Zo zorg jij voor een goede profielfoto op LinkedIn

12 april, 2024

Je profielfoto is een onmisbaar onderdeel van je persoonlijke LinkedIn-pagina. En een van de belangrijkste onderdelen. Het is het eerste wat onbekenden van je zien en zet direct de toon. Wist je bijvoorbeeld dat een vrolijke profielfoto de drempel verlaagt om contact met je op te nemen? In dit artikel vertel ik je hoe je alles uit die foto haalt en waar je op moet letten.

Neem de instructies mee naar je favoriete fotograaf of ga zelf aan de slag. Veel professionals kunnen wel wat tips gebruiken om professioneler over te komen. Daar gaan we wat aan doen. Laten we beginnen.

Hier gaan we het over hebben:

Een eerste indruk op LinkedIn

Iedere keer dat jij reageert op een bijdrage van een ander of zelf een bijdrage plaatst, zien eerste-, tweede- en soms derdegraads gebruikers je profielfoto als eerste. Ze lezen je naam en omschrijving, klikken op je profiel en maken online kennis met je.

Wanneer jij iemand ontmoet in het echte leven, heb je een tiende van een seconde nodig om een eerste indruk te maken. Op het internet is dat niet anders. In minder dan een seconde bepalen we op basis van een profielfoto de charme, betrouwbaarheid, bekwaamheid en agressiviteit van een ander. Moet jij eens zien hoeveel voordeel je uit het platform haalt als die eerste indruk goed is. Maar waar moet je op letten?

Zes zaken waar jij op moet letten bij je LinkedIn profielfoto

Niks moet, alles mag. Zo sta ik in ieder geval in het leven. Neem mijn tips voor lief en je zult resultaat zien. Daar gaan we:

Lachen op je LinkedIn profielfoto

Ja, ja, ja. Lachen mag. De tijd dat we allemaal bloedserieus op onze LinkedIn profielen te bewonderen waren, die is gelukkig gevlogen. Als we een ander zien lachen, worden we zelf ook vrolijk. Het laat zien dat je er zin in hebt en dat je het naar je zin hebt. Je wordt over het algemeen sneller gezien als een ‘prettig’ persoon om mee samen te werken. Steek die maar in je zak.

Mensen kopen van mensen. Niet van bedrijven. Dus zorg voor een goede eerste indruk door vrolijk over te komen. Als we vragen hebben, willen we telefoneren met iemand die lachend de telefoon oppakt.

Weg met die rommelige achtergrond

De focus mag op jou liggen. Hoe meer rommel er te zien is op de achtergrond of onrustiger je foto is, hoe minder goed jij uit de verf komt. Zorg daarom voor een rustige achtergrond. In 2022 is er een trend gaande met LinkedIn profielfoto’s: professionals verwijderen de achtergrond en vervangen deze in een kleur van de organisatie. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld van Guillaume Mabouche, CEO en Founder van Lemlist:

lemlist

Kijk, dat is wat we een goede LinkedIn profielfoto noemen. Guillaume heeft overigens 68.000+ volgers op het moment van schrijven en is een echte personal branding expert.

Tip: pak een van je foto’s, zet deze in Canva en verwijder de achtergrond. Daarna pak je de kleurcode van je logo of website en stel je deze als achtergrond in. Klaar is Kees. Dit kost je 5 minuten en jij hebt een goede LinkedIn profielfoto die bij je merk past.

Over kleuren gesproken: felle kleuren zijn helemaal hip.

Lachen naar het vogeltje (kijk in de camera)

Wegkijkfoto’s zijn misschien leuk voor Facebook, Instagram of dating-apps, op LinkedIn werken we aan het vertrouwen om meer business binnen te halen. Daarom is het belangrijk dat jij goed te zien bent. Kijk recht in de camera. In het echt kijk je iemand ook aan als je met diegene praat of iemand voor het eerst ontmoet. Hier dus ook. ;-)

Denk aan de kleding die je draagt

Je vakantieshirt dat nat is vanwege de hitte? Daarmee wil je niet gezien worden op LinkedIn. In een stijf pak terwijl je bij een hip SaaS-bedrijf werkt? Ook geen goede match. Vraag jezelf af welke soort kleding bij je werk, bedrijf en jezelf past. Guillaume zal je niet in een maatpak op LinkedIn zien verschijnen, terwijl je accountants en advocaten dat wel ziet doen. Je kleding hoort bij je werk te passen.

Tip van mij: kijk naar soortgelijke professionals in je branche of in het buitenland. Wat doen zij? Blijf wel bij jezelf.

De kwaliteit van je foto

Weet je nog hoe snel we een oordeel hebben over een ander? Juist, in een tiende van een seconde! Is je profielfoto van slechte kwaliteit? Dan zal je werk dat ook wel zijn. Althans, dat is de gedachte die een profielbezoeker kan hebben op LinkedIn. Als jij ervoor zorgt dat je profielfoto van hoge kwaliteit is, verwachten bezoekers sneller dat je werk ook in orde zal zijn.

Selfies zijn een no-go

Laatst vertelde ik het nog in een podcast; soms zie ik selfies als profielfoto’s voorbijkomen op LinkedIn. Naar mijn idee een regelrechte no-go. Vaak zie je dan ook nog een stuk arm op de foto staan. Het komt onprofessioneel over, dus laat het achterwege.

Tijdwinst en meer waardevolle leads

Playbook

Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.

  • Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden

  • Laat je netwerk groeien met relevante connecties

  • Onderstreep je expertstatus

  • Trek vaker betere klanten aan

Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven

Investeer in jezelf en een fotograaf

Zo, je hebt eigenlijk alle benodigdheden nu bij de hand. Ik raad klanten altijd aan een professionele fotograaf in te schakelen. Dat kost wat, maar je verdient het hoe dan ook terug. Een goede LinkedIn profielfoto maakt of kraakt je kans bij een potentiële klant.

Zo zorg jij voor een goede profielfoto op LinkedIn

12 april, 2024

Je profielfoto is een onmisbaar onderdeel van je persoonlijke LinkedIn-pagina. En een van de belangrijkste onderdelen. Het is het eerste wat onbekenden van je zien en zet direct de toon. Wist je bijvoorbeeld dat een vrolijke profielfoto de drempel verlaagt om contact met je op te nemen? In dit artikel vertel ik je hoe je alles uit die foto haalt en waar je op moet letten.

Neem de instructies mee naar je favoriete fotograaf of ga zelf aan de slag. Veel professionals kunnen wel wat tips gebruiken om professioneler over te komen. Daar gaan we wat aan doen. Laten we beginnen.

Hier gaan we het over hebben:

Een eerste indruk op LinkedIn

Iedere keer dat jij reageert op een bijdrage van een ander of zelf een bijdrage plaatst, zien eerste-, tweede- en soms derdegraads gebruikers je profielfoto als eerste. Ze lezen je naam en omschrijving, klikken op je profiel en maken online kennis met je.

Wanneer jij iemand ontmoet in het echte leven, heb je een tiende van een seconde nodig om een eerste indruk te maken. Op het internet is dat niet anders. In minder dan een seconde bepalen we op basis van een profielfoto de charme, betrouwbaarheid, bekwaamheid en agressiviteit van een ander. Moet jij eens zien hoeveel voordeel je uit het platform haalt als die eerste indruk goed is. Maar waar moet je op letten?

Zes zaken waar jij op moet letten bij je LinkedIn profielfoto

Niks moet, alles mag. Zo sta ik in ieder geval in het leven. Neem mijn tips voor lief en je zult resultaat zien. Daar gaan we:

Lachen op je LinkedIn profielfoto

Ja, ja, ja. Lachen mag. De tijd dat we allemaal bloedserieus op onze LinkedIn profielen te bewonderen waren, die is gelukkig gevlogen. Als we een ander zien lachen, worden we zelf ook vrolijk. Het laat zien dat je er zin in hebt en dat je het naar je zin hebt. Je wordt over het algemeen sneller gezien als een ‘prettig’ persoon om mee samen te werken. Steek die maar in je zak.

Mensen kopen van mensen. Niet van bedrijven. Dus zorg voor een goede eerste indruk door vrolijk over te komen. Als we vragen hebben, willen we telefoneren met iemand die lachend de telefoon oppakt.

Weg met die rommelige achtergrond

De focus mag op jou liggen. Hoe meer rommel er te zien is op de achtergrond of onrustiger je foto is, hoe minder goed jij uit de verf komt. Zorg daarom voor een rustige achtergrond. In 2022 is er een trend gaande met LinkedIn profielfoto’s: professionals verwijderen de achtergrond en vervangen deze in een kleur van de organisatie. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld van Guillaume Mabouche, CEO en Founder van Lemlist:

lemlist

Kijk, dat is wat we een goede LinkedIn profielfoto noemen. Guillaume heeft overigens 68.000+ volgers op het moment van schrijven en is een echte personal branding expert.

Tip: pak een van je foto’s, zet deze in Canva en verwijder de achtergrond. Daarna pak je de kleurcode van je logo of website en stel je deze als achtergrond in. Klaar is Kees. Dit kost je 5 minuten en jij hebt een goede LinkedIn profielfoto die bij je merk past.

Over kleuren gesproken: felle kleuren zijn helemaal hip.

Lachen naar het vogeltje (kijk in de camera)

Wegkijkfoto’s zijn misschien leuk voor Facebook, Instagram of dating-apps, op LinkedIn werken we aan het vertrouwen om meer business binnen te halen. Daarom is het belangrijk dat jij goed te zien bent. Kijk recht in de camera. In het echt kijk je iemand ook aan als je met diegene praat of iemand voor het eerst ontmoet. Hier dus ook. ;-)

Denk aan de kleding die je draagt

Je vakantieshirt dat nat is vanwege de hitte? Daarmee wil je niet gezien worden op LinkedIn. In een stijf pak terwijl je bij een hip SaaS-bedrijf werkt? Ook geen goede match. Vraag jezelf af welke soort kleding bij je werk, bedrijf en jezelf past. Guillaume zal je niet in een maatpak op LinkedIn zien verschijnen, terwijl je accountants en advocaten dat wel ziet doen. Je kleding hoort bij je werk te passen.

Tip van mij: kijk naar soortgelijke professionals in je branche of in het buitenland. Wat doen zij? Blijf wel bij jezelf.

De kwaliteit van je foto

Weet je nog hoe snel we een oordeel hebben over een ander? Juist, in een tiende van een seconde! Is je profielfoto van slechte kwaliteit? Dan zal je werk dat ook wel zijn. Althans, dat is de gedachte die een profielbezoeker kan hebben op LinkedIn. Als jij ervoor zorgt dat je profielfoto van hoge kwaliteit is, verwachten bezoekers sneller dat je werk ook in orde zal zijn.

Selfies zijn een no-go

Laatst vertelde ik het nog in een podcast; soms zie ik selfies als profielfoto’s voorbijkomen op LinkedIn. Naar mijn idee een regelrechte no-go. Vaak zie je dan ook nog een stuk arm op de foto staan. Het komt onprofessioneel over, dus laat het achterwege.

Tijdwinst en meer waardevolle leads

Playbook

Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.

  • Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden

  • Laat je netwerk groeien met relevante connecties

  • Onderstreep je expertstatus

  • Trek vaker betere klanten aan

Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven

Investeer in jezelf en een fotograaf

Zo, je hebt eigenlijk alle benodigdheden nu bij de hand. Ik raad klanten altijd aan een professionele fotograaf in te schakelen. Dat kost wat, maar je verdient het hoe dan ook terug. Een goede LinkedIn profielfoto maakt of kraakt je kans bij een potentiële klant.

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl