% LinkedIn gebruikers, topper!
Voordeel: je bereikt 57% van de LinkedIn gebruikers die niet post maar wel door de tijdlijn scrolt. Dit is de ‘stille groep’, hier zit jouw klant!

De oplossing?
Met de juiste LinkedIn strategie ga je niet harder roepen, maar slimmer communiceren. Je leert hoe je opvalt zonder schreeuwerig te zijn, en hoe je jouw unieke toon vindt die mensen aantrekt. Geen: schreeuwerige posts. Wel: ijzersterke positionering en bijdragen die bij je passen.

->Wil je meer betere content in minder tijd? Kies dan eens voor een interactieve training op maat: 1-op-1 of incompany training LinkedIn ChatGPT

Je verwacht kritische reacties op je LinkedIn bijdragen

Jezelf laten zien is spannend. Of als je niet serieus genomen wordt? Wat als mensen kritiek hebben?

Feedback krijgen betekent dat je impact maakt. En ook onverwachte reacties op je LinkedIn bijdragen zorgen voor een groter bereik. En feedback is een cadeautje, een kans om je blikveld te verruimen en het gesprek aan te gaan.

De oplossing?
Je leert hoe je professioneel reageert op feedback, hoe je de regie houdt over gesprekken én hoe je voorkomt dat negativiteit je ontmoedigt. Vaak blijkt: mensen zijn juist positief, en waarderen het als iemand eerlijk en zichtbaar is. Wees niet bang voor discussie. Wees bang voor onzichtbaarheid.

En daarnaast valt het vaak mee met de kritiek, het is vaak de toon die de muziek maakt. Wat ook helpt: zelfspot. Ik wil nog wel eens mijn eigen LinkedIn tips in een post op de hak nemen, levert supergrappige reacties op!LinkedIn post Victor Huiting

LinkedIn strategie 7 Gouden Tips 1200

Niet direct klanten nodig via LinkedIn? Gemiste kans

“Als klanten iets willen, bellen ze wel.”  Reality check: dat doen ze gewoon niet. Maar dat weet je niet als ze wél via LinkedIn met je concurrent contact leggen…
Groei is niet alleen nodig als je omzet mist. Denk aan: betere opdrachten, strategische partners, of simpelweg meer zichtbaarheid als expert.

De oplossing?
Gebruik LinkedIn niet alleen als saleskanaal, maar als marketing- en netwerktool. Laat zien waar je voor staat, bouw autoriteit op en creëer duurzame relaties. Dan ben je er niet alleen voor vandaag, maar ook voor morgen en volgt de sales vanzelf.

Wil jij de autoriteit zijn in je markt waar je klant niet omheen kan? Mail of app via de groene pop-up en ontdek je groeikansen. Of leg contact voor een persoonlijke afspraak met mij, Victor Huiting, op het LinkLeads kantoor in Utrecht. Ik ga vast koffie/thee voor je zetten!

Een LinkLeads training is een feestje wat je niet mag missen. Je ervaart dat deze leerervaring nuttig en fun is! 

Tot slot: laat de nadelen van LinkedIn training geen excuus zijn

Twijfelen is oké. Maar blijf niet hangen in bezwaren die eigenlijk kansen zijn. Een LinkedIn training kan je helpen om:

  • Zichtbaar te zijn voor je ideale klant
  • Te netwerken met effect
  • Meer erkenning te krijgen als autoriteit
  • Met minder moeite meer resultaat te boeken
  • Te groeien in leads, opdrachten en omzet

En het mooie? Je hoeft het niet alleen te doen. Met de juiste begeleiding maak je van LinkedIn een slimme motor voor je zakelijke groei.

LinkedIn is geen sprint, wel een marathon. Een investering die rendement geeft zolang je het toepast. 

Bij LinkLeads begrijpen we dat een LinkedIn training meer is dan een cursus; het is een ervaring passend bij je groeistrategie. Zichtbaarheid werkt!

En de echte vraag is niet of het nodig is, maar hoeveel kansen je misloopt als je het niet doet.

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Victor Huiting, LinkedIn specialist

Over Linkleads®: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl