De top 10 meest gemaakte LinkedIn fouten (+ hoe je ze voorkomt)
3 mei, 2024
LinkedIn fouten. Wanneer je zoals ik, vaak op LinkedIn actief bent, zie je regelmatig ‘fouten’ voorbij komen. In contact met klanten krijg ik veel vragen over ‘hoe het nou hoort’ en hoe je dit slim voorkomt. In dit blogartikel de top 10 meest gemaakte LinkedIn fouten die je beter niet kunt maken.
1. LinkedIn fouten: je profielfoto is onprofessioneel (plaats een topfoto)
Je profielfoto is een van de meest belangrijke onderdelen van jouw profiel. Wanneer je een profielfoto plaatst, zorg dan wel dat die duidelijk is en professioneel overkomt.
Samen met je partner op de foto, met je huisdier of een jolige prent waarop je met een glas bier in je hand staat? Ehhh…dat is misschien leuk voor andere social media. Voorbeelden van een ‘foute’ LinkedIn profielfoto. Ben jij dit toevallig?
LinkedIn is een platform voor business professionals. Dat ben jij. Laat dat zien.
Jouw foto heeft de meeste impact wanneer vooral je gezicht zichtbaar is én je recht in de camera kijkt. Ongemerkt worden mensen namelijk direct aangetrokken tot iemands blik in de ogen. Een foto spreekt tot de verbeelding. Het kan helemaal geen kwaad om voor jouw profielfoto een professionele fotograaf in te huren. Sterker nog, dat raad ik van harte aan. Kies wel een specialist in headshots zoals Marcel Schenk uit Utrecht.
2. Je hebt per ongeluk geen contactgegevens ingevuld (zo gepiept)
Je LinkedIn profiel noem ik nog wel eens je ‘persoonlijke website’. Het is dé plek waar je profielbezoeker meer over jou te weten kan komen. En als je een bedrijfswebsite hebt, ga ik ervan uit dat daar contactinformatie te vinden is. Waarom op je persoonlijke profiel dan niet? Als mensen contact willen leggen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Vermeld in ieder geval je e-mailadres en bepaal of je een (vast of mobiel nummer) vermeld. Sommige mensen bellen liever. Dit nummer is alleen te zien voor je eerstegraadsconnecties, niet voor je tweede. En als je toch bezig bent, geef dan nog een website url op.
3. Je bent je LinkedIn achtergrondfoto vergeten (tip: laat jezelf zien)
Een achtergrondfoto is een must. Het is je persoonlijke billboard. Een banner is voor elke LinkedIn gebruiker mogelijk. Een unieke achtergrondfoto springt direct in het oog en is dé uitgelezen kans om iets van jezelf te laten zien. Ben je een trainer? Dan is dit de plek om hier een foto te plaatsen waar jij voor een groep staat. Het geeft je profielbezoeker een beter beeld en kan het ijs breken in een gesprek.
Tips:
- Let op de resolutie, bij voorkeur is het 1584 x 396 pixels. De afbeelding moet in .jpg of .png zijn en max. 4 mb. Zie hier mijn korte video over het aanpassen van je banner;
- Kies een foto uit je eigen collectie of vindt -gratis- hogekwaliteitfoto’s op Pixabay of Pexels.
- Lees voor alle tips over LinkedIn afmetingen en pixels vooral deze blog
4. Je kopregel is niet goed (kop erbij houden)
Wat ik veel zie op LinkedIn is de functie in de kopregel, dus ‘eigenaar bedrijf x’ of ‘accountmanager bedrijf z’. Dit is wat op je visitekaartje staat. Het is alleen niet onderscheidend en zegt jouw doelgroep meestal niets.
Welke kopregel vind je beter, 1 of 2?
Als je ‘1’ logisch vindt, dan heb je toch zelf niet versie 2 hoop ik…
Zie je kopregel (of ‘headline’, als je Engelse taalinstellingen hebt) als een krantenkop. Als jij een krant opslaat dan ‘scan’ je wellicht eerst de koppen en blijf je hangen bij dat wat je aanspreekt voordat je het artikel leest. Juist, je hebt een kopregel nodig die aansprekend is en mensen nieuwsgierig maakt.
Dat kan op twee manieren:
- ‘’Ik help <doelgroep> aan <resultaat> met <mideel> ’’ Dus: Ik help ondernemers en sales professionals aan meer leads in minder tijd met LinkedIn. Nog beter: Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads in minder tijd met LinkedIn.
- Gebruik keywords waar je doelgroep op zoekt. Stel: je bent directeur bij een IT security bedrijf, dan wordt het bijvoorbeeld: Levert IT oplossingen die je IT-infrastructuur veilig & efficiënt houdt | Managing Director | Cisco-certified.
Tip: je hebt maximaal 220 karakters aan tekstruimte, dat moet genoeg zijn.
Voor jou: een uitgebreid artikel over de LinkedIn kopregel.
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
5. Fouten op LinkedIn: je Info-tekst ontbreekt (tip: pak die kans)
Wil je hoog scoren op de Schaal Van LinkedIn Fouten, voeg dan geen Info-tekst toe. Veel gebruikers vinden het lastig een pakkende tekst op te stellen, wat ik goed begrijp. Toch is het een gemiste kans om niet over jezelf, je vaardigheden, je baan of je onderneming te vertellen. Veel andere LinkedIn-gebruikers begaan deze vergissing. Wees niet zoals die ander, wees jezelf. Stel een goede Info-tekst op of laat mij je in no time helpen.
Ik geef alvast een paar tips om je te helpen. Concentreer je op de 4 W’s:
- Wie
- Wat
- Waar
- Waarom
Zo weten mensen gelijk Wie je bent, Wat je doet of ambieert, Waar je ze het beste mee helpt en Waarom je doet wat je doet.
Als jij een website bezoekt en je hebt interesse dan wil je toch ook makkelijk contact leggen? Sluit af met je contactinfo zoals je e-mail, telefoonnummer en je website.
Heb je waardevolle content die je weggeeft, zoals (compleet geupdatet!) mijn LinkedIn Profiel Checklist? Vermeld deze zeker ook net als je contact informatie. Vergeet ook de bekende call-to-action niet.
6. Je spreekt over jezelf in de derde persoon (praat vanuit ik)
Helaas ook een LinkedIn vergissing die ik vaak ervaar. Je bent op LinkedIn geen roman aan het schrijven, waarin je met enige afstand jezelf beschrijft. Vergelijk het met wanneer jij iemand voor het eerst ontmoet en jezelf voorstelt. Je zult zoiets zeggen als:
- ‘hallo, ik ben Jan(et)’.
Dat geldt ook wanneer je jezelf online presenteert, dat doe je in de eerste persoon.
Dus wat is nu handig voor je LinkedIn profiel?
- Doe niet: ‘Jan is een ervaren marketingdeskundige’.
- Wel: ‘ik ben Jan, marketingdeskundige.’
7. Je voegt geen persoonlijk bericht toe bij een connectieverzoek (altijd doen)
Helaas zijn acht van de 10 LinkedIn connectieverzoeken die ik ontvang zonder persoonlijk bericht. Een van de meeste voorkomende fouten op LinkedIn, jammer!
Als je een persoonlijke tekst toevoegt, dan:
– is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Je netwerk groeit zo sneller.
– blijft deze tekst wél in LinkedIn Berichten te zien, de inbox. Dit stimuleert verdere interactie en is makkelijk voor toekomstig contact.
– laat je zien moeite te doen. En het is persoonlijker, je stimuleert een digitaal gesprek. Zo bouw je aan relaties in plaats van dat je connecties verzamelt.
Voorbeeld:
Beste Valentine,
Super je vandaag ontmoet te hebben, ik vond het een plezierig gesprek en kijk uit naar de samenwerking. Ik connect graag met je. Zo blijven we bij elkaar in beeld en kan ik je beter verbinden met mijn netwerk.
Prettige dag,
Victor
Linkleads
Geef aan waar je elkaar eventueel van kent, en waarom je van waarde bent voor de ander. In dit geval heb ik mijn contactpersoon net gesproken dus we kennen elkaar. Met een persoonlijk bericht onderscheid je jezelf meer en bouw je aan waardevolle relaties. Maak hier een goede gewoonte van.
Pro tip: Heb je net een afspraak gemaakt? Mooi! Dan adviseer ik je direct een connectieverzoek te sturen. Mocht de afspraak niet doorgaan, dan blijf je via LinkedIn in beeld dit helpt je in de toekomst top of mind te blijven en niet uit het oog te verliezen.
8. Je hebt geen goede manieren (be nice)
Komt helaas voor op LinkedIn: een gebrek aan goede manieren. Het is net als soms in het echte leven LinkedIn is een sociaal medium dus houd het gezellig en ook een beetje sociaal. Kritisch zijn mag best, maar blijf vriendelijk. Heb je altijd plezier van.
9. Je bent je onderschrijvingen vergeten (je bent gewoon goed, laat dat zien)
Vergissen is menselijk, geeft niets. Aanbevelingen op jouw LinkedIn profiel zijn natuurlijk de kers op de taart. Wat is er nu beter dan te bewijzen dat mensen waardering hebben voor jouw kwaliteiten? Het zegt veel over jou als persoon, je aanpak en je resultaten. Zoals jij laten ook anderen zich beïnvloeden door reviews, Amazon -en Bol.com zijn er niet voor niets groot mee geworden. Het veel impact wanneer anderen vertellen hoe goed je bent. Geen aanbevelingen (willen) hebben, behoort zonder twijfel tot een van de meest voorkomende LinkedIn fouten.
Impressie van mijn LinkedIn recommendations:
Zo pak je dit slim aan.
Bied eens een collega of klant een recommendation aan. Ik denk dat ze van hun stoel vallen van verbazing. Het is geven en nemen, begin eens met geven. Laat je waardering blijken, je smeedt zo echt een band. Bovendien straalt het ook positief op jou af, het is immers zichtbaar voor iedereen. Gewoon eens doen.
Je kunt ook om aanbevelingen vragen. Mik op minimaal drie, meer is nog beter.
Gisteren heb ik bij Bol.com een product gekocht, vandaag een reviewverzoek in de mailbox. Is ook volstrekt normaal op LinkedIn. Het helpt je bij het vinden van een nieuwe baan of het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Ik doe dit zelf eerst persoonlijk of telefonisch. Na commitment stuur ik direct via LinkedIn een verzoek. Geef ook aan dat de tekst concreet en compleet is opgesteld.
❌ Dus niet: ‘Victor is een coole gast’ (wel waar, maar niet concreet).
✅ Wel: ‘Met Victor kwam ik na aanraden van een relatie in contact en hij gaf mij direct een goed gevoel. Hij heeft humor en is oprecht geinteresseerd. We worstelen als team al een tijd hoe je slim netwerkt via LinkedIn, top of mind blijft en klanten aantrekt die bij je passen. Met zijn praktische maatwerkaanpak heeft hij ons op stap voor stap begeleid. Zo bouwen we aan ons merk, zijn we zichtbaarder, zijn onze mensen echt de online ambassadeurs en zijn we aantoonbaar in contact gekomen met 7 beslissers uit onze doelgroep. De eerste afspraken zijn al gemaakt! Victor is een topper, van harte aan te raden als je wilt groeien met LinkedIn’
Echt het ijzer smeden wanneer het heet is dus. Ook in offertes verwerk ik onderschrijvingen. Met deze sociale bewijskracht overtuig ik potentiële klanten en krijg ik meer opdrachten voor LinkedIn trainingen.
10. Je verstuurt sales pitches (waarom?)
Laat ik het positief bekijken: je doet de moeite om een persoonlijk bericht te sturen. Maar ”elk voordeel heeft z’n nadeel” LinkedIn is een platform voor exposure en het bouwen aan relaties. En ja, daar kunnen (virtuele) afspraken uit voortkomen die je kunnen helpen groeien. Gun ik je van harte. Helaas zie ik nog wel dat sales professionals soms iets te gefocust zijn op de business en zelfs al bij een connectieverzoek een pitch meesturen. Echt. Niet. Doen. Je bent dan aan koude acquisitie aan het doen via LinkedIn en dat werkt niet.
LinkedIn Jail (voorkomen is beter dan genezen)
De kans dat je prospect je verzoek accepteert is kleiner en het is slecht voor je imago. En het risico bestaat dat je in de ‘LinkedIn Jail’ terecht komt. Wat? Alhoewel het niet officieel is bevestigd door LinkedIn zelf, wordt door mijn mede-LinkedIn specialisten aangenomen, dat na vijf keer een klik op ‘I dont know this person,’ je in het vervolg bij connecten, eerst een e-mailadres moet invullen. Dat wil je echt niet.
Je prospect kan hier na het afwijzen van je connectieverzoek hier namelijk op klikken. Deze situatie zou ik altijd voorkomen. Zo haal je je target natuurlijk niet. Zie LinkedIn als een netwerkbijeenkomst waar je heen gaat om nieuwe mensen te leren kennen, handen te schudden, het gezellig te hebben, goed te luisteren en kijken hoe je iemand het beste kunt helpen. Als je dat online ook zo doet, ben je al een heel eind op weg.
En op welke LinkedIn fouten heb jij jezelf wel eens betrapt (en ga je nu dus aanpakken)? Laat het mij weten in de reacties!
De top 10 meest gemaakte LinkedIn fouten (+ hoe je ze voorkomt)
3 mei, 2024
LinkedIn fouten. Wanneer je zoals ik, vaak op LinkedIn actief bent, zie je regelmatig ‘fouten’ voorbij komen. In contact met klanten krijg ik veel vragen over ‘hoe het nou hoort’ en hoe je dit slim voorkomt. In dit blogartikel de top 10 meest gemaakte LinkedIn fouten die je beter niet kunt maken.
1. LinkedIn fouten: je profielfoto is onprofessioneel (plaats een topfoto)
Je profielfoto is een van de meest belangrijke onderdelen van jouw profiel. Wanneer je een profielfoto plaatst, zorg dan wel dat die duidelijk is en professioneel overkomt.
Samen met je partner op de foto, met je huisdier of een jolige prent waarop je met een glas bier in je hand staat? Ehhh…dat is misschien leuk voor andere social media. Voorbeelden van een ‘foute’ LinkedIn profielfoto. Ben jij dit toevallig?
LinkedIn is een platform voor business professionals. Dat ben jij. Laat dat zien.
Jouw foto heeft de meeste impact wanneer vooral je gezicht zichtbaar is én je recht in de camera kijkt. Ongemerkt worden mensen namelijk direct aangetrokken tot iemands blik in de ogen. Een foto spreekt tot de verbeelding. Het kan helemaal geen kwaad om voor jouw profielfoto een professionele fotograaf in te huren. Sterker nog, dat raad ik van harte aan. Kies wel een specialist in headshots zoals Marcel Schenk uit Utrecht.
2. Je hebt per ongeluk geen contactgegevens ingevuld (zo gepiept)
Je LinkedIn profiel noem ik nog wel eens je ‘persoonlijke website’. Het is dé plek waar je profielbezoeker meer over jou te weten kan komen. En als je een bedrijfswebsite hebt, ga ik ervan uit dat daar contactinformatie te vinden is. Waarom op je persoonlijke profiel dan niet? Als mensen contact willen leggen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Vermeld in ieder geval je e-mailadres en bepaal of je een (vast of mobiel nummer) vermeld. Sommige mensen bellen liever. Dit nummer is alleen te zien voor je eerstegraadsconnecties, niet voor je tweede. En als je toch bezig bent, geef dan nog een website url op.
3. Je bent je LinkedIn achtergrondfoto vergeten (tip: laat jezelf zien)
Een achtergrondfoto is een must. Het is je persoonlijke billboard. Een banner is voor elke LinkedIn gebruiker mogelijk. Een unieke achtergrondfoto springt direct in het oog en is dé uitgelezen kans om iets van jezelf te laten zien. Ben je een trainer? Dan is dit de plek om hier een foto te plaatsen waar jij voor een groep staat. Het geeft je profielbezoeker een beter beeld en kan het ijs breken in een gesprek.
Tips:
- Let op de resolutie, bij voorkeur is het 1584 x 396 pixels. De afbeelding moet in .jpg of .png zijn en max. 4 mb. Zie hier mijn korte video over het aanpassen van je banner;
- Kies een foto uit je eigen collectie of vindt -gratis- hogekwaliteitfoto’s op Pixabay of Pexels.
- Lees voor alle tips over LinkedIn afmetingen en pixels vooral deze blog
4. Je kopregel is niet goed (kop erbij houden)
Wat ik veel zie op LinkedIn is de functie in de kopregel, dus ‘eigenaar bedrijf x’ of ‘accountmanager bedrijf z’. Dit is wat op je visitekaartje staat. Het is alleen niet onderscheidend en zegt jouw doelgroep meestal niets.
Welke kopregel vind je beter, 1 of 2?
Als je ‘1’ logisch vindt, dan heb je toch zelf niet versie 2 hoop ik…
Zie je kopregel (of ‘headline’, als je Engelse taalinstellingen hebt) als een krantenkop. Als jij een krant opslaat dan ‘scan’ je wellicht eerst de koppen en blijf je hangen bij dat wat je aanspreekt voordat je het artikel leest. Juist, je hebt een kopregel nodig die aansprekend is en mensen nieuwsgierig maakt.
Dat kan op twee manieren:
- ‘’Ik help <doelgroep> aan <resultaat> met <mideel> ’’ Dus: Ik help ondernemers en sales professionals aan meer leads in minder tijd met LinkedIn. Nog beter: Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads in minder tijd met LinkedIn.
- Gebruik keywords waar je doelgroep op zoekt. Stel: je bent directeur bij een IT security bedrijf, dan wordt het bijvoorbeeld: Levert IT oplossingen die je IT-infrastructuur veilig & efficiënt houdt | Managing Director | Cisco-certified.
Tip: je hebt maximaal 220 karakters aan tekstruimte, dat moet genoeg zijn.
Voor jou: een uitgebreid artikel over de LinkedIn kopregel.
Tijdwinst en meer waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven
5. Fouten op LinkedIn: je Info-tekst ontbreekt (tip: pak die kans)
Wil je hoog scoren op de Schaal Van LinkedIn Fouten, voeg dan geen Info-tekst toe. Veel gebruikers vinden het lastig een pakkende tekst op te stellen, wat ik goed begrijp. Toch is het een gemiste kans om niet over jezelf, je vaardigheden, je baan of je onderneming te vertellen. Veel andere LinkedIn-gebruikers begaan deze vergissing. Wees niet zoals die ander, wees jezelf. Stel een goede Info-tekst op of laat mij je in no time helpen.
Ik geef alvast een paar tips om je te helpen. Concentreer je op de 4 W’s:
- Wie
- Wat
- Waar
- Waarom
Zo weten mensen gelijk Wie je bent, Wat je doet of ambieert, Waar je ze het beste mee helpt en Waarom je doet wat je doet.
Als jij een website bezoekt en je hebt interesse dan wil je toch ook makkelijk contact leggen? Sluit af met je contactinfo zoals je e-mail, telefoonnummer en je website.
Heb je waardevolle content die je weggeeft, zoals (compleet geupdatet!) mijn LinkedIn Profiel Checklist? Vermeld deze zeker ook net als je contact informatie. Vergeet ook de bekende call-to-action niet.
6. Je spreekt over jezelf in de derde persoon (praat vanuit ik)
Helaas ook een LinkedIn vergissing die ik vaak ervaar. Je bent op LinkedIn geen roman aan het schrijven, waarin je met enige afstand jezelf beschrijft. Vergelijk het met wanneer jij iemand voor het eerst ontmoet en jezelf voorstelt. Je zult zoiets zeggen als:
- ‘hallo, ik ben Jan(et)’.
Dat geldt ook wanneer je jezelf online presenteert, dat doe je in de eerste persoon.
Dus wat is nu handig voor je LinkedIn profiel?
- Doe niet: ‘Jan is een ervaren marketingdeskundige’.
- Wel: ‘ik ben Jan, marketingdeskundige.’
7. Je voegt geen persoonlijk bericht toe bij een connectieverzoek (altijd doen)
Helaas zijn acht van de 10 LinkedIn connectieverzoeken die ik ontvang zonder persoonlijk bericht. Een van de meeste voorkomende fouten op LinkedIn, jammer!
Als je een persoonlijke tekst toevoegt, dan:
– is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Je netwerk groeit zo sneller.
– blijft deze tekst wél in LinkedIn Berichten te zien, de inbox. Dit stimuleert verdere interactie en is makkelijk voor toekomstig contact.
– laat je zien moeite te doen. En het is persoonlijker, je stimuleert een digitaal gesprek. Zo bouw je aan relaties in plaats van dat je connecties verzamelt.
Voorbeeld:
Beste Valentine,
Super je vandaag ontmoet te hebben, ik vond het een plezierig gesprek en kijk uit naar de samenwerking. Ik connect graag met je. Zo blijven we bij elkaar in beeld en kan ik je beter verbinden met mijn netwerk.
Prettige dag,
Victor
Linkleads
Geef aan waar je elkaar eventueel van kent, en waarom je van waarde bent voor de ander. In dit geval heb ik mijn contactpersoon net gesproken dus we kennen elkaar. Met een persoonlijk bericht onderscheid je jezelf meer en bouw je aan waardevolle relaties. Maak hier een goede gewoonte van.
Pro tip: Heb je net een afspraak gemaakt? Mooi! Dan adviseer ik je direct een connectieverzoek te sturen. Mocht de afspraak niet doorgaan, dan blijf je via LinkedIn in beeld dit helpt je in de toekomst top of mind te blijven en niet uit het oog te verliezen.
8. Je hebt geen goede manieren (be nice)
Komt helaas voor op LinkedIn: een gebrek aan goede manieren. Het is net als soms in het echte leven LinkedIn is een sociaal medium dus houd het gezellig en ook een beetje sociaal. Kritisch zijn mag best, maar blijf vriendelijk. Heb je altijd plezier van.
9. Je bent je onderschrijvingen vergeten (je bent gewoon goed, laat dat zien)
Vergissen is menselijk, geeft niets. Aanbevelingen op jouw LinkedIn profiel zijn natuurlijk de kers op de taart. Wat is er nu beter dan te bewijzen dat mensen waardering hebben voor jouw kwaliteiten? Het zegt veel over jou als persoon, je aanpak en je resultaten. Zoals jij laten ook anderen zich beïnvloeden door reviews, Amazon -en Bol.com zijn er niet voor niets groot mee geworden. Het veel impact wanneer anderen vertellen hoe goed je bent. Geen aanbevelingen (willen) hebben, behoort zonder twijfel tot een van de meest voorkomende LinkedIn fouten.
Impressie van mijn LinkedIn recommendations:
Zo pak je dit slim aan.
Bied eens een collega of klant een recommendation aan. Ik denk dat ze van hun stoel vallen van verbazing. Het is geven en nemen, begin eens met geven. Laat je waardering blijken, je smeedt zo echt een band. Bovendien straalt het ook positief op jou af, het is immers zichtbaar voor iedereen. Gewoon eens doen.
Je kunt ook om aanbevelingen vragen. Mik op minimaal drie, meer is nog beter.
Gisteren heb ik bij Bol.com een product gekocht, vandaag een reviewverzoek in de mailbox. Is ook volstrekt normaal op LinkedIn. Het helpt je bij het vinden van een nieuwe baan of het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Ik doe dit zelf eerst persoonlijk of telefonisch. Na commitment stuur ik direct via LinkedIn een verzoek. Geef ook aan dat de tekst concreet en compleet is opgesteld.
❌ Dus niet: ‘Victor is een coole gast’ (wel waar, maar niet concreet).
✅ Wel: ‘Met Victor kwam ik na aanraden van een relatie in contact en hij gaf mij direct een goed gevoel. Hij heeft humor en is oprecht geinteresseerd. We worstelen als team al een tijd hoe je slim netwerkt via LinkedIn, top of mind blijft en klanten aantrekt die bij je passen. Met zijn praktische maatwerkaanpak heeft hij ons op stap voor stap begeleid. Zo bouwen we aan ons merk, zijn we zichtbaarder, zijn onze mensen echt de online ambassadeurs en zijn we aantoonbaar in contact gekomen met 7 beslissers uit onze doelgroep. De eerste afspraken zijn al gemaakt! Victor is een topper, van harte aan te raden als je wilt groeien met LinkedIn’
Echt het ijzer smeden wanneer het heet is dus. Ook in offertes verwerk ik onderschrijvingen. Met deze sociale bewijskracht overtuig ik potentiële klanten en krijg ik meer opdrachten voor LinkedIn trainingen.
10. Je verstuurt sales pitches (waarom?)
Laat ik het positief bekijken: je doet de moeite om een persoonlijk bericht te sturen. Maar ”elk voordeel heeft z’n nadeel” LinkedIn is een platform voor exposure en het bouwen aan relaties. En ja, daar kunnen (virtuele) afspraken uit voortkomen die je kunnen helpen groeien. Gun ik je van harte. Helaas zie ik nog wel dat sales professionals soms iets te gefocust zijn op de business en zelfs al bij een connectieverzoek een pitch meesturen. Echt. Niet. Doen. Je bent dan aan koude acquisitie aan het doen via LinkedIn en dat werkt niet.
LinkedIn Jail (voorkomen is beter dan genezen)
De kans dat je prospect je verzoek accepteert is kleiner en het is slecht voor je imago. En het risico bestaat dat je in de ‘LinkedIn Jail’ terecht komt. Wat? Alhoewel het niet officieel is bevestigd door LinkedIn zelf, wordt door mijn mede-LinkedIn specialisten aangenomen, dat na vijf keer een klik op ‘I dont know this person,’ je in het vervolg bij connecten, eerst een e-mailadres moet invullen. Dat wil je echt niet.
Je prospect kan hier na het afwijzen van je connectieverzoek hier namelijk op klikken. Deze situatie zou ik altijd voorkomen. Zo haal je je target natuurlijk niet. Zie LinkedIn als een netwerkbijeenkomst waar je heen gaat om nieuwe mensen te leren kennen, handen te schudden, het gezellig te hebben, goed te luisteren en kijken hoe je iemand het beste kunt helpen. Als je dat online ook zo doet, ben je al een heel eind op weg.
En op welke LinkedIn fouten heb jij jezelf wel eens betrapt (en ga je nu dus aanpakken)? Laat het mij weten in de reacties!
25 Comments
Comments are closed.
Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist
Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.
Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.
Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl
Er zit een hele wereld achter LinkedIn. Fijne tips, dank daarvoor.
Graag gedaan. LinkedIn is continu is beweging en er komt best wat bij kijken om op de hoogte te blijven, zorgen voor interactie en het bereiken van je doelen.
Herkenbaar, en sommige van je punten zijn een bron van ergernis. Dat in de derde persoon over je carrière praten staat echt knullig inderdaad en die sales pitches delete ik altijd direct.
Jeetje, wat kun je nog een boel fout doen op LinkedIn. En ik vond het al een lastig platform…
zooooo, hier ga ik eens rustig voor zitten
Ik weet het, het is een flinke blog. Maar als je deze comment al hebt gelezen dan heb je bovenstaande tekst ook allemaal tot je genomen, je hebt het gehaald:-)
Super handig! Tot nu vergeet of stel ik het aanmaken van een Linkdin Account steeds uit, maar met deze tips gaat het helemaal goedkoper als ik hem heb aangemaakt. Dankjewel!
Wat goed dat je hier een blog over schrijft! Van zulke dingen, kunnen mensen leren :)
Ik vind het ook fijn om mijn kennis te delen zodat iedereen LinkedIn optimaal benut.
Goed om te weten! Ik moet me hier binnenkort ook wat meer in verdiepen dus dan ga ik zeker deze fouten niet maken!
Liefs,
Elles
Ik ben schuldig aan heel veel dingen, behalve aan 6, 8 en 10. Manon vindt nummer 6 echt het toppunt van stomheid.
Praten in de 3e persoon vind Victor ook raar en onnodig.
Dit zijn echt 10 tips die je makkelijk in de praktijk kunt brengen. Ik heb mijn profiel al zodanig de laatste tijd aangepast dat het een completer inzicht biedt. LinkedIn is ook handig om op de hoogte te blijven van het werk van anderen.
Ik houd mijn tips ook graag praktisch en in heldere taal Mitchel. Dit hoor ik vaker, keep it simple.
Zelf doe ik niks met LinkedIn, maar ik herken veel van bovengenoemde fouten. Ik krijg regelmatig zakelijke mails waar dan een foto van de afzender bij staat. Op zich prima, maar niet als het zo’n vakantiefoto is, dat vind ik dan totaal niet professioneel overkomen.
Ik kan nog wel wat puntjes verbeteren zie ik al.
Bedankt voor je tips, ik ga er is mee aan de slag!
Wat kun je veel doen met LinkedIn zeg. Ik heb het wel, maar doe er eerlijk gezegd weinig tot niets mee. Dat komt ook omdat ik in het onderwijs werk, waarbij LinkedIn nog niet heel noodzakelijk is om carrière te maken of te zoeken.
hele handige en nuttige tips en ik ga er maar eens voor zitten want die van mij is om te huilen geloof ik haha
Wat een handige tips! Gelukkig pas ik er zelf al veel toe, maar een persoonlijk bericht bij een connectie verzoek schrijven is er eentje die ik nog moet onthouden.
Goeie tips, Victor! Voorbeeld van een goede, praktische, concrete blog. Prettig leesbaar ook.
Leuk om te horen, dank je Diana.
Bedankt voor de tips, ik doe eigenlijk te weinig met LinkedIn, maar gelukkig zijn mijn profielfoto en achtergrond wel professioneel :)
Mooi zo, dan is dat in ieder geval afgevinkt. Nu misschien nog een pakkende LinkedIn kopregel en samenvatting?;-)
Toevallig gisteren bezig geweest met de koptekst, best lastig nog wat je wil vertellen. Ik vind dit hele goede tips en ga ze een voor een eens even langs op mijn LinkedIn.